Menu

Moravskoslezský kraj disponuje šesti turistickými oblastmi

04. 11. 2019

Během září Všudybyl navštěvoval oblastní společnosti destinačního managementu Moravskoslezského kraje. O úvod k jejich bloku jsem požádal Jana Krkošku.
Pro mne jako náměstka hejtmana zodpovědného za odvětví cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji je jednou z priorit podporovat činnost destinačních agentur a pomáhat jim prosazovat hospodářské zájmy Moravskoslezského kraje. Na cíle a atraktivity cestovního ruchu a jejich rozmanitost jsme hodně bohatým krajem. Disponujeme turistickými oblastmi Beskydy-Valašsko, Jeseníky, Opavské Slezsko, Ostrava, Poodří a Těšínské Slezsko. Ke zhodnocování jejich potenciálu významně přispívají výsledky práce šesti stejnojmenných oblastních společností destinačního managementu a krajské destinační agentury Moravian-Silesian Tourism, stoprocentně vlastněné Moravskoslezským krajem, která tuto činnost koordinuje. Společně (krom jiného) připravují pobytové balíčky a v návaznosti na roční období marketingové kampaně. Touto dobou tak, zatímco oblastní destinační agentury chystají zimu, těží subjekty podnikající v cestovním ruchu z jejich kampaně „Aktivní podzim“.
Zimní sezona je, zejména pro Jeseníky a Beskydy, byznysově stěžejní. Připravujeme tam a obnovujeme zimní techniku. Pracovníci příslušných oblastních společností destinačního managementu se totiž budou jako každoročně podílet na správě víc než 850 km běžkařských tras. Krom toho provádí školení pracovníků turistických informačních center. Předávají jim informace o chystaných akcích a šíři turistické nabídky v té které oblasti. Oblastní destinační agentury úzce spolupracují také přímo mezi sebou. Vyměňují si informace o produktech, aby v například v Jeseníkách nebo Poodří věděli, co se děje v Beskydech, a naopak. Zkrátka jejich činnost směruje k tomu, aby turisté nacházeli další a další důvody, proč co nejdéle trávit čas na našem území, a svými útratami v řádu miliard korun každým rokem něco víc přispívali k tomu, aby se lidem v Moravskoslezském kraji dařilo.

Nejlepšího střelce Mistrovství Evropy ve fotbale 2004 a jeho bronzového medailisty, druhého nejúspěšnějšího střelce historie české fotbalové reprezentace, člena Klubu ligových kanonýrů, útočníka Baníku Ostrava Milana Baroše jsem se zeptal, proč má rád Moravskoslezský kraj.
Ta otázka je na zodpovězení velmi lehká. Protože jsou v něm dobří a upřímní lidé a ten kraj je (jak se říká) rázovitý. Je to tu jiné, než v Čechách. Já na severní Moravě vyrostl. Pocházím z Valašska a v Ostravě žiji od čtrnácti let. A mám to tu opravdu strašně moc rád.

OSTRAVAINFO!!!

Sloučením společností Ostravský informační servis a Ostravské výstavy v roce 2018 vznikla obchodní společnost Černá Louka, s. r. o., jejímž zřizovatelem je Statutární město Ostrava. Má tři divize: výstavnictví, Slezskoostravský hrad a oblastní destinační agenturu OSTRAVAINFO!!!. Ředitele infocenter a destinačního managementu Jiřího Šimona jsem se zeptal: Proč OSTRAVAINFO!!!?
Protože síť šesti turistických informačních center je základem našeho úspěchu a špičkovým servisním zázemím, o které se cestovní ruch v Ostravě může opřít. Turisté a návštěvníci moravskoslezské metropole v nich dostanou informace, informační materiály a krom suvenýrů v nich mohou koupit lístky na MHD i na vlak a vstupenky na kulturní akce. Ostrava má v celorepublikovém srovnání nejhustší síť infocenter. Infocentra na nádražích, na letišti a vyhlídkové věži Nové radnice jsou využívána hlavně mimoostravskými klienty. Ostatní víc místními. Rychlejší vlakové spojení Praha a Ostrava nakoplo cestovní ruch. Landek park a Dolní oblast Vítkovic ročně navštíví přes půldruhého milionu lidí. Dolní Vítkovice jsou ale stále od zbytku města poměrně izolované, jejich návštěvníci další části města moc nenavštěvují, což chceme změnit. Zatím je to ale hodně o jednodenním turismu, i když množství ubytovaných turistů roste a s ním i počet přenocování.
Čím dál víc se projevuje, že Ostrava je vstupní branou do Moravskoslezského kraje. Spolupracujeme proto s ostatními oblastními destinacemi, oproti nimž disponujeme rozlehlou krytou infrastrukturou. Při nepřízni počasí (například když v Beskydech prší) se tak k nám mohou turisté přijet schovat třeba do Vítkovic. Nejvyšší radniční věž v České republice, kterou provozujeme, jsme začlenili do systému Beskydy Card. Spolupracujeme i s Poodřím, nádhernou oblastí, do níž rovněž směrujeme turisty a výletníky.
Pracujeme na tom, aby se víc využívalo ostravských památkových zón. Zajišťujeme v nich průvodcovský servis. Například v Porubě. Její urbanistický celek, vystavěný v architektonickém stylu nazývaném sorela, je naprosto unikátní. Dřív jsme nabízeli hlavně skupinové prohlídky. Letos od června do konce září jsme soboty vyhradili pro individuální prohlídky centra Ostravy. Nazvali jsme je „Sladké časy v Ostravě“. Končí ve stylové kavárně Sladký časy. Zahrnují vstup na Vyhlídkovou věž Nové radnice, odkud mají klienti možnost vidět Ostravu z ptačí perspektivy a pak navštívit místa, která je zaujala. V příštím roce bychom chtěli přidat nové okruhy a zpřístupnit interiéry dalších památek. V nich má Ostrava ohromný potenciál, který stojí za to objevovat.

Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko, o. p. s.,

působí od roku 2011 na území okresů Frýdek-Místek a Nový Jičín. Své ústředí má ve Frýdku-Místku. Jeho ředitelky Moniky Konvičné jsem se zeptal, jak je to u nich s tvorbou produktů.
Na tvorbě produktů turistické oblasti Beskydy-Valašsko se spolu s námi podílejí místní podnikatelé, informační centra a zástupci obcí s cílem vytvořit inspirativní nabídku, která osloví a bude domácí a zahraniční turisty motivovat k pobytům v naší oblasti Moravskoslezského kraje. K dosažení co největšího efektu nám od roku 2014 výrazně pomáhá návštěvnická karta Beskydy Card. Ta v současné době zahrnuje na osmdesát aktivit a cílů. Z nich bych zmínila například projekty „Štramberská pikanterie“ nebo „Lysohorská nej“, kterou zajišťuje Turistické informační centrum ve Frýdku-Místku. Turistům umožňuje absolvovat výstup na Lysou horu s průvodcem. Lidi, kterým to kondice nedovolí, nebo malé děti na Lysou horu vyveze průvodce autobusem.
Vydali jsme unikátní mapu „Beskydy pěšky“, na které spolupracovala beskydská turistická informační centra. Detailně krůček po krůčku popisuje trasy k většině z cílů. Záměrem bylo pomoct turistům a výletníkům s představou a plánováním túr a výletů a ukázat místním, co za krásy okolo sebe mají. Po rakouském vzoru mapa obsahuje QR kód, takže si ji lze nahrát do telefonu.
Moravskoslezský kraj podporuje výstavbu odpočívek pro turisty a cyklisty a další veřejné infrastruktury cestovního ruchu. Pomáhá i s tvorbou informačních a propagačních materiálů. Díky Moravskoslezskému kraji tu máme patnáct dobíjecích stanic pro elektrokola. Pomáhá je podnikatelům budovat. Lidé na elektrokolech zvládnou obsáhnout víc cílů než pěšky nebo na kolech bez pomocného elektromotoru, což se pozitivně projevuje na tržbách navštěvovaných památkových objektů a obchodní úspěšnosti místních podnikatelů zabezpečujících jim servis a občerstvení. Díky elektrokolům se totiž poznávání krás a atraktivit Moravskoslezského kraje stává ještě dostupnější.

Destinační společnost Jeseníky – Euroregion Praděd

spadá pod zájmové sdružení měst a obcí Euroregion Praděd. Oblast, o kterou se stará, zahrnuje Krnovsko, Bruntálsko, Jesenicko, Rýmařovsko a Vrbensko. Ředitel Euroregionu Praděd Zdeněk Jarmar k činnosti destinační společnosti řekl:
Akční plán rozvoje cestovního ruchu v Jeseníkách realizujeme za výrazné podpory Moravskoslezského kraje. Podílíme se na krajských produktech cestovního ruchu, jako jsou „Fajné léto“, „Jak šmakuje Moravskoslezsko“ nebo „Technotrasa“. Jsme nositeli slevového „Voucher systému Jeseníky“ a zážitkového žetonu Praděd. Moravskoslezský kraj pro naši turistickou oblast zajistil elektrokola a infrastrukturu dobíjecích stanic, kterou doplňujeme cyklotrasami „E-bike Friendly“. I díky tomu se výrazně zvedla návštěvnost, zdejším podnikatelům a obchodníkům zvýšily tržby a my ještě těsněji spolupracujeme s partnery v Polsku. Elektrokola totiž turistům rozšířila akční rádius přeshraničních jednodenních výletů.
Prvořadých turistických cílů máme mnoho: Praděd, Slezskou Hartu, Rychlebské stezky, Rýmařovsko, Osoblažsko a řadu dalších. Míst s velkým rozvojovým potenciálem je tu nepřeberně. Sledujeme výkonnost cestovního ruchu. Ekonomické analýzy zpracovává kolega Michal Blaško, který je výkonným manažerem. Nabízíme mapy a průvodce v češtině, polštině a angličtině. Díky kvalitním službám našich partnerů a skvělé práci turistických informačních center se daří turisty motivovat k delším pobytům. Naším společným cílem je, aby přitom navštěvovali další a další zdejší atraktivity, restaurace, kulturní a sportovní akce, aby nakupovali v obchodech apod. Zkrátka aby tu využívali služeb a svou poptávkou a útratami podporovali hospodářský rozvoj naší oblasti. Vydáváme průvodce s certifikovanými ubytovacími zařízeními, a přitom dbáme, abychom nikoho z ubytovatelů nezvýhodňovali oproti ostatním. Všichni, kteří garantují kvalitu zařízení, mají možnost se do průvodce dostat. Vysokou kvalitu však musejí držet, i když to pro provozovatele ubytovacího zařízení nemusí být levné. Na oplátku jim pomáháme s propagací a i jinak je podporujeme.
Také spolupracujeme s okolními turistickými oblastmi. Pravidelně se setkáváme v rámci stálé regionální konference, kterou pořádají Moravskoslezský kraj a krajská destinační společnost Moravian-Silesian Tourism. Pozitivně se projevuje i to, že Moravskoslezský a Olomoucký kraj se snaží Jeseníky prosazovat jako společnou turistickou destinaci.

Turistická oblast Opavské Slezsko, z. s.,

působí sedmým rokem. V začátcích byla součástí odboru kanceláře primátora Magistrátu města Opavy. Od roku 2017 funguje jako samostatný subjekt, který založily tři subjekty: Statutární město Opava a akční skupiny Opavsko a Hlučínsko. Centrem oblasti, která zahrnuje celé Hlučínsko, Vítkovsko, Budišovsko, je Opava. Zeptali jsme se jejího ředitele Jana Černého na nejzajímavější turistické cíle.
Opavské Slezsko se pyšní pestrou nabídkou přírodních, kulturních a historických lákadel. V popředí zájmu jsou bezesporu zámky, jako třeba pohádkový zámek v Hradci nad Moravicí, který kromě jiných světoznámých osobností opakovaně navštěvoval Ludwig van Beethoven. Další kouzelný zámek nalezneme v Raduni, a navíc zámky v Kravařích a Šilheřovicích nabízejí v zámeckém parku 18jamkové golfové hřiště.
V Opavě je velkým lákadlem Slezské zemské muzeum – nejstarší muzeum České republiky. Muzeum Hlučínska dokumentuje tuto etnografickou oblast a dramatickou historii regionu. Muzeum Slezského venkova v Holasovicích ukazuje, jak se zde žilo za první republiky. A nesmíme zapomenout ani na Muzeum břidlice v Budišově nad Budišovkou. Díky projektu „Krajina břidlice“ získává toto místo na významu a stává se stále větším lákadlem pro turisty.
Pozornost turistů váže i linie opevnění vybudovaná před druhou světovou válkou. Napočítáme zde 61 objektů těžkého a 261 objektů lehkého opevnění, což z této oblasti činilo v dané době jednu z nejvíce a nejlépe opevněných oblastí Československé republiky. V osmi pevnostech fungují muzea, jež uchovávají střípky této stále ještě nedávné minulosti. Zmínil bych především areál čs. opevnění Hlučín-Darkovičky, o který pečuje Slezské zemské muzeum, nebo také srub U Trigonometru v Milostovicích, který má dva funkční pevnostní kanóny. Na příští rok chystáme akci „Otevřené bunkry“. Během jednoho dne bychom chtěli veřejnosti zpřístupnit všechny pevnosti.
Mapový průvodce To nejlepší z Opavského Slezska je pojítkem naší oblasti. Co se týče zahraniční propagace, spolupracujeme s Moravskoslezským krajem, kdy se prezentujeme jako součást celku. V Moravskoslezském kraji zkrátka držíme pospolu. Společným cílem je udržet solventní turisty na území našeho kraje co nejdéle. Vyměňujeme si zkušenosti, a dokážeme se tak vyvarovat mnoha chyb.
V Opavském Slezsku vydáváme jednou ročně Turistické noviny, které přinášejí aktuální informace o turistické sezoně, tipech na výlet i kalendář akcí. Turistické noviny distribuujeme v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji jako přílohu Deníku. Další tisíce výtisků jsou k dispozici turistům u jednotlivých partnerů a v informačních centrech.
Ze zahraniční klientely se zaměřujeme především na polskou, která je nám geograficky nejblíže. Proto jsme připravili i polskou verzi Turistických novin, která přináší tipy na hlavní perly Opavského Slezska, místní festivaly i jednodenní výlety.

Poodří – Moravské Kravařsko, o. p. s.

Zakladateli destinační agentury jsou Mikroregion Odersko a města Bílovec a Studénka. Přistupujícím členem budou Klimkovice. Od příštího roku bude oficiálním názvem této destinační agentury, v jejímž regionu pramení řeka Odra, Poodří. Její ředitelky Pavlíny Ambroz jsem se otázal, jak jejich agentura spolupracuje s dalšími subjekty.
Dlouholetá mravenčí práce všech, kteří se podílejí na zviditelňování této části regionu. Určitě bychom se neobešli bez podpory zakladatelů naší destinační společnosti, jimiž jsou města Bílovec, Fulnek a Studénka společně s Mikroregionem Odersko a Regionem Poodří. Významnou oporou, zejména při každoročním rozšiřování a inovování oblastní nabídky cestovního ruchu, pro nás jsou Moravskoslezský kraj a krajská organizace Moravian-Silesian Tourism, Fond mikroprojektů 2014–2020 v Euroregionu Silesia, regionální operační programy. Opomenout nemohu ani spolupráci s destinačními managementy Beskydy, Opavské Slezsko, Jeseníky, Ostrava a Těšínské Slezsko a s dalšími partnery komerční i neziskové sféry.
K vzrůstajícímu zájmu kromě jiného přispívá také unikátní asociační produkt cestovního ruchu „Pohádkové Poodří“, který je již připraven i pro polské návštěvníky. Již není tajemstvím, že se nám v Poodří zabydlely pohádkové bytosti. V Bartošovicích jsou to Rusalka s Kulíškem, ve Studénce bludička Kotvička, v Bílovci rodinka kouzelných skřítků Picmochů a tak dále. Děti dostanou na třinácti pohádkových místech prstového maňáska a razítko do Vandrbuchu. Kdo jich získá pět, může se těšit na divadýlko pro maňásky. Nejmenší návštěvníky však neoslovujeme jen prostřednictvím pohádkových postaviček, ale také nabídkou edukačních programů. Poodří je tedy připraveno na výlety celých rodin, případně na školní výpravy.
Ti nejmenší se nenudí a dospělí mohou společně s nimi poznávat půvabnou přírodu CHKO Poodří, unikátní historické objekty, projíždět se bohatou sítí cyklotras a procházet stezkami pro turisty.
Toho, co naše oblast nabízí, je opravdu hodně. Vodní a větrné mlýny, které lze obdivovat nejen zvenčí, rozhledny s nádhernými výhledy na Beskydy, nechybějí zámky jako z pohádek ani nejrůznější památky zejména z období baroka či industriální památky – ostatně fenoménem severní Moravy se stává „Krajina břidlice“. Na své si tu ale přijdou i ti, kteří dávají přednost adrenalinovým aktivitám. Možností, jak v Poodří příjemně strávit čas, je opravdu nepřeberné množství. O zájmu návštěvníků svědčí průzkumy spokojenosti i statistické údaje. Zájem o Poodří se prostě neustále zvyšuje. A nás to těší.

Těšínské Slezsko

se rozkládá od Bohumína na severu podél hranice s Polskem po Hrčavu u hranice se Slovenskem. Destinační management Těšínské Slezsko je včleněn pod Regionální radu rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci, z. s., která vznikla v roce 1991. Jejího výkonného tajemníka a manažera Petra Kolčárka jsem požádal o pár slov.
Naším největším marketingovým nástrojem je Těšínské Slezsko Region Card. Turistům ulehčuje pobyt a nám jejich motivaci, aby u nás zůstávali co nejdéle. Kartu lze uplatnit u více než padesáti poskytovatelů na více než sto služeb včetně volnočasových aktivit. Například při lyžování, na kulturní akce, ve wellness podnicích, v hotelích a restauracích nebo v turistických informační centrech. Slevy s použitím Těšínské Slezsko Region Card se pohybují od deseti do sta procent. Je to jako unikátní nástroj, jak oboustranně výhodně spolupracovat s podnikateli. První edice karty byla vydána v roce 2011. Její platnost je vždy od listopadu do října. U vybraných hotelů dostanou klienti kartu zdarma v rámci pobytu. Lze ji také koupit v turistických informačních centrech. Pro dospělého za 85 Kč, dětskou za 70 Kč.
Proslulost destinace stavíme na produktech. Kromě klasické cykloturistiky bych zmínil horskou cykloturistiku v Těšínských Beskydech. Spolupracujeme s destinační agenturou Beskydy-Valašsko a společně vytváříme cyklotrasy, které jsou na webu www.mtbbeskydy.cz, a zároveň (volně ke stažení) mobilní aplikaci, ve které je dvacet výletů na české i polské straně.
Stavíme i na pěší turistice. Využíváme četnosti horských chat na hřebenech Těšínských Beskyd. Trojmezí, bod na Hrčavě, kde se setkávají hranice tří zemí, je také marketingovým mottem celé turistické oblasti Těšínské Slezsko. K turisty hodně vyhledávaným atrakcím se řadí například Archeopark Chotěbuz-Podobora nebo Světové muzeum a knihovna Bible v Jablunkově.
V naší turistické oblasti se koná řada folklorních akcí. Vyzdvihl bych „Gorolski Święto“ (svátek Gorolů). Je to náš největší festival, pojmenovaný podle původních obyvatel – Gorolů. Koná se začátkem srpna v Jablunkově. Krom našich nebo polských na něm vystupují i jiné, zahraniční folklorní soubory. Návštěvníci festivalu tak mohou poznávat, jak se tu dřív žilo, a ochutnat tradiční gorolské pokrmy.


Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new