Menu

KLM první v Evropě
1924 – transport zvířete – býka Nico – z Rotterdamu do Paříže
1934 – celokovový stroj Douglas DC-2
1936 – Douglas DC-3 (nejrozšířenější dvoumotorové letadlo)
1946 – letový řád mezi Evropou a severní Amerikou po II. světové válce
1960 – Douglas DC-8
1971 – Boeing-747B (těžší a s větším doletem než Boeing-747)
1975 – (na světě) Boeing-747 Combi
1989 – Boeing 747–400
1990 – širší sedadla v Business class
1991 – frequent flyer program v rámci Evropy
1994 – celosvětová spolupráce ve World business class společně s Northwest Airlnes
1997 – (na světě) vyhlášeny spolu s Northwest Airlines nejlepší leteckou aliancí roku (poprvé v historii se této cti dostalo alianci)

Modrá je dobrá

22. 03. 2001

• KLM nejstarší společností na světě létající pod původním názvem • domácí dopravce v karibské oblasti • labuť vyvolává asociace ladného a bezpečného létání • s Northwest Airlines od počátku 90. let • někdy pár centimetrů představuje obrovský rozdíl •

Od mého posledního interview s ředitelem českého a slovenského zastoupení KLM došlo k řadě změn. Dnes je jeho v čele pan František Šiling. Navíc, od prvního května bude pražská kancelář Královské letecké společnosti umístěna v obchodně administrativní budově Myslbek. Pane Šilingu, jak jste se dostal ke KLM?
Letadla mne přitahovala již od dětství. Ačkoliv jsem vyrůstal mimo Prahu, bylo pro mne vždy velikým zážitkem jet se podívat na Ruzyňské letiště a pozorovat letadla. Práce v cestovním ruchu mě vždy přitahovala, a proto jsem se ve třiceti letech rozhodl, že to zkusím. Tak trochu i proto, že tato práce souvisí s cestováním, což je jeden z mých velkých koníčků. Modrá barva našich letadel byla jedním z podnětů, proč jsem se o práci ucházel právě v KLM. V pozici ředitele českého zastoupení KLM působím necelý rok. Před tím jsem zde pracoval 3 roky na pozici obchodního zástupce. Zastupovat leteckou společnost a prodávat místa v jejích letadlech mne dodnes nepřestalo bavit.

KLM je vnímána jako globální letecká společnost, která tak, jako holandská námořní obchodní flotila (ta ale již od úsvitu novověku), operuje do široširého světa. Tři písmena KLM v mnohých z nás vyvolávají asociaci dálav a exotiky. Díky tomu, že KLM od roku 1935 létají z Amsterodamu do Prahy, mají čeští pasažéři na palubách modrých strojů KLM možnost létat i do těch nejvzdálenějších destinací.
KLM je společností, u které převažuje přeprava tranzitních cestujících. Holandsko je ani ne 2× tak velké jako Česko a domácí síť tam de facto neexistuje. Cestující proto ve většině případů přepravujeme z jedné země přes Holandsko do dalších. V minulosti mělo Nizozemské království nespočet kolonií. Z toho důvodu je naše síť orientována i do karibské oblasti. Na Arubu, Boneir a Saint Maarten jsou linky KLM brány jako domácí. Holandské Antily jsou stále součástí holandského království. Obdobně pevná vazba existuje na Dálný Východ – Indonésii, kde nám stále jako jednomu z evropských dopravců zůstává spojení do Jakarty.

Než se zeptám co je nového u KLM, zeptám se, co je starého?
KLM – Královská letecká společnost je nejstarší společností na světě létající pod původním názvem. Předloni jsme oslavili 80. výročí založení KLM coby jedné z nejprestižnějších světových leteckých společností vůbec, jejíž historie začala již v roce 1919.

KLM si potrpí na sympatickou image….
Kromě výborných služeb KLM, ať už na palubách letadel nebo na zemi, pomáhají našemu image nápadité reklamní kampaně. Po mnoho roků je maskotem KLM elegantní labuť. Objevuje se v našich televizních a filmových reklamách a na tištěných materiálech. Labuť, vyvolávající v lidech asociace ladného a bezpečného létání.

Ekonomické výsledky kteréhokoliv leteckého dopravce jsou úzce provázány s výkonností jeho agenturní sítě. A to i dnes, v době expanze internetu. Jak se KLM z tohoto pohledu daří v Česku?
Spolupracujeme jak se všemi IATA agenturami na českém trhu, tak i se značným množstvím non-IATA agentur. Ty si letenky na lety KLM zpravidla objednávají prostřednictvím IATA agentur či přímo v naší kanceláři. Musím říct, že spolupráce s agenturami je na českém trhu velmi dobrá.

KLM se velmi často vyskytuje v těsné blízkosti americké letecké společnost Northwest Airlines. Proč?
KLM a Northwest Airlines jsou partnery, kteří spolupracují již řadu let. Northwest se v USA řadí mezi dominantní letecké společností. Naše letové řády jsou sladěny tak, aby lety na sebe vzájemně navazovaly. Spolupracujeme hlavně na transatlantických spojích do USA. Všechny lety do i po Spojených státech jsou „code shareovány“. Jsou operovány buď modrými letadly KLM nebo červenými Northwest. Tato spolupráce funguje již od počátku 90. let. V roce 1997 byla aliance KLM a Northwest vyhlášena nejlepší leteckou aliancí roku. Poprvé v historii se této cti dostalo alianci. Do té doby byly vyhlašovány vždy pouze jednotlivé letecké společnosti.

A na závěr, pane řediteli, co je u KLM nového?
KLM se, stejně tak jako Notrhwest Airlines, rozhodly vylepšit svou Business class. Cestující tak nyní mají pro sebe až o 50% více místa. Sedačky jsou pohodlnější, bylo sestaveno nové jídelní a nápojové menu i nový audiovizuální program. Celá kampaň je provázena vtipným a chytrým sloganem: „Někdy pár centimetrů představuje obrovský rozdíl“. Určitě to tak je. Zvláště na transoceánských letech přijde každých pár centimetrů osobního prostoru velmi vhod.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001