Menu

Moravskoslezský kraj leží na historické dopravní cestě mezi severem a jihem Evropy – mezi Baltským a Středozemním mořem. Zaujímá strategickou polohu na trojmezí Česka, Polska a Slovenska. Svou polohou nabízí výhodnou výchozí pozici pro dopravní vazby směrem do východní Evropy. Skrze Moravskoslezský kraj procházejí tranzitní silniční a železniční evropské tahy. Leteckou branou do tohoto regionu je Letiště Leoše Janáčka v blízkosti krajského města Ostravy s hospodářsky významným přesahem své spádové oblasti do Polska a na Slovensko.

Moderní letiště v srdci Evropy

10. 07. 2009

S předsedou představenstva a generálním ředitelem Letiště Ostrava, a.s. Ing. Pavlem Schneiderem se potkáváme 22. června 2009. Rozhovor jsme zahájili připomenutím jeho nedávné účasti v podnikatelské misi na Ukrajinu.
Ano, se zástupci Moravskoslezského kraje jsme byli v Doněcku navázat užší kontakty s regionem Donbas. Vedli jsme tam intenzivní jednání. Jedním z témat bylo otevření leteckého spojení mezi Doněckem a Ostravou. Zatím jednáme o možnosti charterové linky, a to ve spolupráci s cestovními kancelářemi, Moravskoslezským klastrem cestovního ruchu a Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Rádi bychom rozšířili možnosti odletů z Letiště Leoše Janáčka Ostrava o další zajímavé destinace i směrem na východ. A to nejen pro turisty, ale také s ohledem na možnosti uplatnění českých firem na tamních perspektivních trzích. Co se týká našich cílů a očekávání ukrajinské strany, jednání jsou na dobré cestě.

V oblasti outgoingu vaše letiště využívá většina významných cestovních kanceláří. Co ale lidé, kteří na dovolenou chtějí letět individuálně bez cestovní kanceláře a bez přestupování?
I na cestovatele, kteří neradi využívají balíčků služeb nabízených cestovními kancelářemi a dávají přednost individuální dovolené, jsme připraveni. Od června do září nabízejí dopravci z ostravského letiště lety do vyhledávaných sezonních destinací. Zájemci o individuální turistiku mohou využít přímého spojení například do Řecka a Španělska. V nabídce je také Kypr nebo Chorvatsko. Veškeré destinace jsou uvedeny na webových stránkách letiště.
Mimo tyto sezonní pravidelné charterové linky samozřejmě nabízíme destinace typické pro dovolené v řadě letovisek Evropy, Asie i Afriky. V průběhu roku můžete z našeho letiště vycestovat například i do Thajska nebo Keni.

Evropská unie boří hranice mezi svými členskými státy. Podporuje bezprostřední spolupráci mezi regiony a spolu s tím i jejich hospodářské posilování a suverenitu. Velký význam přitom klade na rozvoj regionálních mezinárodních letišť. Jejich roli totiž vnímá jako klíčovou pro evropskou integraci. Z tohoto pohledu je vaše letiště, obdobně jako Moravskoslezský kraj, její výraznou prioritou.
Už sama poloha ostravského letiště na mapě Evropy napovídá o našich možnostech. V dojezdové vzdálenosti dvou hodin automobilem je řada velkých strategických podniků. Ve spádové oblasti našeho letiště, v níž žije přes šest milionů obyvatel, působí i desetitisíce menších firem, což nám vytváří základní předpoklady pro ekonomickou stabilitu. Letiště Leoše Janáčka Ostrava tak má klíčový význam nejen pro cestovní ruch, ale i pro aktivity ostatních odvětví. Samozřejmě i pro aktivity přímo na našem letišti a v jeho bezprostřední blízkosti.
Jedním z dobrých příkladů je opravárenské centrum, které je jedním z největších v Evropě. Hangár, který je v provozu už více než rok, nabízí běžnou údržbu, ale i provádění složitých oprav letadel či jejich konverzi.
Byl postaven soukromým investorem a našemu letišti přináší řadu synergií. Jeho majitel chce své podnikatelské aktivity dále rozšiřovat, což bude mít pro ostravské letiště nejen ekonomická pozitiva, ale i přínos z hlediska mezinárodní prestiže. Dostáváme se tak do trošku jiné kategorie, nejen díky parametrům naší vzletové a přistávací dráhy, která je svými rozměry unikátní, ale také tím, že jako jediní v našem středoevropském prostoru nabízíme leteckým společnostem takovéto služby.

Jak máte v tuto chvíli řešeno spojení mezi Ostravou a jejím letištěm?
Z centra Ostravy k nám dnes jezdí každou hodinu přímá autobusová linka a v provozu je také kyvadlová doprava mezi odletovým terminálem a železniční stanicí ve Studénce. Mikrobus jezdí v hodinových intervalech a cestující, kteří přijedou vlakem do Studénky, se tak mohou během deseti minut dopravit od vlaku k odletu.
Do roku 2012 by však Letiště Leoše Janáčka Ostrava mělo být napojeno na železniční koridor Bohumín – Praha. Chystáme se přivést koleje až k odletové hale, první studie jsou již hotovy. Neplánujeme jen železnici pro osobní přepravu, ale i výstavbu vlečky pro cargo a spolu s tím i dopravní logistické centrum. Letecké zboží tak od nás bude přepravováno jak po silnici, tak prostřednictvím železnice. Navíc, už letos by měla být dobudována dálnice D47 z Ostravy dále k polským hranicím, což je významné z hlediska osobní přepravy cestujících i carga.

Letecká doprava je nejbezpečnějším druhem dopravy a totéž lze říci o vašem letišti.
Moravskoslezský kraj, jakožto vlastník akciové společnosti Letiště Ostrava, a.s., se k letišti chová velmi vstřícně. Investice do jeho rozvoje jsou vysoké. Naší společnou snahou je budovat moderní mezinárodní letiště a v tomto případě je otázka bezpečnosti jednou z priorit. Týká se to nejen odbavení letadel a cestujících, ale i bezpečnosti leteckého provozu jako takového.
Po více než ročním úsilí jsme na jaře tohoto roku získali „Rozhodnutí o stanovení letiště provozovaného za podmínek CAT II ICAO“. Laicky řečeno to znamená, že naše tři a půl kilometrů dlouhá dráha může přijímat letouny i za velmi nízkých dohledností. Vybudováním tohoto systému jsme se stali po pražské Ruzyni druhým nejmoderněji vybaveným letištěm v České republice.
Bezpečnost, to ale není pouze přistávací dráha. Do budoucna plánujeme také výstavbu Bezpečnostního centra. Pod jednu střechu tak dostaneme všechny složky, které se na bezpečnosti letiště podílejí, a to nejen ostrahu a hasičský záchranný sbor letiště, ale i policii, zdravotníky, Celní správu a Řízení letového provozu. Předpokládaný objem investic na jeho realizaci se blíží jedné miliardě korun.

Proč máte rád Moravskoslezský kraj?
To by bylo dlouhé povídání. Jsem zdejší patriot. V tomto kraji jsem se narodil a s výjimkou vysokoškolských studií tady žiji celý život. Ostravsko bylo a možná ještě je vnímáno jako průmyslová oblast, já jsem ale přesvědčen, že tady žijeme ve velmi zajímavém a svérázném regionu. Tak zelené město, srovnatelné velikostí s Ostravou, v České republice nenajdete. Jsme obklopeni přírodou, žijí tady zajímavé osobnosti, konají se zde kulturní i sportovní akce, na které přijíždějí lidé z celého světa. Náš region je mnohem zajímavější a perspektivnější, než si většina lidí představuje.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

hotel petrovy kameny
chata Vilemína