Menu

Luhačovice, lázně z nejkrásnějších

05. 06. 2004

Luhačovice za svou slávu vděčí nejen třísetleté tradici lázeňské léčby, kouzlu architektury lázeňských domů, parkům a kráse okolní přírody, ale především léčivým pramenům a osvíceným lidem, kteří kdy stáli v jejich čele. Nejznámějšími prameny jsou Vincentka, Aloiska, Ottovka a pramen Dr. Šťastného. Lázně Luhačovice, a.s. k léčbě využívají i další hydrouhličita­nochloridosod­né kyselky a jeden sirný pramen. V jejich léčebných zařízeních je poskytována lázeňská léčba založená na využití přírodních léčivých zdrojů v kombinaci s nejmodernějšími léčebnými a rehabilitačními metodami. Kromě lázeňské léčby indikovaných onemocnění doplňkově nabízejí i řadu relaxačně ozdravných pobytů.

V souvislosti s lázeňským Všudybylem jsem navštívil předsedu představenstva akciové společnosti Lázně Luhačovice Ing. Josefa Krůželu, CSc., abychom si popovídali již jako občané Evropské unie. Pane předsedo, Lázně Luhačovice a Evropa…
Lázně Luhačovice a Evropa, to je velké téma. Z mnoha důvodů. Minulou sobotu v našem areálu poprvé zavlály modré vlajky s dvanácti zlatými hvězdami, což vnímáme jako začátek éry nových možností a příležitostí českého lázeňství. Do jaké míry těchto možností využijeme, bude záviset pouze na našich dispozicích, dovednostech, intelektu, schopnostech definovat své místo v novém evropském společenském a hospodářském prostoru. Lázně Luhačovice, a.s. se na tento okamžik dlouhodobě připravovaly. Od vzniku akciové společnosti jsme si byli vědomi toho, že pokud budeme chtít, aby se naše firma rozvíjela a Luhačovice prosperovaly jako lázeňské místo, musíme se v prvé řadě umět postarat sami o sebe. A protože lázeňství je středoevropský fenomén, že musíme být rovnocenně souměřitelní s firmami podobného typu ve vyspělých zemích okolo nás. Jednoznačně jsme proto definovali priority: modernizaci ubytovacích, stravovacích i léčebných zařízení a kvalitu služeb, tzn. že je musí poskytovat vzdělaní, profesně zruční a jazykově disponovaní kultivovaní lidé. To jsou základní předpoklady, jež by měly umocňovat tradici českého a konkrétně luhačovického lázeňství. Na tomto základě je založeno celé naše směrování. Proto nemáme obavy, že bychom neobstáli v domácí a zahraniční konkurenci. Co nám ale ztěžuje výchozí pozici, je množina neznámých: co vše se vyprodukuje v prostorách Parlamentu České republiky a Úřadu vlády. Jaké nové normy se přijmou, které už měly dávno platit a my je měli dávno implementovat, a ony přitom ještě nebyly ani definitivně formulovány, natož odsouhlaseny. Že kdosi rozhodne, jaké budou daně, a vůbec se neptá, jestli jsme schopni je platit, za situace, kdy existují instituce pod státní kuratelou, jež nerespektují, že existují nějaké koeficienty. Že se zvyšují ceny některých vstupů, které nemůžeme neplatit. A na druhé straně, když po těchto institucích chceme, aby respektovaly to, že se vstupy zdražují, a že bychom z této příčiny rovněž chtěli za finální produkt, jehož jsou součástí, více peněz. Tak na to nikdo neslyší.To jsou ty disproporce. Předpokládáme, že budeme moci dosáhnout na některé finanční zdroje z Evropské unie, o nichž se hovoří a které se slibují, že tady budou. Rozhodně se nedomnívám, že bychom naše požadavky neuměli zdůvodnit a formulovat.

Tento měsíc se velmi mnoho pohybuji mezi lázněmi a mám signály, že některé německé pojišťovny jsou ochotny vysílat své pojištěnce k nám do Česka, protože je to prý pro ně ekonomicky výhodné.
Mnozí z mých kolegů očekávají, že se s přistoupením Česka do Evropské unie rozšíří geografický prostor, v němž budou moci zahraniční pojišťovny přispívat na lázeňské pobyty. Musíme mít ale na zřeteli, že lázeňská zařízení v tzv. zdrojových zemích budou mít snahu si klientelu udržet. Vezměte si jen, jak se v Německu zpřísnily podmínky, kdo má a nemá nárok na příspěvek. Že v zemích bývalého NDR stát investoval nemalé peníze do lázeňských zařízení, do infrastruktury. I to jsou věci, které tady budou působit. Nabídka v oblasti lázeňství je podstatně větší, než je poptávka. Takže to je i otázka koncipování nových produktů. Další věcí je, že pokud budou zahraniční pojišťovny moci vysílat své klienty k nám, měl by mít český pojištěnec právo, aby na lázeňský pobyt vycestoval do Německa. To nebude jednosměrná ulice. V každé zemi je to trošku jinak. Ve správních radách pojišťoven však zpravidla zasedají lékaři, představitelé lázní apod., kteří mají zájem na tom, aby se prioritně využili jimi vlastněné kapacity. Přesvědčit rakouské pojištěnce, aby se jeli léčit do Česka, to není snadná záležitost. Ti, kteří jezdí do našich lázní, to jsou lidé, jež si to platí sami, protože si zjistili, že ačkoliv u nás čerpají daleko více služeb, je to pro ně levnější než pobyt v rakouských lázních, na nějž dostanou přípěvek od své pojišťovny.

Lázeňský areál vaší akciové společnosti každoročně zkrásní o další z renovovaných objektů…
V loňském roce jsme zrekonstruovali lázeňský dům Riviéra s kapacitou šedesáti lůžek a provedli velkou opravu objektu druhé dětské léčebny, která má kapacitu dvě stě lůžek. Zde jsme investovali především do stravovacích provozů v souvislosti s vyhláškami a údajně s předpisy Evropské unie v oblasti gastronomie. Tzn., v případě dětské léčebny jsme předělali celou kuchyň. Máme tam novou. To stálo obrovské peníze. Všude bezdotykové baterie. Všude máme zavedenu kontrolu kritických bodů HCCP. Toho, co bychom měli opravit, je tady ještě hodně. Chceme provést revitalizaci celého vnitřního lázeňského areálu. Rozhodli jsme se proto investovat do úspor nákladů – do investic, které společnosti uspoří náklady. Teď jsme dokončili přestavbu centrální výtopny a připravujeme projekty na obnovu a modernizaci objektů Morava a Alexandria, kde by měl vzniknout moderní lázeňský komplex včetně nového objektu s balneoprovozem a terapiemi.

Lázeňství je o lidech.
Ve službách rozhodují o kvalitě především lidé. My jsme si toho vědomi, a proto se je snažíme vzdělávat. Motivovat za odvedenou práci. U nás platí přímá úměra: kvalita rovná se vzdělanost. Za éru akciové společnosti u nás lidé prošli obrovskou přeměnou. Především ve svém vědomí. Kdysi jsem přišel s teorií obrácené pyramidy. Chtěl jsem jim vysvětlit princip nazírání na hosty v podmínkách tržní ekonomiky. Teorie pyramidy je o tom, že za státního podniku byl na čele ředitel, který dával pokyny dolů. Pod ním byli náměstci, lékaři, obslužný personál. A hosté? Ti byli zcela dole, až ti poslední, kteří by kdy určovali podmínky. Všechna rozhodnutí šla shora dolů a host se jim musel přizpůsobovat. Ti nad ním rozhodli, že v osm hodin půjde snídat, v devět bude tam a tam, dělat to a to, v jedenáct jinde, a to musí a ono musí… A nikde, co může, co by chtěl. Já jsem tuto pyramidu státního podniku vzal, otočil ji na špici a řekl: „Vážení, tento podnik neřídím já. Podnik řídí klienti. Jejich spokojenost. Pokud budou spokojeni, budou se vracet. A všechno, co děláme, musíme dělat proto, aby byli. Oni jsou naši ředitelé.“ Pochopili. Lázně Luhačovice dnes mají stabilizovaný stav pracovníků. Všechny profese obsazené kvalifikovanými lidmi. Na místo, kde se vyžaduje znalost jazyků, nepřijmeme člověka, který je nemá. Organizujeme vzdělávání, máme vlastní jazykovou školu. Zaznamenáváme větší poptávku po přijetí do zaměstnání, než potřebujeme a můžeme uspokojit. Když jsme po revoluci začínali, řekl jsem lidem: „Co vám mohu nabídnout? Každý si teď můžete založit vlastní firmu a podnikejte, už proto, že jste tuto možnost dosud nikdy neměli. Pokud chcete, zůstaňte. Já vám garantuji, že budete mít profesní seberealizaci, sociální jistotu. A každý rok se zvýší váš plat, pokud budete dobře pracovat. V tomto podniku máte definitivu. Ale nemohu vám garantovat, že vám každý rok zvýším plat o čtyřicet procent. To neumím. To nejde.“

Pane předsedo, proč máte rád tento kraj?
Poměrně hodně o tom vypovídá reprezentativní publikace vydaná naší akciovou společností „Luhačovice, lázně z nejkrásnějších“. Je příběhem o lázeňství v Luhačovicích od jeho prvopočátků až po současnost. Ilustrována je autentickými fotografiemi s doprovodným textem ve třech jazycích: česky, anglicky, německy. A proč také mám rád tento kraj? Já mám rád každý kraj, kde se setkáte s lidmi, se kterými můžete komunikovat nebo zpívat ve stejné tónině. Kde se můžete realizovat a vidět za sebou to, co jste vytvořil. A toto je kraj poctivých lidí, kteří si mnohdy víc váží toho, že někdo dovede ocenit to, co dokázali, co jsou schopni dokázat, než to, kolik za to dostali.







www.lazneluhacovice.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001