Menu

Leťte k moři z Pardubic

13. 07. 2014

Své první interview s Ing. Michalem Červinkou, Ph.D, jsem dělal před deseti lety, v době, kdy byl ředitelem nejvýznamnějšího letiště Evropské unie na česko-polsko-slovenském trojmezí. Nyní, 12. června 2014, se potkáváme na Letišti Pardubice, v jehož čele 1. července 2014 střídá Ing. Jana Andrlíka.
Pane řediteli, nedávno tady, na vašem letišti v kolébce české aviatiky, velmi úspěšně proběhla čtyřiadvacátá Aviatická pouť.
Ano, a byli jsme jedním z jejích hlavních partnerů. Letos 31. května pouť zahájil skupinový průlet letadel Centra leteckého výcviku. Byly tu i mé milované aeroplány z druhé světové války včetně legendárního Spitfiru v kamufláži, s jakou létal československý stíhač Otto Smik. Jednou z nejkrásnějších částí programu bylo šestnáct letadel Zlín ve vzduchu v jednom okamžiku – vystoupení akrobatické skupiny Flying Bulls Aerobatic Team na strojích Z 50LX. To moje srdce jásalo. Byla to oslava letadel i leteckého průmyslu. Ale nejen létacích strojů. Rád bych připomněl, že v Pardubicích máme výrobce skvělých radarů, které jsou velmi žádaným exportním artiklem.

Do konce června na Letišti Pardubice pracujete jako obchodní ředitel, ne však na celý pracovní úvazek, abyste se mohl věnovat své pedagogické činnosti na několika vysokých školách. Co na nich přednášíte?
Mezinárodní obchod a provoz letišť, což jsou věci, kterým jsem se v minulosti věnoval. O to víc si uvědomuji veliký rozvojový potenciál pardubického letiště. To se momentálně nachází ve stádiu, které jsem zaznamenal i u dalších úspěšných letišť, jež povstala „z prachu a popela“ a daří se jim zvyšovat počty pohybů a cestujících. V současné době je potřeba, aby Pardubice zvládaly daleko větší objemy přepravy. Věci, které se daly zajišťovat svépomocí, teď provádíme standardním způsobem v souladu s řadou mezinárodních certifikátů, jejichž držiteli jsme. Pracují tu odborně vysoce zdatní lidé – letečtí nadšenci, kteří pro letiště dýchají, a mne těší být součástí jejich kolektivu.

Co do počtu pohybů velkých dopravních letadel a odbaveného carga a pasažérů jsou Pardubice třetím největším letištěm v Česku. Koncem loňského roku náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek, který zodpovídá za dopravu a dopravní obslužnost zdejšího kraje, na adresu pardubického letiště mj. řekl: „Jeho další rozvoj je v zájmu Pardubického kraje. A bez moderního terminálu, komfortního napojení na silniční komunikace a rychlého kolejového spojení s železničním uzlem Pardubice to nepůjde.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Pardubický kraj má na semaforu zelenou“)
Terminál je zásadní podmínkou dalšího rozvoje Letiště Pardubice. V tuto chvíli připravujeme výběrové řízení na dodavatele. Už máme územní rozhodnutí a projekt. Zatím stále odbavujeme v zrekonstruovaných prostorách, které nám umožňují v jednom okamžiku odbavovat pouze jedno letadlo, což je náročné na koordinaci provozu. Musíme kvůli tomu lety některých leteckých společností posunovat nebo úplně odmítat, trvají-li na požadovaném čase příletu či odletu. Jakmile budeme mít nový terminál, získáme v exponovaných časech prostor pro další letecké společnosti a zvýšíme i komfort cestujících. Z našeho letiště jich zatím k moři odlétá na třicet tisíc ročně, avšak spádová oblast Letiště Pardubice má mnohem větší potenciál. Nejnavštěvovanější dovolenkovou destinací je Chorvatsko, a tak bychom už brzy rádi nabídli z Pardubic i lety do Chorvatska. Potenciál Středomoří je obrovský. Dáváme o sobě vědět i malým cestovatelům.[LM2] Ve spolupráci se statutárním městem Pardubice a Pardubickým krajem jsme vyhlásili soutěž „Leťte k moři z Pardubic“ pro děti ze základních škol. Budou kreslit obrázky a posílat je k nám na letiště. Jejich kresby vyvěsíme na Facebooku a o pořadí těch nejúspěšnějších bude hlasovat veřejnost. Vítězové získají hodnotné ceny a škola vítěze od nás obdrží finanční odměnu.

Nepokazí nový terminál přátelské rodinné prostředí, kterým je Letiště Pardubice proslulé? Dnes je u vás například možné bezplatně a přitom bezpečně parkovat nejen motorová dvoustopá a jednostopá vozidla, ale dokonce k odletu přijet na kole.
Rozhodně i v budoucnu chceme zůstat a budeme letištěm přátelským a rodinným. Zakládáme si na tom, že od nás lidé mohou létat bez obav z drahých služeb a občerstvení nebo z toho, že se tu ztratí. Tuto atmosféru zachováme i po otevření nového terminálu. Odletět na dovolenou z Letiště Pardubice není žádná mimořádnost. Na odlet k nám se lidé dostanou rychle a bez nervů. Od vlakového nádraží jsou to k nám pouhé tři kilometry. Pasažéři si zvykli, že jsme tu nejen pro Pardubický kraj, ale i pro Hradecký kraj, Kraj Vysočina, velkou část Středočeského kraje a Pražany. Jsme rádi, že cestovní kanceláře víc a víc využívají potenciálu spádové oblasti našeho letiště a rozšiřují lety z Pardubic.

Váš předchůdce v pozici ředitele Letiště Pardubice dokázal něco, čemu se těžko věří. Vaše letiště je už několik let frekventovaným přístavem pro letecké spoje z východu.
Před Ing. Andrlíkem je třeba hluboce smeknout. Byl to od něho mistrovský obchodní tah! Ruská klientela je dalším pilířem našeho obchodního snažení. Každý den z našeho letiště létá pravidelná linka do Moskvy, v některých dnech dokonce se dvěma spoji. Máme spojení i s Petrohradem. To je další směrování našeho obchodu. A opět při tom vycházíme z filozofie být rodinným letištěm, vstřícným a přátelským vůči všem cestujícím.

Jaký byl loňský rok z hlediska vašeho byznysu?
Nejlepší v historii. Odbavili jsme skoro sto osmdesát pět tisíc cestujících. Dáváme o sobě vědět i v rámci českých regionálních mezinárodních letišť. Na tento výsledek jsem hrdý. Je výsledkem práce týmu celého letiště a úspěšně součinnosti statutárního města Pardubice a Pardubického kraje, které se coby destinace úspěšně zapisují do povědomí stále širšího portfolia cestovatelů. Je to zavazující, a plánujeme další kroky, aby se počet cestujících mohl dál zdárně zvyšovat. Samozřejmě, čím víc cestujících, tím víc letadel, a tím vyšší také hospodářská úspěšnost letiště. Letiště je ale zároveň důležité i pro rozhodování investorů. Pokud má daný region mezinárodní letiště, výrazně se zvyšují jeho šance, že se v něm bude investovat.

Jako například kolínská automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroën, která chce do konce tohoto léta přijmout dalších sedm set lidí?
Nejen. Je tu spousta dalších českých i zahraničních investorů. Nejsme zkrátka přínosem pouze pro cestovatele, kteří létají na dovolenou, ale naše existence a fungování přináší do regionu práci pro tisíce živitelů rodin.


[I1]Nbvcx .<©
[LM2]možno takto přehodit? šlo mi o to, aby malí cestovatelé předcházeli dětské soutěži a neopakovalo se slovo „potenciál“ dvakrát bezprostředně po sobě

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo
Czt