Menu

Letiště Praha do skupiny velkých evropských letišť

27. 11. 2005

11 milionů cestujících ještě letos
V neděli 30. října 2005 zahájilo letiště Praha – Ruzyně zavedením nového letového řádu zimní sezonu. Ukončená letní sezona se v mnoha ohledech stala přelomovým obdobím v rozvoji pražského letiště, které je jedním z nejdynamičtěji rostoucích uzlů letecké dopravy v rámci středoevropského regionu. V letní sezoně roku 2005, která začala 27. března, odbavilo letiště celkem 6,8 milionu cestujících, což meziročně představuje kumulovaný nárůst o 22,3 %. Magická hranice 9 milionů odbavených pasažérů byla prolomena 23. října a v listopadu letiště plánuje odbavit desetimiliontého cestujícího. Tím jako první letiště v rámci nových členských zemí Evropské unie překoná v rámci jednoho kalendářního roku tuto hranici a zařadí se do skupiny velkých evropských letišť. Ve stejném období dosáhne také rekordního počtu 150 tisíc pohybů letadel. S velkou pravděpodobností pražské letiště letos odbaví celkem 11 milionů cestujících.
„Jako jediné letiště z nových členských zemí Evropské unie letos překonáme v rámci jednoho kalendářního roku hranici 10 milionů odbavených cestujících. Této hodnoty bychom měli dosáhnout kolem 25. listopadu. Počítáme s tím, že celkem odbavíme přibližně desetkrát více cestujících než v roce 1990, odhadujeme přes 11 milionů. Poprvé tak počet lidí, kteří projdou pražským letištěm, bude vyšší než celkový počet obyvatel České republiky“, řekla generální ředitelka Letiště Praha, s.p. Ing. Hana Černochová.

Rostoucí požadavky aerolinií
na vyšší kapacitu v letní sezoně 2005 potvrzuje ukazatel růstu počtu pohybů letadel, který se zvýšil o 8,9 % na 101 451 z 93 0­93 pohybů ve stejné sezoně roku 2004. Počet odbavených cestujících se oproti předešlé letní sezoně zvýšil o 22,3 % z 5 537 706 na letošních 6 777 036 osob. Přepravené zboží a pošta zaznamenaly 5,0% růst z 31 220,0 tun v létě 2004 na 32 781,0 tunu v sezoně 2005. Během letní sezony zahájila společnost ČSA provoz do nových destinací Minsku, Skopje a Žiliny a nízkonákladové SmartWings obohatily nabídku destinací, kam lze letět přímou linkou, o Bergamo a Barcelonu, zatímco typicky sezonní provoz posílily o linky do Heraklionu, Soluně, Larnaky a na Mallorku. Destinace dalších nízkonákladových společností se během letní sezony rozrostly o lety do Bergenu (s Norvegian Air Shuttle), Doncasteru/ Sheffieldu (Thomsonfly), Varšavy (s Centralwings), Edinburku (Flyglobespan) a Billundu (Sun Air of Scandinavia). Vývoj charterových letů, které poptávku po letecké dopravě v době dovolených charakterizují, dosáhl nejvyššího nárůstu v tradičně dopravně nejsilnějších měsících květnu až září – například květnový počet odbavených cestujících zaznamenal 11,7 procentní navýšení ve srovnání s pátým měsícem 2004, a červencový nárůst dosáhl 13,7%. Počet pohybů letadel se vyvíjel v opačném gardu (v květnu pokles o 7,0 % a v červenci o 2,0 %), což znamená vyšší využití kapacity letadel.

K navýšení přepravní kapacity
Ruzyňské letiště přispělo k navýšení přepravní kapacity a pohodlí cestujících v letošní letní sezoně mimo jiné také i tím, že v prvních zářijových dnech byla zprovozněna první část nového odbavovacího terminálu Sever 2, především odbavovací Prst C s deseti novými nástupními mosty k letadlům. Stavebními úpravami – výstavbou dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy 06/24 a úpravami pojezdových drah C a G, které byly zprovozněny v červnu, se zvýšila kapacita dráhového systému minimálně o 3 pohyby letadel na 37 za hodinu. Nový Terminál Sever 2 posouvá letiště Praha do vyšší dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity postupně až nad 15 milionů osob nabídne výrazné rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu. Uvedení do celkového provozu včetně hlavní terminálové budovy s 60 odbavovacími přepážkami je plánováno na polovinu ledna příštího roku.

Nejdůležitější změny v zimním letovém řádu 2005/2006
oproti zimě 2004/2005 v navýšení počtů týdenních spojení mezi Prahou a jednotlivými destinacemi:
Air Europe do Madridu ze 3 na 4 frekvence
British Airways do Gatwicku ze 4 na 7 frekvencí
ČSA do Athén z 5 na 7 frekvencí
ČSA do Baku ze 2 na 3 frekvence
ČSA do Barcelony z 11 na 13 frekvencí
ČSA do Bruselu ze 14 na 15 frekvencí
ČSA do Bukurešti z 9 na 11 frekvencí
ČSA do Dubaje ze 3 na 4 frekvence
ČSA do Hamburku z 10 na 11 frekvencí
ČSA do Ljubljaně ze 7 na 9 frekvencí
ČSA do Soluně ze 4 na 5 frekvencí
ČSA do Jerevanu ze 2 na 3 frekvence
ČSA létá nově do Žiliny 6× týdně a 4× týdně do Minsku
ČSA otevřelo linky do Sarajeva a Skopje, které operují 5× týdně
Easy Jet nově otevírá linku do Basileje – 4 frekvence.
Fly Baboo do Ženevy ze 6 na 9 frekvencí
Germanwings do Stuttgartu otevírá nově 4 spojení
Lufhansa do Hamburku otevírá nové spojení – 12 letů týdně
Norwegian Air Shuttle – nově 2 frekvence do Bergenu
SN Brussels Airlines do Bruselu navyšuje ze 17 na 18 frekvencí
Sun Air of Scandinavia do Billundu nově 2 frekvence týdně
Tunisair do Tunisu z 1 na 2 frekvence.

www.prg.aero

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo