Menu

Společnost Shell spolupracuje s řadou světových letišť, leteckých společností a výrobců letecké techniky. Podílí se na vypracování nejrůznějších studií a expertiz, tvorbě specifikací, výzkumu a vývoji leteckých pohonných hmot, maziv a speciálních kapalin. Shell Aviation je v současné době pravděpodobně jedinou společností s vlastním komplexním základním i aplikovaným výzkumem a vývojem leteckých pohonných hmot a maziv. Řadí se mezi přední světové společnosti nejen objemy produktů, ale i profesionalitou a odbornými znalostmi pracovníků. Letecké aktivity mají ve skupině Shell dlouholetou tradici, která se datuje od roku 1919. Pro každé letiště je jednou z klíčových činností zajištění dlouhodobě stabilního zdroje kvalitních leteckých pohonných hmot – bezpečný příjem, skladování a plnění leteckého paliva do letadel. Jedná se o vysoce profesionální činnost, na jejíž kvalitě závisí nejen včasné odlety letadel, ale i životy cestujících i posádek. Historie Shell Aviation na území Česka se datuje od roku 1923. V tomto roce se tu začaly prodávat oleje a maziva společnosti Royal Dutch/Shell Group. Po únoru 1948 tu byla činnost Royal Dutch/Shell Group značně omezena. V roce 1991 byla oficiálně založena Shell Czechoslovakia s.r.o., která byla v roce 1993 rozdělena na Shell Slovakia s.r.o. a Shell Czech Republic a.s.

Letecké aktivity mají ve skupině Shell dlouholetou tradici

03. 07. 2005


Rozhovor s provozním ředitelem společnosti Shell Czech Republic a.s., resp. Shell Aviation Ing. Janem Motyčkou jsem v souvislosti s hlavním tématem Všudybylu zahájil konstatováním, že Shell Aviation je dnes aktuálně nejvýznamnějším dodavatelem leteckých pohonných hmot v Česku.
Shell Aviation je mezinárodním týmem. Každý den palivem naplní přibližně dvacet tisíc letadel na devíti stech letištích v pětaosmdesáti zemích. V Česku poskytuje služby na třech mezinárodních letištích. První provoz Shell Aviation byl otevřen v roce 1996 na letišti Brno-Tuřany. Provoz na letišti Ostrava-Mošnov jsme zahájili v roce 1997. Třetí v pořadí, avšak rozsahem aktivit pro civilní letectví nejvýznamnější, je ale Praha-Ruzyně, kam se Shell vrátil po téměř padesáti letech v roce 1998.

Bezpečnost leteckého provozu se výraznou měrou odvíjí od kvality pohonných hmot.
Na mezinárodních letištích v České republice dodáváme letecký petrolej označovaný JET A-1. Letecký petrolej představuje (z 90 %) hlavní leteckou pohonnou látku pro proudová letadla značek Airbus, Boeing, Tupolev a další, a to i menší turbovrtulové stroje, u nichž k pohonu vrtulí slouží turbína. Mezi novinky pro malé typy letadel patří vznětové motory, rovněž na letecký petrolej. Dalším námi dodávaným leteckým palivem je letecký benzín AVGAS 100 LL (Aviation Gasoline 100 Low Leaded). Označení LL znamená snížený obsah olova. Výroba AVGASu 100 LL je natolik náročná, že je v současnosti v Evropě vyráběn pouze na třech místech. Letecký petrolej produkuje většina petrochemických rafinérií. Mezi naše hlavní dodavatele patří Česká rafinérská. Vzhledem k rostoucí potřebě leteckého petroleje a uvedení na trh stále žádanější nízkosirnaté motorové nafty, není letecký petrolej produktem, kterého by byl přebytek. V současné době je stále běžnější, že místa spotřeby leteckého petroleje a dlouhodobě stabilních výrobních kapacit jsou od sebe značně vzdálena. Z těchto, ale i dalších důvodů mezi naše dodavatele patří také Slovnaft Bratislava či polské rafinerie. Část produktů dovážíme z rafinerií a meziskladů Shell v Německu. Certifikovaná kvalita leteckého paliva je zásadní podmínkou v celém distribučním řetězci. První laboratorní kontrola kvality je prováděna již v rafinerii. Ve všech distribučních fázích: rafinerie – přepravní prostředek – mezisklad – přepravní prostředek – letištní sklad – doplnění cisternového plniče až po výdej z plnicího cisternového či hydrantového vozidla – je kvalita paliva opakovaně kontrolována. Obdobným způsobem je přistupováno k technice, která je k distribuci pohonných hmot používána.

Co bezpečnost práce, ochrana zdraví a životního prostředí?
To jsou priority společnosti Shell. Používáme komplexně propracovaný systém školicích programů s moduly volitelnými dle konkrétní pracovní náplně. Modul „Bezpečnost a ochrana životního prostředí“ je velmi obsáhlý a povinný pro všechny naše pracovníky. V rámci obměny naší techniky je nové vozidlo navrženo a vyrobeno dle evropské normy pro mobilní prostředky pro plnění pohonných hmot do letadel s uzavřeným vzorkovacím systémem, kterým je minimalizována expozice pracovníků, příp. dalších osob (kontakt s produktem a jeho výpary) a výrazně snížena možnost úniku nebo rozlití produktu.

Všechna letiště v Česku, a zejména Praha-Ruzyně, prožívají výrazné oživení…
V oboru leteckých pohonných hmot lze vysledovat dva protisměrné trendy. Na straně jedné letecké společnosti vyřazují starší stroje, jež jsou co do spotřeby méně ekonomické, a na straně druhé své flotily rozšiřují o nová moderní letadla. To ve svém důsledku znamená vyšší poptávku po pohonných hmotách. Nejedná se však o přímou úměru nárůstu v souvislosti s počtem letadel, množstvím uskutečněných pohybů na letišti či jiným statistickým údajem, kterým je např. počet odbavených cestujících nebo množství přepraveného zboží. Pokud bychom použili grafické vyjádření, křivka růstu spotřeby leteckých pohonných hmot není zdaleka tak strmá jako u přepravních výkonů a dalších parametrů. S nasazením moderních letadel s účinnějšími motory, vylepšenou aerodynamikou a nejmodernějšími řídicími systémy na stejný přepravní výkon dochází k nárůstu pracnosti na dodávku stejného objemu paliva při snižujícím se průměrném odběru na jedno naplněné letadlo. Současně při zvyšujícím se počtu operací rostou požadavky na urychlení jednotlivých operací tak, aby došlo k celkovému zkrácení času potřebnému na odbavení letadla. Na tyto skutečnosti společnost Shell reaguje svým investičním programem – kontinuální modernizací plnicí techniky, odpovídající novým trendům.





www.shell-aviation.com



www.shell.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001