Menu

Lázeňství je čím dál víc o klientech, a ne pouze o pacientech

16. 06. 2009

Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism prezentuje Českou republiku jako atraktivní lázeňskou destinaci doma i v zahraničí. Pro naplňování tohoto cíle využívá svých šestadvaceti zahraničních zastoupení a specializovaného týmu lázeňství, jehož vedoucí Ing. Ivetu Jakoubkovou jsem požádal o rozhovor.
Náš tým byl ustaven v roce 2005. Řada jeho aktivit je obdobná těm, které realizují kolegové v týmu golfovém či kongresovém, což je logické. Posláním agentury CzechTourism je inspirovat a nalákat zahraniční a domácí turisty k pobytům v regionech České republiky. Za dobu naší existence se nám podařilo vytvořit poměrně rozsáhlou databázi lázeňských zařízení a cestovních kanceláří nabízejících lázeňské pobyty, které mají možnost účastnit se s námi našich propagačních akcí. Ceníme si i velmi dobré spolupráce se Sdružením lázeňských míst ČR a Svazem léčebných lázní ČR. Za jeden z našich významných počinů považuji vytvoření prvního uceleného Katalogu lázní & wellness v České republice, který vydáváme v ruské, anglické, německé a od loňska i české mutaci a s úspěchem používáme jako jeden z nástrojů k představení českého lázeňství doma i ve světě. Realizujeme řadu aktivit na území Česka i v zahraničí – workshopy, press tripy, fam tripy, prezentace a prezentace v obchodních centrech. V rámci poznávacích cest představujeme Českou republiku jako ideální lázeňskou destinaci zahraničním cestovním kancelářím, touroperátorům a médiím. Za zmínku určitě stojí i poznávací cesty pro lékaře, jejichž doporučení nezřídka zásadním způsobem ovlivňují, zda se pacienti vydají do českých lázní.

Paní inženýrko, nelze si nevšimnout rostoucí poptávky českých občanů po trávení části jejich dovolených v českých lázních.
Určitě to není pouze módní záležitost, ale řekla bych, že i projev čím dál větší zodpovědnosti Čechů vůči sobě a své budoucnosti. Posun od někdejšího „státe, starej se“ k uvědomění si hodnoty zdraví a nutnosti prevence. Jedním ze základních předpokladů jak obstát v zaměstnání či podnikání je totiž dobrá fyzická a psychická kondice. Proto Češi do svého zdraví čím dál víc investují. Od roku 2003 tak počet příjezdů do lázní ve Slezsku, na Moravě a v Čechách stále stoupal. Už se začíná srovnávat i poměr mezi domácími a zahraničními hosty. Pobyty Čechů v lázních jsou dnes daleko víc o regeneraci a medicínském wellness, protože jak jste zmínil, Češi, zejména v produktivním věku, preferují krátkodobější programy, prodloužené víkendy apod., které absolvují někdy i několikrát do roka. Lázeňské subjekty na to reagují tím, že kromě klasických léčebných tří, čtyřtýdenních pobytů nabízejí škálu kratších programů, včetně např. týdenních „Lázní na zkoušku“, u nichž se téměř vše (až na to v léčebném lázeňství nejpodstatnější – dlouhodobé působení přírodního léčivého zdroje a léčebného režimu) odehrává tak jako u klasických pobytů. Zlepšuje se i celková nabídka lázeňských míst. Lázeňské subjekty masivně investují do svých provozů, spolupracují se samosprávami, protože lázeňství je i o kulturním, společenském a sportovním vyžití. Z pacientů se stávají klienti, kteří jsou ochotni za služby zaplatit, za to však vyžadují perfektní kvalitu.

Lázeňství na území Česka vysoce pravděpodobně existuje tak dlouho jako jeho osídlení.
Velkou konkurenční předností českého lázeňství je cosi, co bych nazvala národním know-how. Dlouhá, bohatá, historicky doložitelná tradice využívání vysoce účinných přírodních léčivých zdrojů na straně jedné (jako v případě letošní 855. lázeňské sezony našich nejstarších lázní Teplic v Čechách), a na straně druhé kvalitní lidské zdroje. Ale nejen díky vzdělávacímu systému, ale i kvůli zkušenostem předávaným z generace na generaci. České lázeňství má v zahraničí vysoké renomé a náš tým se snaží, aby tomu tak bylo i v České republice na poli domácího cestovního ruchu. V místech velké kumulace lidí, např. v obchodních centrech větších měst proto realizujeme propagačně prezentační akce na podporu českého lázeňství, a to zpravidla od pátku do neděle, kdy tam chodí nakupovat i nejvíc „přespolních“. Míváme tam jakési veletržní expozice, jejichž prostřednictvím spolu s lázeňskými subjekty české publikum oslovujeme. Prezentace bývají zpestřené ochutnávkou lázeňských oplatků, lázeňských likérů, losováním o pobyty v českých lázních a vystoupením folklórní kapely tak, abychom přilákali co nejvíce lidí. S potěšením mohu konstatovat, že lázeňské subjekty tyto příležitosti rády vyhledávají. Když je oslovíme, během jednoho dvou dní máme na takovéto expozici plný stav.

V rozhovoru pro toto vydání Všudybylu předsedkyně představenstva Anenských slatinných lázní a.s. sídlící v Lázních Bělohrad MUDr. Jitka Ferbrová vysoce pozitivně hodnotí přínos CzechTourism pro vstup jejich společnosti na trhy Společenství nezávislých států.
Zastoupení CzechTourism v Moskvě vedené paní PhDr. Svobodovou s naším týmem spolupracuje na řadě aktivit. Mnoho dalších realizuje samostatně. Kromě velkých měst, jako jsou Moskva, Petrohrad, Jekatěrinburk, kde se tradičně účastníme velkých veletrhů, se tak dostáváme i do v Česku méně známých ruských regionů, protože řadu prezentací děláme v odlehlejších částech gubernií. Projeli jsme tak Sibiř, Ural atd. a všude se setkali s enormním zájmem o české lázně. Roste zájem a počet hostů i z Kazachstánu, Ázerbajdžánu, Uzbekistánu atd., které má „pod svými křídly“ rovněž Dr. Svobodová, i z Ukrajiny, kde má naše agentura též zahraniční zastoupení v Kyjevě. Ruský trh se v posledních letech vyvíjel opravdu dynamicky, s meziročními nárůsty okolo třiceti procent. Anenské slatinné lázně jsou jedny z těch, které se těchto prezentačních akcí účastnily a i díky vlastním kontaktům na těchto trzích české lázeňství propagují i bez nás po své linii.
Co se týče celkových počtů, ruská klientela je se svým 20% podílem druhou nejsilnější za německou, jejíž podíl je 60 %. Bohužel ubývá starší německé klientely, zvyklé jezdit do lázní. Avšak trvale roste zájem klientely z Východu. Samozřejmě, že u ní jsou téměř stále nejpopulárnější Karlovy Vary, ale náš tým na ruském trhu s dobrou odezvou propaguje i všechna další lázeňská místa České republiky.

Významnou akcí na podporu českého lázeňství, kterou už několikátým rokem CzechTourism připravuje, je Karlovarský týden.
Karlovarský týden probíhá vždy začátkem října a termínově je odvozen od termínu Tourfilmu, který je součástí této akce. V letošním roce proběhne již jeho 4. ročník. Důležitou součástí je Lázeňský festival, na který zveme zahraniční novináře a cestovní kanceláře a in natura jim ukazujeme, o čem české lázeňství je. V letošním roce bude jako dozvuk našeho předsednictví Evropské unii zaměřen na zástupce států EU. Samozřejmě, že také v rámci Lázeňského festivalu mají veškeré lázeňské společnosti z míst s lázeňským statutem možnost se zúčastnit workshopu se zástupci zahraničních CK a médií zdarma jen na základě předchozí registrace. Významnou událostí v programu je i udělování ceny „Lázeňská společnost roku“. Jejími držiteli jsou doposud společnosti Imperial Karlovy Vary, Royal spa a Léčebné lázně Jáchymov. I letošní vítěz získá kromě prestižního ocenění i hodnotné ceny. Pravidla soutěže lze nalézt na www.spalife.info.
Konference Sdružení lázeňských míst se v letošním roce bude zabývat aktuálním tématem, a to „Lázeňství v makroekonomických souvislostech – dopad hospodářské krize na lázeňství“ a otázkou lázeňských statutů.

Paní inženýrko, co zahrnuje plán vašeho oddělení na letošní rok?
Kromě osvědčených trhů i řadu novinek. Lázeňské workshopy či prezentace na Ukrajině, v Rusku, Saúdské Arábii, Kuvajtu, Francii, Japonsku a Číně. Prezentace českého lázeňství se uskuteční i v obchodních centrech v Německu, Polsku, Slovensku a samozřejmě v České republice. Do českých lázní přivezeme novináře, zástupce cestovních kanceláří a lékaře z Ruska, Ukrajiny, Pobaltí, Německa a Skandinávie. S lázeňskou expozicí se účastníme specializovaných veletrhů v Německu či Ázerbájdžánu. Aktualizovaný seznam plánovaných účastí je na internetu na www.czechtourism.cz/?….
Nábor na akce děláme e-mailovou akvizicí zasílanou dle naší databáze lázeňských subjektů. O akvizici informujeme na www.czechtourism.cz v sekci „Lázeňství“. Ta obsahuje pozvánku s důležitými informacemi a závaznou přihláškou. V případě zájmu zúčastnit se některé z našich akcí vyplní zájemce přihlášku a zašle nám ji faxem či naskenovanou e-mailem. Zájem ze strany lázeňských subjektů je velký a kapacita účastí omezená. Pokud jsou mezi čtenáři Všudybylu lázeňské společnosti, hotely a cestovní kanceláře nabízející lázeňské pobyty v České republice, které od nás akviziční e-maily na naše lázeňské akce nedostávají, mohou nás kontaktovat na
e-mail: jakoubkova@czechtourism.cz
tel.: 221 580 483


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001