Menu

Kolik z českých cestovních kanceláří je ve dvojciferném nárůstu?

29. 12. 2009

S Ing. Tomášem Cikánem se potkáváme 27. listopadu 2009 večer v Rudolfově galerii na Pražském hradě poté, co převzal ocenění Českých 100 nejlepších v oborové kategorii cestovní ruch.
Tomáši, před šestnácti dny, kdy se na tomtéž místě předávala Národní cena kvality České republiky, jsem v interview s předsedou Asociace krajů ČR hejtmanem Michalem Haškem připomněl proslulý výrok Františka Venclovského: „Já su tak šťastné.“ Jak jsi na tom ty?
No, nebudu tvrdit, že jsem ocenění letos neočekával. Očekával. Podle výsledků za poslední sezonu ESO travel patří mezi několik málo cestovních kanceláří, které jsou stále v nárůstu klientů i tržeb. A zřejmě na prstech jedné ruky lze vyčíslit, kolik z českých cestovních kanceláří (a v cizině to není o moc větší promile) je v nárůstu dvojciferném, jako ta naše. I přes danou hospodářskou situaci se nám podařilo v roce 2009 navýšit tržby o neskutečných 21 %. Neusnuli jsme na vavřínech, stále rozšiřujeme naše produkty, inovujeme a rozšiřujeme nabídku poznávacích i pobytových zájezdů. Stále více se přizpůsobujeme požadavkům na individuální přístup ke každému z klientů.

To, co mají vaše a moje firma podobné, je cílení na směrodatné, úspěšné lidi. Ty cestami za český geografický obzor a já za český obzor mentální, tím, že mezi nimi a jejich prostřednictvím šířím osvětu, že cestovní ruch je zahraniční a domácí obchod a pro ekonomiku Česka užitečný byznys – průmysl, jehož integrujícím prvkem není charakter produktů, ale jejich realizace prostřednictvím spotřebitelů odjinud vydávajících peníze na to, aby mohli cestovat nakupovat tam, kde tyto komodity jsou.
Připouštím, že se do značné míry zaměřujeme na úspěšné osobnosti a na firemní klientelu. U incentivních zájezdů jsme na přelomu loňského roku přece jen zaznamenali mírný pokles. Firmy dávaly najevo respekt z tendencí možného negativního vývoje světové hospodářské scény a omezily výdaje. Toto se však neprojevovalo rušením zájezdů top managementu a majitelů firem. Intenzivnější akviziční činností cestovní kanceláře ESO travel a oslovováním více firem, jak z Českých 100 nejlepších, tak z horních dvaceti procent podnikatelského spektra, se nám během posledních tří let podařilo rozšířit tuto klientelu téměř na dvojnásobek. Dnes pro firemní klienty běžně organizujeme semináře a školení po celé planetě. Základem však zůstávají kongresy, veletrhy a klasické služební cesty. I v této sezoně sledujeme zájezdy a ceny konkurence a snažíme se nabídnout kvalitní program a atraktivní ceny, a to nejen stálé klientele.

Několik desítek minut před tím, než jsem 11.11. 2009 přibyl na Pražský hrad na předávání Národní ceny kvality České republiky, jsem se ve Lvím dvoře zúčastnil ustavující schůze lvího klubu LC PRAHA, na níž jsi byl zvolen jejím viceprezidentem.
Členem lionského hnutí jsem od roku 2003. Je to jedna z největších charitativních organizací dnešního světa. Náš původní lví klub LC Praha Orel byl nejpočetnějším v rámci Česka a Slovenska, a proto bylo rozhodnuto udělat z něj kluby dva. Lví kluby jsou vynikající platformou na to, scházet se s lidmi různých úrovní, společenských názorů, vědních a průmyslových oborů. Fungují napříč všemi politickými i ekonomickými směry. Jak moji manželku Martinu, tak i mne pravidelná setkání lvích klubů velmi obohacují a na své členství jsme patřičně pyšní.

Tomáši, naše loňské interview mělo nadpis: „Rok 2008 nejúspěšnější v celé historii“. Přepsali jste historii?
Vše nasvědčuje tomu, že ano. Jedenáct měsíců roku 2009 bylo nadmíru úspěšných. Očekávám, že i rok 2010 bude pokračovat v tomto duchu. Určitě to nemíním tak, aby to vyznělo, že se podceňujeme, když řeknu, že jsme v současné době na vrcholu tabulky druhé ligy. Dlouhodobě totiž tvrdím, že je tu první liga čtyř nejsilnějších cestovních kanceláří a za nimi že je vakuum. Tržby cestovní kanceláře ESO travel se blíží k miliardě korun, a na tuto čtyřku se začínáme dotahovat. Uvědomili jsme si, že současná doba vyžaduje celé nasazení. Cestovní kancelář, stroze zaměřená na vzdálené exotické destinace, disponuje ohromnými rezervami. Máme sice své opakované klienty, avšak nebyli jsme s to jim vyjít vstříc, chtějí-li cestovat „jen“ po Evropě. Proto připravujeme náš první katalog se zaměřením na evropské destinace. Tzn., že v brzké době se z nás stane univerzální cestovní kancelář s kompletním portfoliem destinací. Nebude to tedy již jen oněch sto šest mimoevropských, zpravidla exotických destinací. Pro rok 2010 chystáme prvních dvacet destinací evropských. Mimo to v půlce února vyjíždíme se zcela novým katalogem zaměřeným na specifickou klientelu.
Pro rok 2009 jsme vytvořili první specializovaný katalog na lodní cruisy. Netvrdím, že se před tím plavby na českém trhu neprodávaly, ale nikdo nevypracoval ucelený katalog, kde by bylo možné nalézt cruisy na velkých zaoceánských lodích v Evropě, Asii, Africe, Americe i Austrálii. Dokonce nabízíme i plavbu kolem břehů Antarktidy. I to byl jeden z velmi úspěšných projektů roku 2009. Proto jsme se v tomto segmentu rozhodli rozšířit nabídku i pro rok 2010.

Co tvá žena Martina na techtle s Českou miss Ivetou Lutovskou?
ESO travel se o české missky stará čtvrtým rokem. Martina si (doufám) zvykla, že nejkrásnější dívky v tomto státě jsou pro naši firmu přínosem. Být s dívkami viděn na různých společenských či charitativních akcích přece neznamená žádné techtle. Ivetu, snad i vzhledem k patnácticen­timetrovému výškovému rozdílu mezi ní a mnou, vnímá manželka vstřícně. Ostatně od podzimu, odkdy studuji MBA, jsme dokonce spolužáci. Horší to bylo s Eliškou Bučkovou, kdy výšková převaha České miss roku 2008 nebyla až tak do očí bijící. Avšak co jsme s Martinou spolu (letos to bude dvacet pět let), je pro mne českou miss stále ona.

Tomáši, pokud jsem kde ve světě měl co do činění s delegáty cestovní kanceláře ESO travel, vždy podávali excelentní výkony.
ESO travel tím, že dělá především exotiku, má z čeho vybírat. Přes léto v zahraničí působí víc než šest tisíc českých delegátů. Na zimu má ale šanci nalézt práci tři sta až čtyři sta z nich. A my raději za dražší peníze angažujeme ty nejkvalitnější delegáty, než bychom šetřili na tak důležitých postech. Svých delegátů si vážíme, což se projevuje nejen morálním uznáním jejich kvalit, ale i tím, že dosahují ve své branži nejvyšších platů na českém trhu. A nám se to vyplácí. Základem úspěchu naší cestovní kanceláře je totiž náš profesionální tým. Budujeme ho už šestnáct let. Na top manažerských pozicích máme lidi, kteří jsou s námi deset, dvanáct i patnáct let. Některé poučky strategického řízení sice říkají: „Pět let a dost.“ Tento systém ale aplikují hlavně americké firmy, jež vrcholné manažery zaměstnávají na dobu určitou tří až pěti let. My s Martinou zůstáváme tradicionalisty, zastánci japonského přístupu celoživotního partnerství mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. A i touto cestou, prostřednictvím Všudybylu, děkujeme celému kolektivu cestovní kanceláře ESO travel za věrnost a dlouholeté nadstandardní výkony.


 

Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new