Menu

Kdo si myslí, že jsou celí takoví nízkorozpočtoví, je na omylu

27. 12. 2005

Hlavním tématem lednových Všudybylů je problematika cestovních kanceláří a agentur, a tak jsem o rozhovor požádal předsedu Asociace cestovních kanceláří České republiky PhDr. Michala Šebu. Pane předsedo, jaký byl rok 2005 pro české cestovní kanceláře a agentury?
Z poznatků členů Asociace cestovních kanceláří ČR je zřejmé, že rok 2005 proběhl velice úspěšně včetně svého závěru, přestože to konstatuji v době, kdy rok 2006 ještě nezačal. Cestovní kanceláře právě prožívají „žně“, protože poptávka je větší než nabídka, a to nejen u lyžařských zájezdů. Ani u řady exotických zájezdů na silvestra či Vánoce ji nejsou s to saturovat. Např. u destinací v oblasti Indického oceánu. Přesto, že jsou v tamních pobytových místech schopny zajistit ubytování a služby pro další stovky lidí, nejsou přepravní kapacity leteckých společností. Zajímavé na tom je, že jsme řadě klientů nemohli zajistit místa v business class.

Na poli outgoingu žádný velký malér…
Zejména když vzpomenu, jaké ohromné obavy ze vstupu Česka do Evropské Unie jsem musel rozmlouvat cestovním kancelářím menších formátů, když tvrdily, že k nám vtrhnou nadnárodní úžasně velikánské cestovní kanceláře a že je zničí. Já to tak nikdy necítil a všem jsem říkal, že pokud budou mít dobře zavedenou cestovní kancelář, že obstojí v každém regionu i tam, kde působí veliké cestovní kanceláře. Dochází samozřejmě k tomu, že některé cestovní kanceláře jsou skupovány jinými a ty nakonec mohou být skoupeny velkým zahraničním touroperátorem. To je ovšem něco jiného, než to, čeho se mnozí báli, a může to být i přirozený evoluční vývoj, k němuž může dojít a nemusí. V současné době opět prožíváme pokus předělat pomocí novely Zákon č.159/1999 Sb. Prý už zase k obrazu Evropské unie. Posledním „hitem“ je, že by se proti úpadku měly pojišťovat i cestovní agentury. U agentur, zejména v incomingu, je takové riziko – oproti řadě jiných nepojišťovaných podnikatelských aktivit – minimální. Skutečně se obávám, aby k takovémuto kroku nedošlo.

Domácí cestovní ruch je v Česku na vzestupu.
Ano, roste. Hodně proto bylo uděláno ze strany mnoha institucí, od úrovně místní samosprávy až po vládní organizace. Základem obchodu, a cestovní ruch bezesporu obchodem je, je nabídka. Je možné konstatovat, že rok 2005 začal zhodnocovat výraznou ofenzivu ze strany sídel, regionů, vládní agentury CzechTourism i samotného Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Zároveň došlo i k určitému návratu cestovních kanceláří k domácímu cestovnímu ruchu, který začátkem devadesátých let minulého století stagnoval. Kvalita řady nabízených produktů domácího cestovního ruchu se výrazně zlepšila. Zlepšuje se infrastruktura. Je investováno do cyklostezek, informačních systémů, propagace atd. Domácí cestovní ruch je segmentem průmyslu cestovního ruchu, jehož výkonnost bude stoupat.

Incoming…
Kromě prvních měsíců roku 2005, kdy příjezdy trochu vázly, nás incoming nezklamal. Jeho součástí je půlorganizovaná složka. Ne všechny příjezdy zahraničních turistů jsou dneska zaškatulkovatelné. Velkým nárůstem výkonů nízkorozpočtových leteckých společností se jejich příliv ohromně zvýšil. Nelíbí se mi, že někteří participienti aktivního cestovního ruchu těmito turisty opovrhují za to, že přiletěli nízkorozpočtovým letadlem, a myslí si o nich, že jsou celí takoví nízkorozpočtoví. Tyto spoje, zejména pro svou operativnost a rychlost, s jakou je možné se rozhodnout, často využívají lidé, kteří v Česku utratí více peněz než turisté, přiletivší business class. Bylo by chybou pasažéry low-cost dopravců podceňovat. To, že Letiště Praha oslavilo desetimiliontého cestujícího, je senzační zpráva. Těším se, až jich (třeba za rok) bude patnáct milionů. Myslím, že je to reálné číslo, poněvadž se neustále zvyšuje popularita létání do České republiky.
Podíl autobusových skupin v souvislosti s nárůstem leteckých turistů rozhodně razantně neklesl. Je to tím, že se zvyšují i absolutní počty incomingových turistů, kteří k nám cestují autokary. Není to tedy tak, že bychom mohli konstatovat, že ti, kteří chtěli přijet autobusem, přiletěli letadlem.

Březnový International Destination Expo Prague 2006.
Je určitě pro naši republiku vyznamenáním. Jde o to, jak se tuto událost podaří využít ve prospěch incomingu do České republiky. Je to příležitost, o níž se nám v minulých letech ani nesnilo. Pokud se na ni naše incomingové cestovní kanceláře a další subjekty dobře připraví a nepodcení žádnou oblast, mohlo by se to úžasně zhodnotit.

www.ackcr.cz

Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new