Menu

Již rok odbavujeme British Airways

11. 07. 2006

Rok s rokem se sešel a já se ptám obchodního ředitele společnosti Menzies Aviation (Czech), s.r.o. Ing. Ladislava Klimeše, co je u nich nového.
Rozšířil se počet našich klientů. Již rok odbavujeme British Airways. Získali jsme německý Condor – dceřinou společnost Lufthansy, švédskou FlyMe. Pravidelnou dopravu nám začal létat i Dannish Air Transport. Pokud jde o náš podíl na handlingovém trhu v rámci Letiště Praha-Ruzyně pro třetí strany, máme tu podle počtu odbavených cestujících pětačtyřicet procent za loňský rok. Jsme tu největší. Dvě zbývající handlingové společnosti mají pro třetí strany dohromady pětapadesátipro­centní podíl. V oblasti carga pak máme osmdesát procent.

S otevřením letištního terminálu Sever 2 se zvětšil nejen objem handlingových služeb, ale i prostory pro jejich poskytování.
Rozšíření pražského letiště zprovozněním terminálu Sever 2 pro nás i pro další handlingové společnosti znamenalo, že při stávajících výnosech se nám významně zvedly náklady. To, co jsme předtím byli schopni obsloužit z jednoho místa a s určitým počtem lidí a techniky, musíme dělat z více míst. Některé funkce se kvůli tomu zdvojují a i provozní zázemí musíme mít dvakrát. Už jen kvůli velikým vzdálenostem mezi terminály – což je pěšky až dvacet minut.

Nicméně vaše hospodářské výsledky ilustrují, že se Menzies daří. Daří se také tak letecké dopravě celkově?
Boom, který byl v Praze v letech 2003 až 2004, už je asi za námi. Nyní se již vezeme na jím vzedmuté vlně v počtu cestujících i letadel. Přírůstky, jež bylo možné zaznamenat ještě loni (např. dynamika růstu cestujících procházejících letištěm) v řádu desítek procent, jsou nyní v řádu jednotek procent. Nízkonákladové letecké společnosti z Velké Británie částečně omezují provoz na původních linkách, které několik let využívaly, a otevírají nové. Celkový počet spojů z Velké Británie je menší, než byl před rokem či dvěma lety. Žádný nový dopravce typu Delta Airlies nebo Qantas, který by chtěl létat do Prahy, se tady neobjevuje. To je nevýhoda, kterou má Praha oproti Vídni. Některé znalecké agentury, jež se zabývají průzkumy trhu, stále porovnávají Prahu s Vídní, ale zapomínají se podívat na tyto trhy zblízka. Nyní již Praha nemá v tak veliké míře z čeho brát a její dynamika má charakter obvyklý v ostatních zavedených evropských destinacích.

Co se u vás událo výjimečného? V jednom z prvních našich interview jsme např. hovořili o tom, že přes vás šlo stádo antilop. Kdo letos?
Hodně výjimečnou záležitostí byl enormní provozní nápor v souvislosti s konáním Final Four, jež se koncem dubna tohoto roku uskutečnilo v pražské Sazka aréně. Finále poháru mistrů evropských zemí v basketbale k nám do Prahy přivedlo mimořádné množství charterů především z Izraele a Španělska. V jednu chvíli tady dokonce byla největší koncentrace izraelských letadel hned po Tel Avivu.

www.menziesaviation.cz

Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new