Menu

Jindřichohradecká úzkokolejka

17. 04. 2009

Prognózy expertů agentury CzechTourism říkají, že se v roce 2009 bude dařit domácímu cestovnímu ruchu. Úzkorozchodná železnice akciové společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. zajišťuje dopravní obslužnost území České Kanady. Je prvořadou technickou atraktivitou a důvodem návštěv zahraničních i domácích turistů krajů Vysočina a Jihočeského. Tímto konstatováním jsem zahájil letošní povídání s předsedou představenstva a ředitelem soukromé železniční společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Ing. Janem Šatavou.
Také my zaznamenáváme signály, že hlavní sezona bude ve znamení domácího cestovního ruchu a že nápor tuzemských turistů bude větší než v minulých letech. V tuto chvíli jsme se zájmem o naše služby z oblasti cestovního ruchu vcelku spokojeni. Naše investice z minulých let, zaměřené i na vozový park tzv. nostalgické dopravy, tedy historické železniční vozy a parní lokomotivy, se začínají zhodnocovat. Historické parní vlaky, to je to, za čím k nám lidé jezdí z celé republiky a ze zahraničí, a my musíme disponovat dostatečnou kapacitou pro uspokojení poptávky. Zhodnocují se nám i investice do ubytovacích kapacit. Naše železnice zajišťuje řadu pro drážní podnik netypických služeb včetně ubytování na pěti nádražích v zařízených apartmánech s celkovou kapacitou pětačtyřicet lůžek. Tradičně je o ně velký zájem, pro letošek ovšem sledujeme další růst.

Takže už i hoboes místo trampingu Českou Kanadou a lesní romantiky dávají přednost menzelovské atmosféře železniční staničky z ooskarovaných Ostře sledovaných vlaků?
Prázdninové bydlení na železničních stanicích? To je záležitost, která, když jsme s apartmány před pěti šesti lety začínali, vypadala snad poněkud šíleně. Ale ukázalo se, že se nám podařilo přesně vystihnout požadavky naší klientely. Tatínek si plní klukovský sen být na chvíli přednostou opravdové stanice, maminka chodí na houby. Jejich děti s dětskou výpravkou chodí k vlakům a mávají na ně k radosti našeho personálu i cestujících. Úzkokolejka je rovnou z domu odveze na výlet i s jejich koly, do hradeckého akvaparku nebo jen tak se projet. Takovou dovolenou žádné barevné katalogy nenabízejí. A to dnes řada lidí vyhledává. Na druhou stranu, dnešnímu turistovi už nestačí to, co naši rodiče považovali za vrchol dovolené – být prostě v lese. Nestačí postavit si stan, otevřít konzervu chalupářského guláše a mít radost, že jsou kolem stromy a rybník. Současný turista je výrazně náročnější. Lidé se po pádu železné opony při prvních cestách po světě naučili, že volno se tráví jinak, a dnes již je naší klientelou také generace, která vlastně ani „romantiku“ dovolené ve stanu půjčeném od „eróhá“ nepamatuje. A do toho koneckonců zapadá i pojetí provozu našich historických parních vlaků. Nejedná se o jakési sobotní či nedělní výletní jízdy, ale o pravidelný provoz podle jízdního řádu, v letní sezoně každodenní. Osciluje mezi atrakcí a specifickým způsobem veřejné dopravy, při němž jsou využívány historické, často více než stoleté dopravní prostředky.

Což může vyvolávat řadu očekávání…
Určitě. Někdo s námi jede ze stejného důvodu, jako by navštívil zoologickou zahradu, zámek, jeskyně nebo třeba hornické muzeum v Příbrami. Jiný jede na výlet nebo se ubytovat do penzionu tady v České Kanadě a využije k tomu atraktivní, jinde nevídaný veřejný dopravní prostředek. Pro mnohé je sama cesta parním vláčkem cílem. Každopádně v tomto rozsahu je takovýto druh historické dopravy na českém území ojedinělý. Neexistuje další dopravce, jiná srovnatelná služba, která by byla poskytovaná v takovém komplexu a rozsahu. A my teď těžíme z toho, že si k nám zákazníci v minulých letech našli cestu a že se úzkokolejka stala zlatým hřebem zdejší turistické oblasti.

Nicméně vaše železnice především zajišťuje dopravní obslužnost zdejší oblasti. Poskytuje standardní dopravní služby jako každá jiná veřejná železnice v Česku.
Ano, to je její sice méně půvabný, zato však klíčový význam. Po celý rok přepravujeme obyvatele do škol, do zaměstnání, na úřady, za nákupy, k lékaři… A i když vozíme také cargo, je pravdou, že z hlediska naší image jsou nejvíc vidět vláčky parní – turistické. Naše úzkokolejka má význam jakési červené linie, která propojuje nejkrásnější oblasti České Kanady. Jednu z koncových stanic má v Nové Bystřici u hranic s Rakouskem. Tato lokálka byla před dvanácti lety určena k likvidaci. A skutečně, v roce 1997 byl na ní půl roku zastaven veškerý provoz, než jsme ji převzali. Dnes je pro Novou Bystřici významným faktorem ekonomického rozvoje. Pokud se zeptáte téměř kteréhokoliv místního podnikatele ze sféry cestovního ruchu – majitele penzionu, provozovatele restaurací apod. (a nakonec i na radnici), každý dosvědčí, že když v létě přijede náš vlak, ví o tom celá Bystřice. Rázem jsou plné restaurace a obchody. Lidé do Nové Bystřice jezdí úzkokolejkou a za úzkokolejkou. My tento trend samozřejmě podporujeme; v předloňském roce jsme zde na nádraží otevřeli Vstupní turistické centrum v renovovaném a k tomu účelu adaptovaném typickém dřevěném nádražním skladišti. Je v něm k dispozici informační středisko, letní restaurace a velmi kultivované místo k čekání na vlak nebo k pobytu mezi vlaky. Kdo by řekl, že na konci úzkokolejné lokálky v budově na zavření bude jednou prosperující nádražní restaurace. V kultivaci prostoru novobystřického nádraží hodláme pokračovat, v současné době je v přípravě investice do odpočivného areálu, který bude zaměřen na rodiny s dětmi. I v našich vlacích je znát babyboom posledních let. Děti jízda sice baví, ale jak vlak zastaví, potřebují další impulzy. A tak jsme se rozhodli této části pasažérů našich spojů postavit v Nové Bystřici areálek, kde se budou moci vyřádit.

Další, kdo se k vám už tradičně jezdí vyřádit, jsou dospělí, účastníci MICE (Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions/Events) akcí.
Ano, neméně významným segmentem naší činnosti jsou služby pro skupiny. Umíme zajistit vše od vyjížděk parním vlakem s nejrůznějšími animačními programy a rautem v prostředí některé z našich stanic až po služby agenturám, které chtějí své teambuildingové programy spojit s prostředím úzkorozchodné železnice. Našimi klienty jsou narozeninové skupiny, svatby, týmy renomovaných firem i velmi netradiční uskupení: byla u nás třeba velká mezinárodní skupina nevšedně ujetých lidí, která každoročně rekonstruuje a sehraje si pro sebe některou z bitev války Severu proti Jihu. Ta u nás zinscenovala bitvu se zásahem „vojenského“ vlaku, který byl pro tento účel obrněn a vezl před lokomotivou dělo. Požadavky klientů jsou někdy opravdu velmi výstřední. Patří mezi ně i ten, aby v noci při návratu vlaku z naší stanice adaptované pro společenské akce tančily na louce u trati při úplňku víly. Úplněk jsme úspěšně zabezpečili. I víly dokázala naše železniční společnost sehnat. Bylo to krásné. Ovšem zážitek ze skvělého aranžmá měl pouze topič, strojvedoucí a vlakvedoucí, protože byli z celého vlaku jediní, kteří byli schopni vnímat okolí.
Protože jsme v pohraničí, v blízkosti tzv. bývalé železné opony, může být ve vlaku na přání organizátorů provedena kontrola pasažérů příslušníky VB. Ti přijedou žlutobílou škodovkou s příslušným nápisem a zapnutým modrým majákem. Zatknou narušitele socialistické zákonnosti a odvezou ho za potlesku uvědomělých cestujících. To vše jsou ale akce, které je možné realizovat jen v rámci objednaných jízd pro uzavřené společnosti. Samozřejmě, že i pro cestující, kteří si neobjednají zvláštní vlak, máme připravenu řadu atraktivit. Na jednu takovou událost bych si veřejnost dovolil pozvat: 26. června večer se v Hůrkách na nádraží uskuteční koncert českobudějovické folkové skupiny Nezmaři. K této akci bude z Jindřichova Hradce vypraven zvláštní parní vlak.


 

Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new