Jihočeši dobře chápou hospodářský význam cestovního ruchu
01. 03. 2020
Rozhovor s ředitelem Jihočeské centrály cestovního ruchu
Ing. Jaromírem Poláškem jsem zahájil konstatováním:
Pane řediteli, hovoříme krátce před zahájením letošních
veletrhů cestovního ruchu. Po třech letech na ně nejdete se sloganem
„Jižní Čechy pohodové“.
Je to tak. Vycházíme vstříc aktuální situaci a toto téma posouváme
do dimenze „Jižní Čechy, opravdová láska“. Tvářemi této kampaně
budou ti, kdo se o to zasluhují. Od osob samostatně výdělečně činných,
drobných podnikatelů až po ty velké. Byť třeba nepodnikají v oborech
sdružených ve Fóru cestovního ruchu, podporují budování této destinace.
Dobře totiž chápou, že čím dál lepší renomé jižních Čech doma
i ve světě svědčí jejich byznysu. Jihočeši si stále více uvědomují
hospodářský význam cestovního ruchu pro udržení prosperity Jihočeského
kraje. Vnímají důležitost peněz dostávajících se do Jihočeského kraje
a jejich peněženek (i když třeba zprostředkovaně) díky útratám
turistů – poptávce a kupní síle spotřebitelů odjinud. Zkrátka že je
třeba i v tomto směru vytvářet podmínky pro to, aby i v budoucnu bylo
z čeho financovat například domovy důchodců, veřejné vzdělávací či
zdravotnické instituce apod. Pro Jihočeský kraj jsou obory primárně
navázané na cestovní ruch důležitou součástí hospodářství. Velký
průmysl tady nemáme a v podstatě ani nechceme. V tomto směru se opíráme
o výsledky analýz, které si kraj nechal zpracovat, kdy víc než polovina
obyvatel Česka bere, že dovolená rovná se jižní Čechy. Tito lidé mají
k jižním Čechám vybudován kladný vztah a my tím chceme „nakazit“
i ty ostatní. Aby k nám jezdili a těšili se na jihočeskou pohostinnost,
gastronomii, hrubínovsky zadumanou krajinu, na cyklistické, turistické
a vodní trasy a upevňovali svůj vztah k jihočeské přírodě
a památkám. Kampaň „Jižní Čechy, opravdová láska“ není plánována
jen na letošek. Počítáme s ní na dva tři roky. Její spuštění se
uskuteční na mezinárodním veletrhu Holiday World v Praze-Letňanech.
Na loňských veletrzích cestovního ruchu jste v rámci
společného nadregionálního projektu Jihočeského a Středočeského kraje
forzírovali projekt „Vltava, řeka plná zážitků“.
S Vltavou pokračujeme dál. Díky tomuto „prvnímu výkopu“ se nejen
podařilo zvýšit počet proplavených osob v úseku mezi Budějovicemi
a Orlíkem, ale začalo se pracovat na cyklostezce, která propojí Český
Krumlov s Lipnem a v opačném směru Krumlov s Českými Budějovicemi. Jak
Všudybyl loni informoval, bylo uzavřeno velké memorandum a u dosud
opomíjených částí budoucí cyklostezky jsme ve fázi předprojektové
přípravy. Co se vody týče, čekáme vodáckou sezonu ve větším. Je proto
třeba masivně zainvestovat do turistické infrastruktury kolem vodáky
oblíbených řek. Jednáme s provozovateli turistické infrastruktury kolem
toků Otavy, Lužnice, Nové řeky, Nežárky a Vltavy, aby se „zahýbalo“
s její úrovní.
E-vsudybyl.cz informoval, že jižní Čechy mají jako první
v Česku pěší stezku „Best of Europe“. Ta vede krajinou mého dětství
podél Lužnice z Plané nad Lužnicí, přes Sezimovo Ústí a Tábor, skrz
Duhový most Bechyní do Týna nad Vltavou. Ostatně, kdo se kdy ocitl
například u ústí Židovy strouhy, levostranného přítoku Lužnice asi
3?km pod Bechyní, nebo na dalších až neskutečně romanticky malebných
místech této stezky, snadno pochopí proč.
Z toho, že se stezka údolím Lužnice – zatím jako jediná certifikovaná
podle evropských pravidel v Česku – dostala na seznam nejlepších
pěších stezek Evropy, mám velikou radost. Prosazení stezky údolím
Lužnice kompletně odpracovala turistická oblast Toulava, za což jí patří
ohromný dík. Tak jako vedeme Vltavu coby pomyslnou páteř jižních Čech,
pustíme se i do jejích hlavních přítoků – Otavy a Lužnice.
Loňské Vánoce jsem se toulal Šumavou. Kus jsme šli
po prachatické větvi Zlaté stezky, která vede nejen jižními Čechami, ale
i dalšími českými kraji a samozřejmě Bavorskem.
Co se projektu Zlatá stezka týče, pokračujeme ve spolupráci s Plzeňským
krajem. Na české straně stále máme plán jeho rozšíření
i na Karlovarský kraj. Nicméně zatím jsme na to nesehnali finance.
Hlavním cílem pro letošek tak je ještě významnější zapojení
podnikatelských subjektů.
23. a 24. dubna 2020 se na výstavišti v Českých
Budějovicích uskuteční čtvrtý ročník veletrhu cestovního ruchu
Travelfest a třetí ročník konference Travelcon.
Ano, v rámci České republiky největší odborné konference cestovního
ruchu. Na ní se budeme věnovat klasickým a zejména dvěma stěžejním
tématům: jednak zapojení podnikatelů do destinačního managementu –
destinační marketink a podnikatelský marketink se totiž stále míjejí.
Druhé stěžejní téma je činnost společností destinačního managementu.
V Česku už je velké množství certifikovaných destinačních agentur a my
se v rámci Travelconu rozhodli iniciovat jejich vůbec první velké
setkání. Vzájemně sdílet poznatky, rokovat o tom, jak je řídit,
financovat apod.
Jihočeský kraj byl 16.–18. května 2019 hlavním hostem
tradičních jarních městských slavností v rakouském Linci.
Letos v březnu, po tomto loňském úspěchu, pokračujeme akcí „Jižní
Čechy, hostem v…“ tentokrát v Pasově, který je partnerským městem
Českých Budějovic. Pro jihočeské destinace je jedním z klíčových
zdrojových trhů incomingu. 19. a 20. března v centru Pasova u hlavní
nákupní galerie tak budou dvě ulice plné jižních Čech. Na to od 21.
do 29. března naváže Veletrh tří zemí, na němž se jižní Čechy budou
rovněž prezentovat gastronomií, řemesly, turistickou a kulturní nabídkou.
Očekává se, že tam jihočeské expozice navštíví přes šedesát
tisíc lidí.
Loni v Rakousku jste rovněž úspěšně bodovali gastronomií,
kterou Asociace hotelů a restaurací ČR, Asociace kuchařů a cukrářů ČR
a CzechTourism prosazují v rámci projektu „Czech Specials“.
Česká kuchyně táhne. Spolupráce se zmiňovanými institucemi je pro
Jihočeský kraj velmi důležitá. S prosazováním obchodních zájmů
Jihočeského kraje Jihočeské centrále cestovního ruchu výrazně pomáhají
zahraniční zastoupení agentury CzechTourism. Do přípravy naší loňské
prezentace v Rakousku se zapojila vídeňská kancelář CzechTourismu
a do přípravy prezentace v Pasově berlínská. Asociace hotelů
a restaurací ČR s námi byla v Linci a počítám, že bude
i v německém Pasově. I tam budeme mít české kuchaře a gastroprovozy.
Zahraničním turistům a vůbec cizincům jihočeská jídla chutnají
i na našem území. Letos tak v jižních Čechách očekáváme jejich
ještě vyšší návštěvu. Zejména těch z Bavorska, kteří v souladu
s naší novou kampaní „Jižní Čechy, opravdová láska“ milují naše
knedlíky, cmundu po kaplicku a další jihočeská jídla.
Pane inženýre, cestovní ruch je celosvětově největším
zaměstnavatelem. Bohužel, na některých místech Česka brání tvorbě
pracovních příležitostí a přílivu peněz odváděných do veřejných
rozpočtů z útrat příchozích spotřebitelů kafkovský přístup
politiků. Jsou to ti, kteří se k tržní platformě cestovního ruchu,
která pro naši vlast generuje zahraniční i domácí inkaso v řádu stovek
miliard korun, chovají jako ke zbytné, hospodářsky kontraproduktivní
oblasti. Brzdí investice do podpory incomingu a domácího cestovního ruchu
navzdory tomu, že mají (podle WTO) až dvěstěnásobnou návratnost. Jako by
se řídili kocourkovsky uchopeným „podle sebe, soudím tebe“, redukují
cestovní ruch na „dolce far niente“ spjaté s jejich dovolenými
a prodlouženými víkendy a utrácením v Česku vydělaných peněz
v cizině.
Naštěstí nikoli čelní politici ve vašem rodném Jihočeském kraji, pane
doktore. Rozvoj cestovního ruchu a s tím spjaté aktivity Jihočeské
centrály cestovního ruchu jsou vedoucími představiteli kraje podporovány.
Rozumějí významu cestovního ruchu pro hospodářský rozvoj. Podpora ze
strany paní hejtmanky a ostatních osvícených politiků je proto stabilní
a dlouhodobá. Jihočeská centrála cestovního ruchu je úkolována, aby
účinně přispívala k růstu tržní výkonnosti cestovního ruchu
a od ní se odvíjející spokojenosti lidí – sociální stabilitě –
na území Jihočeského kraje, a to i projekty, které nemusejí být
„na první dobrou“ – sázkou na jistotu. Jsme motivováni nebát se
jít do nových věcí a rozjíždět postupy, které pak od Jihočeského
kraje přebírá celá republika.
-jk-