Menu

Jeseníky, kolem čtyř miliard korun do veřejných rozpočtů

25. 07. 2019

S náměstkem hejtmana Olomouckého kraje Milanem Klimešem se potkáváme v na české poměry neskutečně čistém životním prostředí na rozhraní Jeseníků a Rychlebských hor, v obci Lipová-lázně, kde se ve Schrothových léčebných lázních spolu se starostou obce Lipová-lázně Lubomírem Žmolíkem a jednatelem společnosti Schrothovy léčebné lázně Michalem Dynterou zhostil slavnostního zahájení hlavní lázeňské sezony.
Pane vicehejtmane, neuzdravují jen minerální prameny či slatina, ale i klima a krajina.
V tom má Lipová-lázně velkou tradici. Bohužel, došlo k tomu, že tato slavná tradice byla na nějakou dobu přerušena. Úspěšně na ni navázáno bylo teprve před třemi lety příchodem nového českého investora, společnosti Schrothovy léčebné lázně. Takže dnes se účastníme třetího zahájení lázeňské sezony znovuzrozených Schrothových léčebných lázní. Schrothovy léčebné lázně jsou staré, respektive mladé tak jako Priessnitzovy. Velký dík všem, kdo se o jejich znovuzrození zasloužili. Pamatuji doby, kdy sem před desítkami let na ozdravné po byty a léčení přijížděly z celé republiky děti s lupénkou a dalšími ekzémy a zdejší léčebné lázně jim vždy výrazně pomáhaly. Schrothovy léčebné lázně tím byly proslulé. Jsem rád, že se k tomuto renomé pod novými majiteli dopracovaly zpátky. Rozsah léčby, kterou provádějí v dnešní době, je srovnatelný, ne-li větší než v dobách předchozích.

S ředitelem společnosti destinačního managementu Olomouckého kraje Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu Tomášem Rakem se potkáváme na zahájení hlavní lázeňské sezony Schrothových léčebných lázní v Lipové-lázních.
Pane řediteli, oblasti Jeseníků a Rychlebských hor i samostatného geologického masivu Králického Sněžníku na území Olomouckého kraje jsou čím dál vyhledávanější z hlediska jak domácího, tak příjezdového cestovního ruchu.
Český statistický úřad každoročně kvartálně zveřejňuje statistická data týkající se ubytování turistů v hromadných ubytovacích zařízeních. Jeseníky, Rychlebské hory a masiv Králického Sněžníku jsou ale destinacemi, v nichž drtivá většina turistů využívá ubytování v malokapacitních penzionech či v soukromí. Takže do této statistiky nespadají, a tato data tak nemusejí vypovídat o celkové návštěvnosti destinace. Proto jsme zakoupili analýzu, která nám na základě zbytkových dat mobilních operátorů oddělí rezidenty; oddělí transferující lidi, kteří cestují do práce; oddělí výletníky, kteří si vyrazí v rámci regionu, například ze Šumperka do termálů Losiny. Poskytují přehled, odkud kam lidé cestují, jaká je jejich sociodemografická struktura, v jakých termínech cestují a na která místa nejvíc. Tato data mimo jiné využíváme pro zacílení propagačních aktivit našich horských destinací a při prosazování značky Jeseníky. Co je klíčové a vyšlo z těchto analýz jako hodně pozitivní, to jsou ekonomické přínosy cestovního ruchu. Víme tak, že v roce 2018 turisté v Jeseníkách utratili přes devět miliard korun. Z tohoto obratu bylo do veřejných rozpočtů odvedeno kolem čtyř miliard korun. Zároveň díky poptávce turistů (spotřebitelů odjinud) se podařilo udržet nebo bylo nově vytvořeno asi 9 900 pracovních mís­t.

Rostoucí návštěvnost Jeseníků, Rychlebských hor i Králického Sněžníku jistě přináší výzvy.
Těm Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu vychází vstříc. Proto jsme se například angažovali ve vytvoření sítě nabíjecích stanic pro elektrokola a v rozšíření mobilní turistické informační aplikace pokrývající celé Jeseníky. Ta výletníkům a turistům dává tipy na zajímavé akce. Směruje je na další atraktivní místa. V tomto kontextu bych rád zdůraznil společný postup Olomouckého a Moravskoslezského kraje, která se významně prohlubuje v uskutečněných akcích. Jednou z prvních byla společná účast na veletrzích cestovního ruchu nebo již zmiňované vytvoření sítě nabíjecích stanic pro elektrokola. Bude zahrnovat čtyřicet stanic pro všechny značky kol. Dvacet stanic na území Jeseníků v Moravskoslezském kraji, dvacet na území Jeseníků v Olomouckém kraji. Projekt je realizován pod záštitou jejich hejtmanů. Klíčovými osobami, které projekt realizují, jsou uvolněný zastupitel Olomouckého kraje Vladimír Lichnovský a Jan Krkoška, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.
Dalším projektem je součást propagace Jeseníků, a to mobilní informační centra. Některá střediska Jeseníků se potýkají s vysokou návštěvností a přetížením určitých lokalit. Navštívit Praděd díky tomu už není až tak pohodovou záležitostí. Úkolem těchto mobilních informačních center je, aby přijela na turisticky exponovaná místa, informovala turisty o dalších zajímavých cílech a inspirovala je k delšímu setrvání v Jeseníkách. Dneska ho máme s sebou tady v Lipové, aby informovalo a inspirovalo účastníky slavnostního zahájení hlavní lázeňské sezony k túrám a výletům do dalších koutů Jeseníků, Rychlebských hor a Králického Sněžníku. Zpravidla to jsou méně navštěvované turistické cíle. Pokud bych měl uvést příklad, tak třeba navštívit jeden ze sedmi divů Olomouckého kraje, tančírnu v Račím údolí na Javornicku. Jsem přesvědčen, že víc než polovina turistů, kteří navštíví vrchol Pradědu nebo Mechová jezírka, o tomhle místu neví. Chceme, aby poznali nová místa a prodloužili si pobyt na území Olomouckého kraje. K tomu slouží YES card, slevová turistická karta, kterou budeme rozšiřovat i na část moravskoslezských Jeseníků. Umožňuje, aby lidé, kteří YES card v ubytovacích zařízeních zdarma obdrží, získávali slevy na služby na dalších místech, kde se jim může dostat dalších nevšedních zážitků.

Nakolik představitelé Olomouckého kraje, jehož úřad sídlí v úrodné moravské rovinaté krajině v hanácké metropoli, podporují vaše aktivity ve slezských horách?
Žádný z našich projektů by nebylo možné realizovat bez významné pomoci Olomouckého kraje, ale i kraje Moravskoslezského. Za Olomoucký kraj tak patří velký dík hejtmanu Vladislavu Oklešťkovi, který má cestovní ruch prostřednictvím uvolněného krajského zastupitele doktora Lichnovského v gesci. Finanční podpora Olomouckého kraje je pro nás zcela zásadní. Letos nám pomohla udržovat víc než tři sta dvacet kilometrů zimních běžkařských tratí a realizovat projekt Skibus, kdy jsme na Červenohorské sedlo z obou stran Jeseníků vyváželi běžkaře, aby se mohli svézt po jedné z nejúžasnějších tratí v Česku, po Jesenické magistrále. Teď budeme pro cykloturisty na obdobné trase do Červenohorského sedla provozovat cyklobus. Pro Jeseníky a návštěvnost jejich regionů to jsou projekty, které přispívají k vysoké kvalitě služeb.

Velké poděkování si zaslouží i turistická informační centra.
Bezesporu. Na letošní rok jsme pro klienty informačních turistických center [PZ1]připravili novinku, Zelenou linku pro Jeseníky. Bezplatnou telefonní linku, která je v dané oblasti spojí přímo s územně příslušným turistickým informačním centrem. Případně budou spojeni s callcentrem Jeseníků – Sdružení cestovního ruchu, kde se dozvědí i o akcích, o novinkách a tipech na výlety. Vycházíme tím vstříc zejména starším návštěvníkům Jeseníků. Těm, kteří moc nekamarádí s internetem a pro něž je dostupnost dat a zacházení s nimi problémem. Mohou si uložit telefonní číslo 800 022 840 na Jeseníky a informovat se telefonicky. Na druhém konci linky jim operátorka nebo pracovník turistického informačního centra zodpoví jejich dotazy a dá tipy na zajímavé programy a cíle. Systém má tu výhodu, že hovory, jak už jsem řekl, přesměrovává přímo do míst, o něž se telefonující zajímá. Na turistická informační centra, jejichž pracovníci destinaci, v níž působí, perfektně znají.



[PZ1]Pro ně? Pro ta centra? Nebyli myšleni turisté?

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001