Menu

ITB Berlín za kulminací?

04. 05. 2002

ITB Berlím je v mnoha směrech bezesporu největším veletrhem cestovního ruchu na světě, a navíc je přístupný laické veřejnosti. To, že ona veřejnost jsou převážně občané Spolkové republiky Německo, proslulí svou cestovatelskou mánií, i společné česko-německé hranice, jej z hlediska strategických zájmů českého průmyslu cestovního ruchu řadí nejvýše ze všech oborových veletrhů. Při své návštěvě ITB jsem se českých účastníků ptal, jak viděli letošní ITB Berlín? 

Helena Lišková – oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti kanceláře primátora statutárního města Ostravy
Město Ostrava se ITB účastní již potřetí. Musím konstatovat, že je zde podstatně méně návštěvníků než v předchozích dvou letech. Tím ovšem nechci říci, že by byl o ITB ve srovnání např. s loňským rokem menší zájem, právě naopak. Pozornost návštěvníků je ale mnohem víc přitahována do expozic exotických zemí, které upoutávají lákavou nabídkou, a přitom dokážou působivě navodit svou charakteristickou atmosféru. A tak se vlastně na výstavišti uprostřed Berlína najednou octnete například v Saudské Arábii, procházíte se úzkými uličkami mezi klenutými „kamennými“ stavbami tvořícími jakási atria, ve kterých sedí muži kolem nízkého stolečku, zahalení do typického arabského oděvu, a popíjejí čaj. Pro nás není jednoduché zaujmout svou expozicí v konkurenci tak zajímavých a atraktivních, jaké ITB Berlín představuje. O to více bychom se měli snažit, abychom o své návštěvníky nepřicházeli. Nabízí se řada možností jak český stánek zatraktivnit, od celkového pojetí a ztvárnění až po doprovodný program. Je škoda, že právě o ten je letos český stánek ochuzen.

Miloš Zářecký – obchodní ředitel hotelu Praha, Praha
Německo a němečtí turisté jsou pro Českou republiku i pro náš hotel stále jedním z nejvýznamnějších zdrojových trhů. Vedle německých obchodních partnerů máme možnost se tu setkat i s řadou významných firem z jiných destinací. Co se týče umístění národního stánku, nevím, zdali je zrovna tato hala pro Českou republiku to nejlepší. Nejvzdálenější hala od hlavního vchodu, v suterénu… Dimenze ITB jsou tak ohromné, že až do této haly návštěvníci prostě nedojdou. Nicméně věřím, že v dalších dnech se situace vylepší.

Ivana Mahelová – oddělení cestovního ruchu odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu kraje Vysočina
Vysočina jako turistický region se na veletrhu ITB prezentuje od roku 1998. Německo je významnou zdrojovou zemí. Německá klientela představuje v ubytovacích zařízeních 38 % všech zahraničních hostů. Posun proti předchozím rokům jsme zaznamenali ve struktuře dotazů individuálních veletržních návštěvníků. Zatímco před čtyřmi lety se jim Vysočina zdála příliš daleko, v letošním roce jsme se setkávali s konkrétními detailními požadavky na základě předchozí cesty nebo doporučení známých. Z kontaktů s organizátory hromadných zájezdů považujeme za nejvýznamnější nabídku podílet se regionální tematikou na koncepci poznávacích cest a aktivní dovolené s názvem Begegnung mit Böhmen či zapojit nabídku lyžařského areálu v Novém Městě do velké propagační kampaně míst významných lyžařských závodů v Evropě. Uspokojit jsme naproti tomu nemohli některé americké touroperátory, kteří vyžadovali ubytování v hotelových řetězcích typu Best Western, nebo Francouze, kteří touží po romantické dovolené v autentických prostorách venkovských zámečků. Německé cestovní kanceláře zpravidla využívají jiné způsoby, než seznamovat se až na veletrhu. Takže, pokud již nejsou navázány kontakty a předjednány schůzky, není ani letos reálné nabírat zde ve větší míře nové partnery a vést úspěšná jednání – zejména pro nekomerční subjekt, jakým je kraj. A tak letošní způsob prezentace na ITB je především o image, ale i ta se vyplácí.

Petr Šátral – ředitel hotelů Central Klatovy a Praha Babylon
Na ITB jsem již po několikáté. Účast našich hotelů považuji za podstatnou, protože v Německu máme nejvíce velkých partnerů. Podmínky, které jsou zde vytvořeny, považuji za standardní.

Jitka Švihelová – vedoucí oddělení cestovního ruchu odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Moravskoslezského kraje
V prvé řadě bych řekla, že jsme rádi, že Česká centrála stánek koncipovala pro celou Českou republiku a že jsme se mohli prezentovat v rámci společné expozice. Několik věcí mi ale vadí. Za prvé, Česká republika se propaguje rokem české kuchyně, avšak na stánku, který je co se týče dekorací takto stylizován, nabízí pouze nápoje, víno a pivo, ale žádné speciality české kuchyně. Za druhé mi zde chybí kulturní program. Ostatní země se prezentují charakteristickými uměleckými vystoupeními, čímž poutají zájem značné části návštěvníků. A za třetí na této expozici postrádám nějaké schéma stánku s mapkou turistických regionů, případně krajů České republiky, z něhož by návštěvníci mohli zjistit, které subjekty spolu s námi vystavují, kterou oblast republiky zastupují, a kde jsou v expozici umístěny. Oslovují nás totiž návštěvníci veletrhu a hledají Šumavu nebo Olomouc a nejsou s to se orientovat, u které z přepážek je najdou.

Radek Janota – akciová společnost Lev, Klášterní restaurace a pivovar a hotel & restaurant „U Pštrosů“
Naše společnost, spolu s cateringovou divizí, provozuje dva atraktivní objekty: Klášterní restauraci s pivovarem v bezprostřední blízkosti Památníku národního písemnictví v areálu Strahovského kláštera a malebný hotel & restaurant „U Pštrosů“ na malostranském začátku Karlova mostu v Praze. Exkluzivně zajišťujeme catering všech mezinárodních výstav a veletrhů, které pořádá Česká centrála cestovního ruchu. Český stánek v Berlíně je jeden z největších, protože se jej tradičně účastní nejvíce českých vystavovatelů. V rámci obou dnů pro odborné návštěvníky jsme ovšem očekávali větší zájem. Na všech veletrzích se snažíme navázat nové kontakty s potenciálními klienty z celého světa a hlavně z pořádající země. Bohužel tento veletrh nesplnil očekávané plány, neboť z německých cestovních kanceláří se totiž ITB účastní, až na malé výjimky, pouze ty, které se orientují na domácí cestovní ruch, tj. vozí Němce do Německa.

Lenka Horejsková – vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Městského úřadu Tábor
Překvapil mne jeho rozsah. Jsem zde poprvé. Je to obrovská a ze strany německých organizátorů perfektně zajištěná akce. Pokud jde o naši účast, je samozřejmě skromná, v rámci našich finančních možností. Pokud jsem zde hovořila s kolegyněmi, je před námi hodně práce, zejména co se týče komplexnosti propagačních materiálů, které mohou návštěvníka na takhle veliké akci ještě oslovit. Právě jsem se vrátila z prohlídky hal, a vůbec se lidem nedivím, že si příliš neberou prospekty v dimenzích okresu a popravdě řečeno i kraje. V této nepřeberné nabídce je opravdu velmi obtížné zaujmout. Domnívám se, že jedna z možných cest je ve větších, tematicky zaměřených katalozích. Oslovit cyklisty, turisty orientující se na historii, rodinnou rekreaci apod.

Milan Pavelka – ředitel marketingu a prodeje společnosti Orea
Co se týče klientů z Německa, tvoří téměř čtyřicet dva procent všech hostů hotelového řetězce Orea Hotels. První dva dny ITB pro veřejnost byly obdobné jako v předchozích ročnících. Ani dnešní první den pro odborníky se nikterak neliší od loňského. Tím, že Orea Hotels má v Německu hodně obchodních partnerů a že každý hotel našeho řetězce, ať v Krkonoších, Mariánských Lázních či jinde, má svého hlavního německého touroperátora, jsme tady zejména proto, abychom upevňovali obchodní vztahy. Ale letos jsem nejvíce překvapen tím, že několik touroperátorů zmínilo zvýšenou kvalitu služeb v našich hotelech, chválili si osobní přístup zaměstnanců. Víte, do hotelů se investuje a hned je to vidět, když opravíte pokoj, druhý den je host v opraveném pokoji. Ale když se investuje do lidí, nemáte jistotu, kdy už se začne tato investice promítat do výkonu. Je to příjemné zjištění a určitě ho budu tlumočit našim ředitelům. Naše eventuální neúčast na ITB by rozhodně letos nebyla dobrým marketingovým tahem a už vůbec ne signálem vůči obchodním partnerům, na nichž nám záleží, přestože se v letošním roce bude Orea Hotels více orientovat na on-line rezervační a distribuční sítě, a to i u trhů, u nichž jsme se na to ještě v loni necítili. Co se týče českého stánku, přál bych si, aby jednou byla česká oficiální účast koncipována tak, jako letos vypadá stánek Maďarska. Moc se mi líbí.

Šárka Tittelbachová – ředitelka projektu Židovská cesta na Plzeňsku
Každopádně je to zajímavé. Na ITB jsem byla již dvakrát jako návštěvník, ale letos poprvé zde prezentuji nabídku Plzeňského regionu. Vedle projektu Židovská cesta na Plzeňsku jsou to nabídky jednotlivých měst: v Sušici – „Zlatonosná keltská řeka Otava“, Nepomuk – „Rodiště sv. Jana“, Železnorudsko – „Člověk, sklářství a příroda“, na Domažlicku – „Po stezkách Chodů – starých strážců hranic“ a na Tachovsku – „Po stopách pochodu smrti“. Cílem této prezentace je, aby k nám turisté jezdili za konkrétní nabídkou. Jednali jsme zde už s německými a izraelskými cestovními kancelářemi, ale i s hotely z Karlových Varů, Mariánských Lázní aj.

Zuzana Bedrnová – Městské informační středisko Jindřichův Hradec
Veletrh se mi líbí, i jeho organizace. Jsem ráda, že je zde město Jindřichův Hradec zastoupeno v rámci Jihočeského kraje. Je to naše první zkušenost s přímou účastí na zahraničním mezinárodním veletrhu. Jindřichův Hradec se v zahraničí prezentoval prostřednictvím Českých center a v Česku na tuzemských veletrzích. Pociťuje zde ale zklamání v tom smyslu, že je zde zájem především o publikace komplexně představující makroregiony nebo celé státy nebo alespoň mají nějaký tematický sjednocující prvek. Česká republika zde, bohužel, takovouto prezentaci typu „vítejte v České republice“ nebo komplexní turistické zajímavosti nepředvádí.

Zuzana Vojtová – odbor cestovního ruchu Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Především jako možnost seznámit návštěvníky veletrhu se zajímavostmi všech krajů České republiky a podpořit turistický zájem o tyto oblasti. Jako příležitost srovnávat přístup různých zemí k prezentaci a inspiraci pro další práci.

Jitka Rolínková – ředitelka Reklamní agentury Jitro
Původně jsme uvažovali o účasti na expozici zajišťované Českou centrálou cestovního ruchu. Protože naše informační centrum prezentuje materiály kulturních akcí, ubytování v Praze i okolí, a má tedy propagačních materiálů opravdu velké množství, volili jsme nakonec vlastní expozici. Vše nasvědčuje tomu, že nám naše účast na ITB přinese hodně kontaktů. Co se týče zprostředkování ubytování v Česku, hlásily se k nám i nové cestovní kanceláře z Drážďan, Lipska i Izraele, což je pro nás a naše obchodní partnery v Česku pochopitelně zajímavé.

Ing. Šárka Tomanová – odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje
Plzeňský kraj je na tomto veletrhu vůbec poprvé. Jediné, s čím můžeme porovnávat, je naše lednová účast v holandském Utrechtu. ITB Berlín je však, co se týče prostor, veletrhem větších dimenzí. Je zde více výstavních hal, které je určitě těžké poctivě projít během jediného dne. Máme ale dojem, že je zde oproti Utrechtu o něco méně lidí, a to i když vezmeme v úvahu velikost veletrhu a to, že zde v Berlíně se návštěvníci rozptýlí na mnohem větším prostoru.

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001