Menu

Informační kiosky nejen na letištích

05. 07. 2003

Ascom je největším švýcarským telekomunikačním koncernem. Zaměstnává kolem osmi tisíc lidí v Evropě, Americe a Asii. Výrobky Ascomu byly v Československu známy již před rokem 1989. Jeho vysílačky Autophon před rokem 1989 používala naše Horská služba, hasičské a zdravotnické záchranné sbory, Československé dráhy aj. Ascom se v Česku v současné době soustřeďuje na bankovní automatizaci, na napájecí systémy pro mobilní operátory, jako jsou Eurotel, Český Telecom či České Radiokomunikace. Velmi významnou oblastí jeho působení je sféra bezpečnostních produktů – rádiové sítě záchranných bezpečnostních složek apod. V neposlední řadě se zaměřuje na oblast telekomunikací a spolupráci s Českým Telecomem, pro jehož informační terminály a telefonní automaty zajišťuje dodávky hardwarového a softwarového řešení.

Generálního ředitele společnosti Ascom Praha Ing. Jiřího Koutenského jsem oslovil s tím, že internet v Česku stále ještě není všeobecně snadno dostupným informačním a komunikačním médiem. S informačním terminálem jsem se poprvé setkal jako se službou zprostředkující turistické informace návštěvníkům Pražského hradu. S obdobně koncipovanými terminály je možné se setkat i na některých českých mezinárodních letištích.
Na letištích umožňují přístup na webové stránky Českých aerolinií. Je tak možné si tam např. vyhledat přílety a odlety letadel. Jejich prostřednictvím je ale možný přístup i do celosvětové sítě internet, což je již placenou službou. Informační terminály na letištích mají široké využití. Mnoho lidí chce využít elektronické pošty ke komunikaci ještě před odletem či bezprostředně po příletu. Informační terminály jsou pro své zřizovatele přínosem, bývají po příletu prvním a velmi často před odletem i posledním finančním vydáním incomingových návštěvníků České republiky.

Je pozitivní, že se díky Českému Telecomu v současné době po celém Česku rozšiřuje síť informačních terminálů.
Ano, je. Veřejné informační terminály, které umožňují přístup na internet, zaslání e-mailů, telefonování, posílání SMS a vyhledávání v databázích začínají ovlivňovat život i v České republice. V řadě evropských zemí jsou již samozřejmým a běžným nástrojem komunikace. Příkladem v Evropě může být Velká Británie, Švýcarsko a další státy. Kiosky začínají ovlivňovat život nejen v oblasti komunikace osob, ale i v oblasti spotřeby. Reklamní společnosti na nás útočí už i z informačních terminálů. Na druhou stranu možnost přístupu k internetu, k telekomunikačním a informačním službám mimo kancelář či domov dává mnoha lidem určitou nezávislost. Informační kiosky se proto začínají dobře uplatňovat i v rámci Česka.

Jaký je rozdíl mezi informačním kioskem a internetovou kavárnou?
Jaký je rozdíl mezi informačním kioskem a internetovou kavárnou?

Je váš informační terminál odolný proti vandalům?
Je, ale každá odolnost má své meze. Je odolnější než běžné stolní počítače. Není však zařízením, které by v Česku mohlo být umístěno někde na nechráněném veřejném prostranství. Tak tomu bohužel není. U terminálů jsou vynechány disketové a CD mechaniky, a to i jako prevence proti možnému útoku. Navíc, aby se tato zařízení nestala zdrojem šíření elektronických virů, jsou učiněna další vysoce efektivní bezpečnostní opatření.

Dobře, takže jak si já a lidé obdobně postižení uchovají to, co si díky internetu právě zjistili?
Pokud posílám e-mail, mohu jeho kopii poslat k sobě do schránky. Hledám-li telefonní číslo v nějaké z vyhledávacích databází, přečtu si jej na obrazovce. Zvednu sluchátko a vytočím si je. Informační terminál tím, že je připojen přes linku ISDN, umožňuje paralelní datovou komunikaci po internetu, ale i hlasovou komunikaci po telefonu. Do budoucna se počítá i s integrovanými tiskárnami. Zde ovšem, pokud je terminál na veřejném místě, nastává otázka doplňování papírů a odstraňování případných záseků papíru a jiných poruch tiskárny. Počítá se však s tiskárnou na potvrzování internetových obchodních transakcí.

Společnost Ascom Praha se zabývá nejenom hardwarovým a softwarovým řešením informačních a telefonních terminálů napojených na pevné datové sítě, ale i radiokomuni­kacemi…
Ano, příkladem může být rádiový systém pro hlavní město Prahu standardu TETRA, který slouží magistrátnímu odboru krizového řízení a organizacím v působnosti hl.m. Prahy, např. Dopravnímu podniku hl.m. Prahy, Městské policii, Technické správě komunikací apod. Systém prošel náročnými zatěžkávacími zkouškami v roce 2000 a zejména pak v roce 2002 v průběhu summitu NATO a během povodní.

Hlavní téma tohoto vydání je letecká doprava. Velmi často létáte za obchodem z Česka a do Česka. Nejen vy. Česká republika v současné době, kdy letecká doprava celosvětově stagnuje, zůstává jakýmsi rájem leteckého byznysu s osmiprocentní růstovou dynamikou. Proč tomu tak podle vás je?
Určitě je to ovlivněno tím, že se Česko nachází ve středu Evropy. Ale to není hlavní příčinou. Tuto geografickou výhodu totiž sdílí s řadou dalších středoevropských destinací. Letiště Praha-Ruzyně směřuje k tomu být regulérním středoevropským hubem – významným tranzitním uzlem v rámci střední a východní Evropy a v současné době díky progresivní investiční politice České správy letišť reprezentuje světovou úroveň v komfortu obslužnosti. V průchodnosti pak drží krok s dynamickým růstem pohybů letadel a počtem odbavených cestujících. Velký vliv na dynamiku provozu na letišti Praha-Ruzyně má i samo hlavní město Praha jako světově uznávaná turistická destinace s historickým jádrem zapsaným do seznamu UNESCO. Praha je velikým magnetem i pro tranzitující pasažéry, kteří zde v rámci mezipřistání rádi na jeden či dva dny přerušují své lety.






www.ascom.cz





www.kingproducts.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001