Menu

Nově zrenovovaný funkcionalistický tříhvězdičkový městský hotel AXA v centru Prahy v ulici Na Poříčí byl navržen a postaven architektem a stavitelem Václavem Pilcem v letech 1930–1932 jako polyfunkční budova s pětadvaceti­metrovým plaveckým bazénem, velkou a malou tělocvičnou a dalšími prostory zázemí. Jeho sportovní koncept vypracovala manželka Václava Pilce, československá reprezentantka v plavání a skocích do vody profesorka Běla Friedländerová, která v Paláci AXA vedla sportovní kurzy. Hotel disponuje 125 pokoji včetně devíti apartmánů, dvěma jednacími salonky pro 24 a 8 osob, lobby barem a restaurací, fitness, saunou a masážním salonem. Nachází se pár kroků od stanic tramvaje, autobusů, metra a Ústředního autobusového nádraží Praha-Florenc. Hosté, kteří si přímo v hotelu rezervují pokoje, mají vstup do proslulého bazénu AXA zdarma. V celém hotelu je volný přístup k wi-fi.

Funkcionalistický moderní hotel AXA

04. 04. 2015

S hoteliérkou MUDr. Bělou Friedländerovou se potkáváme v jejím hotelu AXA v Praze Na Poříčí dne 4. února 2015.
Paní doktorko, řadu let jste úspěšně provozovala stomatologickou praxi v německém Düsseldorfu. Máte pravděpodobně nejvyšší kvalifikaci na akupunkturu v Česku. Čím to, že jste opustila medicínu a nastoupila dráhu hoteliérky?
Medicínu jsem neopustila. Akupunktuře se věnuji dál. A hotelnictví? K tomu jsem se dostala hodně nechtěně. Hotel AXA patřil, a už zase patří, naší rodině. Děda, architekt a stavitel Václav Pilc, ho postavil inspirován mojí babi, Bělou Friedländerovou. Kvůli ní v něm udělal pětadvacetimetrový šestidráhový bazén, v němž se ještě před pár lety konaly plavecké závody nejvyšší kategorie. V roce 1991 moje matka, rovněž Běla Friedländerová, hotel zrestituovala za všechny tři dcery Václava Pilce. Jenomže v roce 1993 zesnula a já hotel zdědila.

Funkcionalistický palác AXA byl vaším dědečkem koncipován výrazně nadčasově.
Historik architektury pan Zdeněk Lukeš jej označil za jedno z vrcholných děl Václava Pilce. Děda se tu opravdu odvázal a postavil funkcionalistický polyfunkční skvost. V přízemí byl i obchodní dům, bazén a tělocvičny – malá a velká, kde moje babi, paní Běla, provozovala pohybové kurzy pro ženy a dívky. Hotel byl vyspělý i po technické stránce. Měl vlastní prádelnu s horkovzdušnou sušárnou, klimatizaci atd.

Nakolik vás při rekonstrukci a modernizaci omezilo, že je AXA kulturní památkou?
Vyhlášení kulturní památkou přišlo až v průběhu rekonstrukce. Památkáři nám samozřejmě vytyčili, co smíme a co nesmíme. Avšak na plnění jejich pokynů jsme od státu nebo města nedostali ani korunu. Nicméně, nejen kvůli památkářům, ale i v našem zájmu bylo zachovat to, co v budově je, avšak uvést vše do standardu dnešní doby. Byla provedena kompletní hloubková rekonstrukce podle architektonického návrhu akad. arch. Ing. Rudolfa Netíka. Projekt vypracoval Ing. Josef Fuk. Rekonstrukce trvala dva roky. Vyměnili jsme veškeré rozvody, odpady a většinu podlah. Vnitřními stavebními úpravami jsme změnili dispozice pokojů (zvětšení), ve kterých byly nově zřízeny koupelny, jež ladí s barvami vybavení jednotlivých pokojů. Vřelý vztah architekta Netíka k funkcionalismu se odráží i v mobiliáři pokojů a veřejných prostor, který je součástí nového uceleného funkcionalistického interiérového designu. Jak architekt Netík říká: „Tak, jak by to asi v současné době koncipoval sám architekt Pilc – otevřené prostory, světlo, chromový nábytek v legendárním stylu Bauhausu v čistých, elegantních liniích ve spojení s vysokou mírou funkčnosti…“

Ředitelku hotelu AXA Ing. Marcelu Kalousovou, MBA, jsem oslovil:
Jak informuje minulé vydání Všudybylu, hotel paní doktorky Friedländerové byl nedávno znovuotevřen po velkorysé komplexní rekonstrukci. Kromě modernizace pokojů a apartmánů, všech středisek, provozního a technického zázemí jste jej dovybavili jednacími salonky.

Ubytovací kapacita hotelu AXA je nyní 125 pokojů včetně 9 apartmánů. Nově disponuje meetingovým prostorem pro 24 osob a salonkem pro 8 osob. Dalším střediskem je lobby bar, který své služby poskytuje nejen ubytovaným hostům, ale i lidem z ulice. Standardně našim hostům nabízíme snídaně, které jsou součástí ceny za ubytování. Pro skupinovou klientelu zajišťujeme večeře na základě konkrétních objednávek. Co se týká gastronomických služeb pro konferenční hosty – coffee breaky, obědy, večeře –, ty zajišťujeme rovněž dle objednávek. Veškeré gastronomické služby obstaráváme vlastními silami. Nepoužíváme zmražené polotovary. Veškeré výrobky (sladké, slané, teplé pokrmy) jsou naší provenience a právě i díky naší „domácí kuchyni“ upevňuje AXA pozici oblíbeného hotelu. Držíme se svého motta: „Jsme rodinný hotel s domácí kuchyní.“

Hotel je tak úspěšný, jak byla jeho majitelka úspěšná při volbě top managementu. Ředitelka hotelu zase, jakými se dokáže obklopit spolupracovníky.
Naše společnost AXA 1932, s. r. o., provozuje hotel od roku 2010. Při zahájení činnosti byli všichni noví zaměstnanci informováni, že hotel se uzavře z důvodu plánované kompletní rekonstrukce. Po několika měsících společné práce jsme vytvořili tým, v němž nám bylo všem fajn, a bylo nám líto, že hotel se uzavírá. AXA byla mimo provoz dva roky. Téměř všichni zaměstnanci (95 procent) se i po tak dlouhé odluce chtěli opět vrátit a začít pracovat pro nově zrekonstruovaný hotel. Samotnou mě to mile překvapilo. Byla jsem potěšena, že staronový tým je opět zpátky. Díky pracovnímu nasazení a elánu všech zaměstnanců byl restart hotelu úspěšný a AXA si znovu našla svoje klienty a místo na trhu.

Jak si znovuzrozený hotel AXA oblíbily incomingové agentury a zahraniční cestovní kanceláře?
Cestovní ruch se mění. Každý rok je jiný. Nástup nových technologií, nové formy prodeje, marketingové studie atd. dokazují, že je třeba se přizpůsobovat době a jejím trendům. Samozřejmě v chaosu cestovního ruchu jsou i tzv. stálice, a jsou to právě cestovní kanceláře, které přečkaly změny a dokázaly se etablovat v současných podmínkách. Hotel AXA úspěšně spolupracuje s lokálními i zahraničními cestovními kancelářemi. Ty u nás mají alokace. Spolupráce s cestovními kancelářemi a agenturami si velmi vážíme a jejich požadavkům vycházíme maximálně vstříc. Po rekonstrukci jsme navázali spolupráci i s agenturami z oblasti incentivní turistiky a také korporátní klientely. Jsme městský hotel na atraktivním místě a obchodní klientela u nás nachází to, co potřebuje: vstřícný personál, příjemný interiérový design, dobrou dostupnost, příležitost kvalitně se vyspat, dobře se najíst, mít kolem sebe čisto, případně si zajít do fitness nebo zaplavat.

Podnikáte ve vysoce konkurenčním prostředí.
Oblast služeb reaguje na stav ve společnosti. Zejména na úroveň koupěschopnosti a na to, co hosté očekávají od svých dnů volna. Byznys klientela pak od zázemí při plnění pracovních úkolů. Každý rok je v cestovním ruchu turbulentní. „Pravidla hry“, která fungovala v devadesátých letech, už na přelomu let 1999/2000 neplatila. V roce 2015 platí zase jiná, výrazně ovlivněná informačními technologiemi – internetovou komunikací, rezervačními a distribučními portály. Díky široce veřejné kontrole služeb – všem dostupným referencím hostů na síti – se zvýšil tlak na vytváření podmínek podněcujících hosty ke spokojenosti. Ta je dnes alfou a omegou pro úspěšné podnikání v hotelnictví.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001