Menu

Faktorem úspěchu cestovní kanceláře ESO travel je přidaná hodnota

05. 01. 2014

Slavnostnímu večeru ve Španělském sále Pražského hradu, na němž se předávají diplomy „Českých 100 nejlepších“ ženám a mužům, kteří dosáhli mimořádných podnikatelských a manažerských úspěchů, každoročně předchází dopolední mezinárodní konference „Klíčové faktory úspěchu“. Tu v Nové galerii Pražského hradu rovněž pořádá panevropská společnost pro kulturu, vzdělávání a vědecko-technickou spolupráci Comenius. Nejinak tomu bylo 29. listopadu 2013, kdy jsem v sídle českých králů a prezidentů oslovil předsedu představenstva akciové společnosti ESO travel, a. s., Ing. Tomáše Cikána.
Pane předsedo, úspěšní lidé, včetně řady z těch, kdo se umísťují na čelních pozicích nejen této, ale i dalších prestižních anket a žebříčků, využívá služeb vaší cestovní kanceláře. V roce 2010 jste na český trh přinesli unikátní projekt, Cestu kolem světa. Klienti ji absolvují jedním speciálem – velkým dopravním proudovým letadlem, které se zvlášť k tomuto účelu vypravuje v business konfiguraci. Kdo jsou účastníci takového projektu?
Lidé, pro které jsou peníze prostředkem k dosažení cíle, ne cílem samotným. Váží si svého času, znají jeho cenu i cenu peněz a umějí je maximálně účelně investovat, resp. zhodnocovat. Díky tomu si mohou a chtějí dopřát relax a poznání, exotické zážitky v pohádkově nádherných destinacích. K těm patří i nadstandardně komfortní letecká přeprava, kdy pasažéři nečekají na letadlo, ale letadlo čeká na ně. Předpokládali jsme, že Cestu kolem světa budou kupovat hlavně mediálně známé osobnosti. Avšak s většinou cestovatelů jsme se poznali až poté, co se kvůli ní obrátili na naši cestovní kancelář. Zpravidla to jsou úspěšní zaměstnavatelé, převážně manželské páry mezi padesáti až pětasedmdesáti lety, jejichž továrny dávají práci stovkám živitelů rodin. Většinou to jsou mimopražské výrobní závody z regionů po celé naší vlasti. V posledních letech totiž roste počet těch, kteří po intenzivní podnikatelské činnosti, jíž podřizovali téměř všechno, zatoužili poznávat naši nádhernou modrou planetu. Řada z nich chce dohnat mnohé z toho, na co za dvacet pětadvacet let podnikání či budování kariéry neměli čas. A tak během všech Cest kolem světa vždy vznikly skvělé party báječných lidí!

Jak vás napadlo vytvořit tento typ zájezdu?
První Cesta kolem světa pro nás byla pokusem realizovat to, co jsme znali ze Spojených států amerických, kde podobné programy nabízejí. Avšak v kontinentální Evropě je nedělají ani Němci, Francouzi či Rakušané, až jsme nastoupili my, Češi. Pro prvních šedesát účastníků jsme vydali knihu – katalog „Cesta kolem světa“, jejímž patronem byl Karel Gott. Zároveň jsme zorganizovali tiskovou konferenci, kterou pro nás zajišťoval tehdy ještě mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Zúčastnilo se jí sedmdesát novinářů. Ve večerních zprávách jsme pak už jen přepínali mezi Primou, Novou a Českou televizí. Na všech informovali, že čeští milionáři konečně mají typ zájezdu, který je uspokojí. Netušili jsme, jak velikou to bude mít odezvu. Tato pětadvacetidenní cesta pro manželský pár, resp. dvě osoby, stála jeden a půl milionu korun. Jaké bylo překvapení, když jsme během jedenácti dní měli zcela vyprodáno. Letos v termínu 28. března až 21. dubna 2014 připravujeme čtvrtý ročník. Navštívíme: Barbados, Galapágy, Kostariku, San Francisco, Havaj, polynéský ostrov Bora Bora, Auckland na Novém Zélandě, australský Cairns včetně Velkého korálového útesu, Hong Kong, Macao a indickou Keralu. Rád bych podotkl, že lidé, kteří se na palubě našeho business speciálu setkávají často poprvé, zatím vždy vytvořili úžasně kamarádskou atmosféru a báječnou partu, s níž je radost sdílet prožitky. Dokresluje to skutečnost, že ač to jsou velice exponovaní lidé, z první Cesty kolem světa se jich na vánočním večírku z šedesáti sešlo osmatřicet.

Pane předsedo, po převzetí diplomu Českých 100 nejlepších v kategorii cestovní ruch z rukou guvernéra České národní banky pana Miroslava Singera jste zmínil, že se cestovní kancelář ESO travel rozhodla zřídit VIP Exclusive Service. Ostatně, kde jinde takové prohlášení udělat, než na Hradě ve VIP zaplněném Španělském sále?
Osobně jsem dohlížel na průběh všech tří dosud realizovaných Cest kolem světa. Na základě mých zkušeností i poznatků klientů a našeho týmu, který se tam o ně staral, jsme se rozhodli, že nabídku cestovní kanceláře ESO travel obohatíme a rozšíříme o VIP Exclusive Service. Tato služba je určena klientům, pro něž již po několik let sestavujeme ty nejzajímavější nabídky a typy pobytů a zájezdů. Tito lidé chtějí individuální přístup. To je zřejmě ta nejdůležitější část spektra, z něhož se skládá přidaná hodnota, kterou si cestovní kancelář našeho typu může takovéto zákazníky získávat a udržet. Charterové pobytové destinace, kterými se v Česku zabývá kdekdo, včetně „velké trojky“ cestovních kanceláří orientovaných na masové zájezdy, to je nekonečná přetahovačka o klienta. Tento boj, tedy spíše cenová válka, sice snižuje koncové ceny zákazníkům, ale vede k masovosti a unifikaci. Komunikace mezi cestovní kanceláří a klientem se přesouvá do virtuálního světa internetových rezervací a odbavení, takže se stává, že až padesát procent klientů některých cestovních kanceláří nemá s poskytovatelem služby kontakt tváří v tvář. V roce 2008 z Česka na zahraniční dovolené vycestovalo na 2,8 milionu turistů. V roce 2013 to bude výrazně pod dva miliony. Obdobně sestupný trend panuje i v západních zemích – v Rakousku či Německu. V USA za posledních patnáct let zmizelo osmdesát procent kamenných cestovních kanceláří. V Evropě se to nejsilněji projevuje ve Velké Británii. Do roku 2020 zřejmě vymizí víc než padesát procent českých cestovních kanceláří a agentur. Proč? Protože se všechny zaměřují na stejný segment trhu. Rezervační systémy, ať se jedná o letenky či ubytování, jsou dnes uživatelsky tak jednoduché, že i generace cestovatelů seniorů nemá problém zajistit si přes internet letenku a pobyt kdekoli na světě. Servis, o který ESO travel obohacuje a rozšiřuje své služby, je ale postaven na přímé individuální interakci cestovatele a pracovníka VIP Exclusive Service. Ostatně po celou dobu existence cestovní kanceláře ESO travel pro nás bylo zásadní být v bezprostředním kontaktu s klientem. Naslouchat jeho přáním a potřebám. Posezení v reprezentačních prostorách naší cestovní kanceláře nebo návštěva u klienta dává nejen cestovateli, ale i nám prostor analyzovat jeho potřeby, z nichž pak můžeme vycházet při plánování jeho cestovního programu i na několik let dopředu.

Lze otevřít téma, zda se v případě VIP Exclusive Service jedná o extra drahé zájezdy?
Nejde o cenu jako takovou, ale o to, co klient za své peníze kupuje. Do čeho investuje. Odpověď je jasná: Do sebe! Optimálního poměru kvality a ceny dosahujeme právě tím, že vycházíme vstříc požadavkům klienta, jeho časovým a dalším možnostem. Klíčové je také to, že jsme s to ihned reagovat na právě nastalou situaci. Faktorem úspěchu cestovní kanceláře ESO travel je přidaná hodnota. Poměr cena/výkon. Maximální zhodnocení investic VIP cestovatele, jak jeho osobního času, tak finančních prostředků, které do zájezdu a jeho absolvování investuje. Ano, jsou tací, kteří si cestu po pěti šesti zemích dopřejí privátním business jetem. Ale to se bavíme o cenových relacích, jež jsou o řád vyšší. My dokážeme nabídnout neméně úžasné zážitky a skvělé služby v zemích jako je Kambodža, Brazílie, jižní Afrika, a vejdeme se přitom do sta tisíc korun na osobu. Avšak děláme to na základě analýzy potřeb klienta, jeho představ a snů. Projíždět se chrámovým komplexem v Angkoru privátní rikšou, druhý den navštívit královský palác v Phnompenhu, v němž sídlí jediný česky hovořící monarcha této planety, odletět na malý ostrůvek v jižním Thajsku, kde mimo dvaceti bungalovů a jedné hospůdky, kam vás převezou lodí, není vůbec žádný projev civilizace – to všechno jsou programy vycházející z analýz potřeb a přání našich klientů. Uspět lze individuálním přístupem a spolehlivými službami, zejména ve vzdálených exotických destinacích, na něž se orientujeme. Cestovatelům připravujeme trasy dle jejich individuálních požadavků, byť některé musíme korigovat, abychom byli s to garantovat úroveň služeb a jejich bezpečnost. A k tomu jim pokaždé zajistíme toho nejšpičkovějšího česky hovořícího průvodce, odborně skvěle fundovaného pro danou zemi či destinaci.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo
Czt