Menu

Dlouhodobě na čele evropského žebříčku

10. 07. 2009

V souvislosti s hlavním tématem osmého vydání Všudybylu 2009 jsem o rozhovor požádal předsedu představenstva a prezidenta národního leteckého dopravce Českých aerolinií Ing. Radomíra Lašáka, MBA.
Pane prezidente, kdyby na konci loňského roku nezasáhla letecké odvětví krize, byl by zřejmě nejúspěšnějším rokem v historii ČSA…
Letos České aerolinie plánují ztrátu, ale už na příští rok zisk. Rok 2010 je totiž první rok od objednání nových Airbusů v roce 2005, kdy nám výraznějším způsobem poklesnou celkové náklady na letadla, protože končí některé splátky leasingů. To bude velká úleva na straně nákladů. Současně nepředpokládáme velký inflační nárůst dalších nákladů. A navíc v roce 2010 už po celých dvanáct měsíců budeme těžit z projektů, které jsou v rámci Akčního plánu 2009 v průběhu tohoto roku dokončovány. Pokud jde o počet cestujících, zatím předpokládáme nárůst o 1 % proti letošnímu roku, což je konzervativní číslo. Na druhou stranu, pokud dojde k dalšímu prohloubení krize a razantnímu propadu trhu, budeme muset reagovat dalším scénářem vývoje.

V rozhovoru s generálním ředitelem Letiště Praha Ing. Martinem Dvořákem zmiňujeme, že Letiště Praha bylo společností Skytrax v rámci World Airport Awards vyhlášeno jedničkou v sekci „Nejlepší letiště východní Evropy“ za rok 2008. Vy jste zase obhájili pozici nejlepší letecké společnosti ve středoevropském regionu za rok 2008. Díky čemu, díky jakým faktorům zejména si podle Vás ČSA zasluhují tuto pozici u pasažérů, kteří volí mezi desítkami leteckých společností?
České aerolinie vsadily na odlišnost od nízkonákladových i tradičních aerolinek, a to se vyplatilo. Naší hlavní zbraní je dobrý poměr mezi cenou a úrovní nabízených služeb. Důkazem udržení kvality servisu je právě řada ocenění z mezinárodních průzkumů. Cestující oceňují především kvalitní služby na palubách našich letadel, včetně cateringu, ale také pohodlí v letadlech, stejně jako služby, které České aerolinie nabízejí na letištích. Je také důležité, že se i v době velkých změn daří plnit vysoké nároky na zajištění bezpečnosti, ověřené mimo jiné auditem IOSA (International Air Transport Association). České aerolinie jsou jediným dopravcem registrovaným v Česku, který je podle standardů IOSA certifikován. A mohli bychom pokračovat.

České aerolinie jsou strategicky významným partnerem Letiště Praha, a ostatně všech českých mezinárodních letišť, ze kterých operují. Jaké jsou vaše záměry v oblasti udržení či rozvoje pravidelných spojů z českých letišť pro budoucí období?
České aerolinie vždy přizpůsobují nabídku letů aktuální poptávce po letecké přepravě. K posílení dochází u linek s potenciálem vyššího zájmu cestujících, a to na úkor letů, kde zájem a potenciál poptávky klesá. Liší se vždy strategie letního a zimního letového řádu. Snahou je přitom vždy maximální kontinuita nabízených spojení ve stejných časech. Ze strategického hlediska se České aerolinie snaží uspokojit především business cestující a zároveň vytvořit co nejvíce spojení pro transferovou klientelu, zejména mezi východem a západem Evropy. Výraznější posílení některých letů by bylo možné v reakci na případné zrušení spojení ze strany konkurenčních evropských dopravců.

Ve spolupráci se svou dceřinou společností HOLIDAYS Czech Airlines nově členům věrnostního programu OK Plus nabízíte možnost využití mil na pobytové zájezdy u moře, v prestižních lázeňských a golf rezortech.
Ano, ČSA tak rozšiřují systém odměn cestujícím, kteří s nimi pravidelně létají. Výhody věrnostního programu OK Plus Českých aerolinií využívá již na čtyři sta tisíc členů. Jejich počet se za prvních pět měsíců letošního roku zvýšil o dalších čtyřicet tisíc. Rozšíření počtu držitelů prestižních Stříbrných, Zlatých a Platinových karet OK Plus pro nejaktivnější členy potvrzuje zájem cestujících o nadstandardní servis, který jim program nabízí. České aerolinie navíc možnosti programu neustále rozšiřují. OK Plus tak patří mezi nejvýznamnější a nejstarší věrnostní programy v Evropě. Letos oslavil 17. výročí svého vzniku.

V tomto vydání se předseda představenstva cestovní kanceláře EXIM tours Ing. Ferid Nasr mj. dotýká strategického významu spolupráce EXIM tours s Českými aeroliniemi. Vyzdvihuje velký přínos renomé značky národního leteckého dopravce. Do kterých destinací charterové spoje ČSA létají v této letní sezoně.
Exim tours využívá široké spektrum letadel ČSA. Naší vzájemné spolupráce si velice vážíme. Prázdninové letní měsíce, doba hlavních dovolených, samozřejmě zvyšují frekvenci cestování. Námi celoročně létané a oblíbené destinace jsou Hurghada, Sharm El Sheik, Taba v Egyptě a novinka letošního roku Marsa Alam. Z oblíbených letních destinací získává stále větší oblibu turecká Antalya. V Řecku jsou to potom ostrovy Kréta, kam létáme do Heraklionu, Kos, Samos, Lefkada, Kefallonii, Zakynthos a v poslední době zejména Rhodos. Z dalších nejfrekventova­nějších destinací je to tuniská Djerba a Monastir; španělská Palma de Mallorca a bulharský Burgas.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

Česká chuťovka
ahr - volba