Deset let Shell Aviation na českém trhu
11. 07. 2006
22. června 2006 se
v prostorách letiště Brno-Tuřany konala slavnostní party. Slavilo se zde
deset let provozu Shell Aviation na českém trhu. Účastníky akce, mezi
nimiž byli náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Milan Venclík, primátor
města Brna Richard Svoboda, předseda Antimonopolního úřadu Martin Pecina a
řada dalších hostů, přivítal ředitel Shell Aviation Česká republika
Milan Kačaba. Spolu s ním k účastníkům akce promluvili Xavier le
Mintier, globální výkonný ředitel sekce Aviation Royal Dutch Shell,
náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Milan Venclík, ředitel Letiště
Brno Tomáš Plaček a generální ředitel Shell Czech Republic a.s. Pavel
Šenych, kterého jsem při té příležitosti požádal o rozhovor. Pane
generální řediteli, proč se potkáváme právě v Brně?
To proto, že náš letecký byznys firmy Shell Czech v Brně startoval. Bylo
to první letiště v České republice, kde jsme začali svou aktivitu. Bylo
tomu i proto, že zde byla třeba akutní investice, kterou jsme měli
připravenu. Logické rozšíření na další česká letiště už jen
následovala. To je vždycky tak. Něco je vždy poprvé. U Shell Aviation
Česká republika bylo první a už navždy zůstane Brno. Takže
v Brně-Tuřanech se dnes vůbec nescházíme náhodou. Až po Brně
následovala letiště v Ostravě-Mošnově a v Praze-Ruzyni.
Shell Czech Republic a.s. v letošním roce slaví několik významných
úspěchů.
Pokud bych měl zmínit taková výročí, pak kromě desátého výročí
aktivit naší aviatické sekce jsme oslavili patnáct let působení firmy
Shell v České republice.
26. dubna 1991 totiž byla společnost Shell Czechoslovakia a.s.zapsána do
registru československých firem.
Shell Czech Republic a.s. za dobu svého působení na místním trhu
získala velkou oblibu ve všech svých sektorech. To se nemohlo neodrazit
v tom, jak vás vnímají odborníci. Zároveň, díky komplexnosti vašeho
byznysu, máte i velmi široký rozsah aktivit.
Ano. Od výroby pohonných hmot, a to i díky naší aktivní účasti
v rafinériích, přes distribuci, velkoobchod i prodej na čerpacích
stanicích, ale také právě plnění letadel na českých letištích. Nesmím
zapomenout na divizi olejů, ať už automobilových nebo průmyslových, která
tvoří druhou největší sekci Shell, jež v České republice funguje.
Již téměř tradičně firma Shell Česká republika patří na špici
v rámci vyhlašování Czech Top 100 nejobdivovanějších firem i TOP
100 nejvýznamnějších firem.
To nás pochopitelně těší. V letošním roce jsme obhájili loňskou pozici
mezi „Top 100 nejvýznamnějších firem“ a při obratu větším než
šestatřicet miliard korun jsme se umístili na prvním místě ve svém oboru
a dvanáctí v rámci celé České republiky. A to je, alespoň já si to
myslím, krásný úspěch našeho malého, dvě stě hlav čítajícího
kolektivu. Samozřejmě, před námi jsou tak obrovské giganty jako ČEZ,
Škoda Auto, na něž se můžeme dotáhnout jen obtížně. Dvanácté místo
bez rozdílu kategorií v rámci Česka je významná pozice. Jsem velmi rád,
že i takto mohu poděkovat všem svým kolegům a obchodním partnerům,
kteří se na našem výsledku podíleli. Navíc velmi příjemné druhé místo
mezi TOP 100 nejobdivovanějšími firmami v naší kategorii (hned za Volvo
Czech) nás nejen těší, ale dává možnost postoupit v příštím roce
ještě o jednu příčku výš.
Aviation je technologicky i organizačně velmi náročný byznys.
Je to taková, troufnu si tvrdit, aristokracie mezi petrolejářskými provozy.
Letadla létají čím dál zahuštěnějším vzdušným prostorem. Jejich
přistání, starty i pohyby po letištní ploše jsou proto důsledně
organizovány a striktně časovány. Veškeré činnosti kolem leteckého
provozu přitom samozřejmě podléhají nejvyšším bezpečnostním
zajištěním. Pokud se zastaví motor automobilu, ještě se až tak moc
neděje, ale motory letadla? Je to po všech stránkách nesmírně náročná
práce. Jestliže Shell Aviation plní na českých letištích řádově stovky
milionů litrů leteckých pohonných hmot, je možné si udělat hrubou
představu, kolik pasažérů létá s našimi obchodními partnery. Ať už je
to ten náš největší České aerolinie nebo další letecké společnosti.
Samozřejmě prioritou nás všech je naprosto bezpečný provoz pozemní
techniky a letadel. Obojí je dáno kvalitou organizace práce i kvalitou
pohonných hmot dodávaných společností Shell Česká republika.
Ředitele Shell Aviation
v České republice Ing. Milana Kačabu jsem oslovil s tím, proč Shell
Aviation slaví desáté výročí, když už v Česku začal působit v roce
1994.
Dnes slavíme 10. výročí zahájení provozu Shell Aviation v České
republice. Činnost Shell Aviation na území České republiky ale byla opravdu
zahájena už v roce 1994. Nejdřív však bylo nutné vypracovat projekty a
uvést je v život. Provoz prvního depa Shell Aviaton jsme tak zahájili až
v roce 1996 v Brně. Tenkrát před deseti lety, 1. července 1996, jsme na
tomto místě slavnostně přestřihli pásku s panem Xavierem le Mintierem.
Zahájení výstavby depa a samozřejmě i zahájení jeho provozu
předcházelo odtěžení a následná dekontaminace půdy původního
vojenského stáčiště. Rekonstrukce železniční vlečky. Výstavba
administrativního objektu se zázemím pro provoz. Instalace stáčecích
ramen, nádrží, potrubních rozvodů, čerpadel, filtrace, měřicích sond.
Dodávka nových letištních plnicích cisteren. Teprve poté, v roce 1996,
mohl v Brně-Tuřanech Shell Aviation zahájit plnění letadel leteckými
palivy (leteckým petrolejem Jet A-1 a leteckým benzinem Avgas 100 LL).
Byl to vůbec první provoz Shell Aviation nejen v Česku, ale
i v zemích bývalého východního bloku.
Ano, právě zde jsme zahájili novou etapu rozvoje. O tom, jak úspěšně,
svědčí následné zahájení provozů na letišti Ostrava (1997) a zejména
Praha (1998). V nedávné době jsme pokořili hranici 1,5 miliardy prodaných
litrů na českých letištích. Nebojím se konstatovat, že jsme to dokázali
díky tvůrčí radostné týmové spolupráci projektantů, stavařů,
provozních odborníků i komerčních pracovníků. Kompletní realizace depa
byla provedena ve velmi krátké době (zahájení stavby jaro 1995, zahájení
provozu léto 1996).
Někdejší generální ředitel Shell Czech Republic pan Xavier le
Mintier je dnes prezidentem celosvětového Shell Aviation Limited
v Londýně.
Velice si vážíme, že v tento významný den přiletěl oslavit toto
výročí spolu s námi. Chtěl bych využít příležitosti a poděkovat
nejen jemu, ale všem, kteří tehdy stáli u zahájení úspěšné cesty
Shell Aviation v České republice. Ing. Lubomíru Dudáčkovi, CSc., Ing.
Miloši Šťastnému, Ing. Tomáši Chytráčkovi a řediteli brněnského
letiště Ing. Tomáši Plačkovi. Zejména posledně jmenovaný spolu
s předsedou představenstva Letiště Brno a.s. panem Jiřím Filipem patří
k partnerům, kteří již tehdy měli a stále více mají velký podíl na
rozvoji brněnského letiště, a tím pochopitelně i na úspěchu Shell
Aviation.
Prvního náměstka
hejtmana Jihomoravského kraje Ing. Milana Venclíka jsem se při
příležitosti oslav desátého výročí působení Shell Aviation v České
republice zeptal, co pro něj dnešní akt znamená.
Jsem velice rád, že se slaví desáté výročí právě na našem letišti.
Znamená to, že brněnské letiště žije, že má za sebou úspěšnou
historii. Jihomoravský kraj toto letiště dostal do svého vlastnictví teprve
před dvěma lety. Jsem přesvědčen, že je pro náš kraj i pro město Brno
naprosto nezbytnou součástí dopravní infrastruktury. Děláme vše pro to,
abychom podpořili jeho rozvoj, a jsem přesvědčen, že se nám to daří.
V září otevřeme novou odbavovací halu, kterou jsme postavili za dvě stě
milionů korun. Padesáti miliony se na tom podílely i evropské
strukturální fondy. Za velký úspěch považuji to, že se nám podařilo
rozlétat dvě pravidelné linky. Do Londýna, jež má vytíženost přes
devadesát procent, a do Mnichova, která létá dvakrát denně. To letišti
Brno umožňuje spojení s celým světem, neboť z Mnichova do jedné hodiny
po přistání spoje z Brna odlétá dvaadevadesát spojů do dalších
destinací.
Co podle vás bylo důvodem, že si Shell jako první místo v rámci
někdejších zemí RVHP, v nichž začal investovat v rámci leteckého
byznysu, vybral právě Brno?
V prvé řadě bych podotkl, že Shell je velmi moudrá společnost a že
ukázala, že má velmi progresivní myšlení. Město Brno a jeho okolí
investoři dlouhou dobu nenacházeli. V poslední době naopak. Začínají si
uvědomovat, že jsme po geografické stránce jedním z nejvýhodněji
položených míst v České republice, kde je možné investovat. V Brně je
šest univerzit – na padesát tisíc studentů, a tím pádem i obrovské
soustředění mozkové kapacity a kvalifikované pracovní síly. Kromě toho
je v Jihomoravském kraji mnohem levněji než v Praze a v řadě dalších
lokalit. V okruhu dvou set kilometrů od Brna jsou tři hlavní města.
S úsměvem říkám, že nejdále máme do Prahy, protože jak do Bratislavy,
tak do Vídně je to blíž. Brno je křižovatkou Evropy. Odnepaměti se zde
křižovaly tranzitní evropské obchodní stezky. Ty dnes přibližně
kopírují dálniční síť i železniční koridory. Dálniční tah na
Vídeň sice ještě není dokončen, Rakušané ale budou v roce 2010 se svou
dálnicí v Mikulově. My budeme dělat vše pro to, abychom zbývající
kousek dálnice do Mikulova postavili také. Z hlediska perspektiv jsme pro
investory ideálním místem. Shell nemohl udělat nic lepšího než si
prozíravě vybrat právě letiště Brno-Tuřany.
Jihomoravský kraj je báječným místem i z hlediska obchodních
aktivit cestovního ruchu…
Jihomoravský kraj je unikátní evropský region. Se vstupem do politiky jsem
si stanovil dva základní okruhy priorit. Podporu vzdělání, vědy, výzkumu
a inovačních technologií a podporu cestovního ruchu. Cestovního ruchu
z toho důvodu, že v našem kraji jsou unikátní krajinné i historické
turistické cíle. Máme zde dvě památky UNESCO – brněnskou vilu Tugendhat
a Lednicko-Valtický areál. Na severu je to Moravský kras, Slavkovské
bojiště atd. atd. Mohu zmínit i oblast kolem Pasohlávek, kde nejenže se
rodí kvalitní vína a mají autentický folklor, ale jsou zde přírodní
léčivé zdroje – minerální termální voda. Proto jedním z našich
projektů je vybudovat zde lázeňství. Fungující lázně, na něž jsme
velmi hrdí, už totiž máme v Hodoníně, a v současné době se
rozšiřují i do Lednice. Musím ale přiznat, že jedním z největších
problémů Jihomoravského kraje je, že zatím nedokázal tyto atraktivity
více zhodnocovat. To, co nás čeká, tedy je, abychom dokázali přivést do
Jihomoravského kraje další návštěvníky. Jsem totiž přesvědčen, že
turistický ruch bude do budoucnosti jeden z nejlépe fungujících sektorů
hospodářství, jež bude na jižní Moravě zvedat hrubý domácí produkt.
Už před několika lety jsem říkal, že Jihomoravský kraj má na to být
druhým krajem v Česku. V rámci tvorby hrubého domácího produktu se nám
to podařilo už v loňském roce. V návštěvnosti turistů jsme zatím na
třetím místě. Jsem přesvědčen, že ve velmi krátké době se i v této
oblasti staneme po hlavním městě Praze druhým nejúspěšnějším krajem
České republiky.
www.kr-jihomoravsky.cz
www.shell.cz