Menu

Desáté výročí Horizon Travel

25. 02. 2008

Cestovní kancelář Horizon Travel, specialista na Tunisko a Egypt, slaví desáté výročí na českém a slovenském trhu. Jejím ředitelem je Ing. Chokri Kriaa. Známe se od roku 1993, kdy jsem byl prvním novinářem, který s ním dělal interview poté, co v České republice zahájila 1. listopadu 1993 činnost kancelář Tuniského národního úřadu pro cestovní ruch (ONTT). Ale ještě před tím jsem na brněnském výstavišti na veletrhu cestovního ruchu GO '93 dělal interview s tehdejší předsedkyní parlamentního Podvýboru pro cestovní ruch paní Vlastou Štěpovou, která začátkem ledna toho roku prognózovala:
„Domnívám se, že oblastí zatím v širším měřítku neobjevenou, je Tunisko. Je sice za mořem, ale je to země za prvé levná a za druhé nesmírně vlídná. I díky velké angažovanosti předsedy jejich vlády Tunisané pochopili, že turistika je druhým hlavním zdrojem příjmu státu. Proto turistům vytvářejí příznivé podmínky a chovají se k nim tak, aby se cítili příjemně a rádi se vraceli. Do Tuniska zatím mnoho našich cestovních kanceláří nejezdí. Věřím, že po pár zájezdech naši turisté velice brzy pochopí. že pokud je někde na světě ráj, tak že je to tam.“
A naši lidé to opravdu rychle pochopili, a to i díky kampaním ONTT a aktivitě vůbec prvního z ředitelů jejího zastoupení v České republice.
Pane inženýre, tím, že se v Česku a Slovensku tak rychle podařilo prosadit destinaci Tunisko, jste svým úsilím nejen výrazně pomohl hospodářství své rodné země Tuniska, ale i statisícům Čechů a Slováků, a to objevit zemi, kam dnes se samozřejmostí rádi a opakovaně jezdí.

V začátcích, v letech 1993 a 1994, to ale bylo hodně těžké. Dnes je Tunisko Čechy a Slováky vnímáno jako zavedená a oblíbená destinace. Je u nich na pozici jednoho z nejnavštěvo­vanějších míst pro trávení dovolených. Loni je navštívilo na sto šedesát tisíc Čechů a věřím, že i do budoucna u nich bude mít dobrý zvuk. Koncept cestovní kanceláře Horizon Travel byl od začátku postaven na zájezdech do Tuniska. Možná to bylo i tím, že ve mně stále přetrvává vliv předchozího povolání a poslání, které jsem tam plnil, kdy jsem kladl velký důraz na kvalitu prosazování této destinace na českém trhu. Zájem o cesty do Tuniska dynamicky roste a naše cestovní kancelář Horizon Travel si díky tomuto produktu vytvořila solidní pozici také na českém a slovenském trhu. Tedy nejen mezi cestovními kancelářemi, které se na Tunisko specializují.

Od té doby, co Češi objevili Tunisko, uplynulo zhruba patnáct let. Během této éry vznikla a zanikla spousta cestovních kanceláří, které prohlašovaly, že se na ně chtějí specializovat. Pane řediteli, čím to, že se vám oněch deset let podařilo vydržet v tak dobré kondici?
Možná proto, že naše koncepce vycházela z reálných možností českého trhu, znalosti toho, co Češi od pobytů v Tunisku očekávají. A samozřejmě i toho, že jsme Horizon Travel budovali krok za krokem. Nikdy jsme neměli velikášské hurá ambice, jako ti, kteří prezentovali velké plány a pak nevydrželi tempo, jež si stanovili. On je totiž pořádně velký rozdíl mezi řízením a fungováním středně velké cestovní kanceláře, jako jsme my, a velké. Když jsme nedávno diskutovali s mým velmi dobrým kamarádem, generálním ředitelem jedné nejmenované velké cestovní kanceláře o tom, zdali je má koncepce dobrá, řekl jsem mu, že sice vznikne i zanikne mnoho cestovních kanceláří, ale že Horizon Travel bude držet. Držet tak, jako pevně zaražený hřebík do zdi. Takový, co když už ho tam jednou zatloukli, nejde vytáhnout. A že Horizon Travel, co do velikosti byznysu, bude setrvávat na svých zvolna posilujících pozicích a svým mírným růstem kopírovat koupěschopnost českých a slovenských klientů. Ostatně tato koncepce vychází i z mého přístupu k životu. Razím názor, že člověk toho nepotřebujete hodně už proto, že to „hodně“ přináší hodně starostí. To ale neznamená, že nejsem pracovitý člověk a chci si odůvodnit pohodlnou střední cestu. Určitě není pohodlná. V rámci nestabilního trhu, takového, jaký je v Česku a na Slovensku, není rozumné přesmíru riskovat, byť v každém nemonopolním podnikání je nezbytností vzít na sebe jistý díl rizika. Pokud chce kdo hodně riskovat a přežít případný neúspěch, musí disponovat ohromným zázemím. To, které jsem vytvořil, je adekvátní tomu, aby Horizon Travel mohl držet krok s pěti až patnáctiprocentním růstem zdrojových trhů Česka a Slovenska. Když tak někdy přemýšlím nad tím, jaký vlastně je rozdíl mezi mnou a velkým touroperátorem, docházím k závěru, že skoro žádný. Až na to, že jsem na tom asi lépe, protože ti v čele mají všechny ostatní v zádech.

Horizon Travel se od začátku orientuje na Tunisko. Druhou vaší destinací je Egypt.
Ano, už čtyři roky. Máme tam dobré partnery a díky nim kvalitní pobyty. O své klienty pečujeme velmi bedlivě a promptně řešíme jejích případné připomínky a dáváme jim vysokou míru garance, co se týče produktu. Praktikujeme individuální přístup ke každému z klientů a jsme s to vycházet vstříc jejich požadavkům. A tuto podnikatelskou strategii chceme udržet i v příštích letech. Stejnou obchodní politiku praktikujeme i na Slovensku. Oslovujeme i zájmové skupiny a s potěšením mohu konstatovat, že jich je čím dál víc. Ať už se jedná o golfisty nebo o firemní a kongresovou klientelu. V našich pobytových místech disponujeme týmem kvalitních delegátů. To je základ. Cestovní kanceláře totiž prodávají zboží, které si nelze předem vyzkoušet. A realita pobytového zájezdu? S tou je klient konfrontován až v pobytovém místě, popř. během cesty do něj. Delegát zpravidla bývá prvním z lidí v místě pobytu, s nímž klient po příletu na letiště přijde do styku. V Tunisku i v Egyptě pracuje nejen řada českých a slovenských delegátů, ale ještě více delegátů místních, kteří se naučili mluvit česky nebo slovensky. Jejich výhodou je, že se umí pohybovat v domácím prostředí. To je rovněž jeden z důvodů, proč se rozrůstá počet věrných návštěvníků Tuniska a Egypta. A mě těší, že řada z nich k tomu využívá služeb cestovní kanceláře Horizon Travel.

Láska (nás Čechů velmi často) prochází žaludkem. Tuniská kuchyně, ale i egyptská a tamní cenové relace jsou obrovskou konkurenční výhodou oproti dalším dovolenkovým středomořským destinacím.
Tunisko má kuchyni arabsko-evropskou. V Egyptě je to jen o malinko jiné. Snad ode všech našich klientů, z nichž mnozí už v Tunisku byli popáté pošesté a někteří z nich tam jsou dvakrát i třikrát ročně, se dozvídáme, že je to jeden z významných důvodů, proč do Tuniska jezdí tak rádi. Cítí se tam v pohodě, a to právě i díky tuniské gastronomii. Kdo by v polovině devadesátých let minulého století řekl, že dnes na českém trhu ve většině českých a slovenských obchodů a restauracích dostanete kus-kus, což je tuniské národní jídlo, a další tuniské pokrmy. Že zde budou kavárny s vodními dýmkami, s mátovým čajem apod. To nás, Tunisany, velmi těší. Tedy, že si Češi a Slováci vzali spoustu tuniských věcí za své. Že se nás už nebojíte. I když jsem v Česku pomalu šestadvacet roků, chodil jsem tady do školy, začal pracovat, potom podnikat a dokázal se dobře aklimatizovat, jsem totiž stále hrdý na to, že jsem Tunisan.

Zájezdy Horizon Travel prodává nesčetně cestovních agentur.
Provizní prodejci jsou pro nás nesmírně důležití. Snažíme se s nimi udržovat co nejlepší obchodní spolupráci a posilovat dobré jméno cestovní kanceláře Horizon Travel na českém a slovenském trhu. Naši prodejci to oceňují. Z řadou z nich máme kamarádské vztahy. Jsem přesvědčen, že bez toho to nejde.



www.horizontravel.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo