Menu

ČSN EN ISO 9001:2000,
náš dárek k druhým narozeninám

26. 04. 2003

IQNet – The international certifikacation network


je sítí nejvýznamnějších certifikačních orgánů pro certifikaci systémů jakosti a systémů environmentálního managementu, v níž jsou zapojeny certifikační organizace z třiceti zemí celého světa. Členem sítě IQNet se může stát vždy jen jeden certifikační orgán z dané země, který svými službami pokrývá všechny sektory průmyslu a služeb. Cílem společnosti IQNet je koordinace prací prováděných při certifikaci systémů v různých zemích a vzájemné uznávání národních certifikátů.


www.iqnet-certification.com

CQS – Sdružení pro certifikaci systémů jakosti
Sdružení CQS bylo založeno v roce 1996 jako certifikační orgán akreditovaný podle normy ČSN EN 450 12 Českým institutem pro akreditaci pod registračním číslem 3029 pro certifikaci systémů jakosti. Od 12.6.1998 se sdružení CQS stalo členem IQ Net. V roce 2000 byl orgán CQS akreditován i pro certifikaci systémů environmentálního managementu. Dnes CQS nabízí certifikaci:

systému managementu jakosti (normy ISO 9000 a ISO 14 001), systému environmentálního managementu, systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, systému managementu bezpečnosti informací.
www.cqs.cz 

Hotel Holiday Inn Prague Congress Centre se v plném zdraví dožívá druhého výročí. Vzhledem k tomu, že Všudybyl stál téměř u jeho kolébky, požádal jsem jeho generálního ředitele JUDr. Jana Filipa o rozhovor. Pane řediteli, Holiday Inn Prague Congress Centre téměř současně se završením druhého roku provozu dosáhl další významné mety. Získal certifikát ČSN EN ISO 9001:2000. Složili jste pomyslnou maturitu, takže v duchu textu písně Ládi Štaidla: „…už jsme dnes dospělí…“
Bohužel, řada z nás je dospělých už hodně dlouho. Ale vážně. Jak jsem ještě před otevřením hotelu prohlašoval, vydali jsme se cestou kvality. ČSN EN ISO 9001:2000 je tak jedním z logických vyústění této cesty. Jasně deklaruje, že hotel je řízen a provozován v souladu s mezinárodními evropskými standardy. Udělení certifikátu předcházel rok příprav a tvrdé práce za součinnosti všech zaměstnanců. Správnost cesty potvrdila i nedávná anonymní kontrola kvality společnosti InterContinental Hotels Group Plc, při níž jsme získali 99 ze 100 % možných bodů.

Pokud vím, jste jedním z prvních a možná vůbec prvním hotelem v České republice, který takovouto certifikaci získal. Dovolte mi nepatřičnou otázku, není to nadbytečné, celý rok se trápit kvůli jejímu dosažení, když jste mezinárodním čtyřhvězdičkovým hotelem řízeným v souladu se standardy amerického hotelového řetězce Holiday Inn? Zatěžovat top management a personál čímsi, co stejně v České republice ještě žádné další ubytovací zařízení nemá zavedeno? Copak se kvalita neprodává sama?
Nejen kvalita, ale téměř nic se neprodává samo. Kvalita je obrovskou předností, nicméně i ji je třeba umět obchodně zhodnotit. Bohužel, vaše řečnická otázka vůbec není nepatřičná. Minimálně proto, že tento názor kopíruje převažující všeobecné mínění. Názory na certifikaci ČSN EN ISO 9001:2000, a to i u subjektů, které o ní uvažují, zdaleka nejsou jednoznačně pozitivní. Nastavit systém řízení společnosti tak, aby dotyčný subjekt mohl certifikaci získat, není krátkodobou otázkou. Navíc certifikát ISO nikdo nemá až do důchodu. Po určité době je třeba jej opakovaně obhajovat. Zmínil jste řetězec Holiday Inn, jehož je náš hotel součástí. Jeho standardy jednoznačně určují know-how, kterým musí hotel Holiday Inn disponovat. Evropská norma ČSN EN ISO 9001:2000 zase hovoří o uznávaných standardech řízení, jejichž průkaznost eliminuje vznik možných problémů. Záchytný systém je v naší hotelové branži nastaven tak, aby se případný problém k hostovi vůbec nedostal. Pokud top management a ostatní zaměstnanci pracují podle postupů, které si hotel v souladu s normami ISO připravil, zprůhledňuje to a zjednodušuje řízení. Pravdou je, že si zaměstnanci a vůbec celý hotel na tento systém musí nejdříve zvyknout, proto onen rok příprav. Aspekt, který v prvopočátku není lidem příjemný, je, že systém zaručuje velmi dobrou zpětnou vazbu. Není tam mnoho možností vymlouvat se např., že ono někde něco bylo napsáno či řečeno, co v danou chvíli není možné najít. Systém jednoznačně hovoří: buď to je takto a takto připravené a hotel se podle toho řídí a je to správně, nebo je to jinak a je to špatně. V rámci přípravy vstupu České republiky do Evropské unie pak významnou roli sehrává harmonizace nejenom z právního hlediska, ale odvětví cestovního ruchu vůbec. Hotel Holiday Inn Prague Congress Centre tak jasně deklaruje, že už je na vstup do Evropské unie připraven. Také z tohoto důvodu, obzvláště u mezinárodního hotelu hojně využívaného zahraniční klientelou, je vliv certifikace pro úspěšný marketing nepopiratelný.

V době konání loňského listopadového summitu NATO bylo vašemu hotelu uděleno další významné ocenění – a to uznáním vysoké bezpečnosti.
Ano, měli jsme sice náročný, ale velmi úspěšný podzim. Participovali jsme na dění v Kongresovém centru Praha, v tehdy nejstřeženější zóně světa. V Holiday Inn Prague Congress Centre, kromě toho, že zde bydleli někteří z účastníků summitu, se uskutečnil oběd náčelníků generálních štábů členských zemí NATO. Všichni vysoce hodnotili náš organizační a bezpečnostní potenciál, zejména pak špičkové technické zabezpečení hotelu. Oceňovali „feed back“, zpětnou vazbu, kdy jsme jim byli schopni okamžitě, a to i zpětně, deklarovat pohyby na patrech i na pokojích, což pro mnohé z nich bylo novum. Byla to pro nás užitečná zkušenost, co se týče pořádání dalších obdobných akcí. A pochopitelně obrovský přínos v podobě osobních svědectví a referencí těchto lidí. Na druhou stranu to byl i hluboce lidský zážitek. Takovéto události zpravidla stmelují pracovní tým, což byl i náš případ. Každý z nás jakoby dýchal za náš hotel. Účastníky summitu byla velmi dobře kvitována i naše gastronomie. Nejenom v rámci oběda náčelníků generálních štábů, ale v průběhu celého týdne příprav i vlastních kongresových dnů. Ostatně gastronomie byla hodnocena i v rámci procesu certifikace systému kvality, neboť ta se týká hotelu jako celku. Vztahuje se tedy na ubytovací činnost, na hostinskou činnost i na pronájmy kongresových prostor. ČSN EN ISO 9001:2000 je náš dárek, který jsme dali sami sobě v předvelikonočním období.






www.holidayinn.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001