Menu

1997 – založení firmy VINICOLA s.r.o. a zahájení dodávek vín slovenské společnosti AGRO- MOVINO, a.s. Velký Krtíš a chilské firmy VIŇA TARAPACÁ.

Chamarré nastupuje

25. 11. 2007


1998 – začátek distribuce vín BOLAND KELDER z Jihoafrické republiky.

1999 – rozšíření dovozové nabídky o německá vína z Falce WINZERVEREIN DEIDESHEIM a o alsaská společnosti CAVE D'OBERNAI.

2000 – rozšíření sortimentu o australská vína z Nového Jižního Walesu TYRELL'S WINES a o novozélandská MANSION HOUSE BAY z oblasti Marlborough.

2001 – zahájen dovoz vín z oblasti Mendoza v Argentině společnosti NIETO SENETINER, z oblasti Baja Kalifornia z Mexika od firmy L.A. CETTO a z oblasti San Jose v Uruguayi od místního největšího vinařství IRURTIA.

2002 – dovoz španělských vín MATAROMERA z oblasti Ribera del Duero, rakouských firmy HAUSER z oblasti Weinviertel, zahájení importu chilských vín z vinařství VIŇA MAR z údolí Casablanca a tokajských výrobce CHATEAU VINIČKY ze slovenské části tokajské oblasti.

2003 – sortiment rozšířen o argentinská vína MICHEL TORINO z oblasti Cafayate ve státě Salta, z vinic v nadmořských výškách 1700 – 2300 m.

2004 – zahájení dovozu vín z Grand Premier Crupoloh lucemburského vinařství BERNARD MASSARD.

2005 – začátek distribuce australských vín z údolí Barossa od firmy GRAND BURGE a novozélandských společnosti SAINT CLAIR z oblasti Marlborough na Jižním ostrově. Dále byl sortiment doplněn o vína z Kalifornie od vinařství Mario Andretti (bývalého šampióna F1).

2006 – začátek dovozu vína z Libanonu od společnosti CLOS ST.THOMAS z údolí Bekaa a vína typu sherry od španělských výrobců BODEGAS M.GIL LUQUE a LOPEZ HERMANOS. Dále vín sdružení francouzských družstevních vinařských podniků OVS Paříž pod obchodní značkou CHAMARRÉ.

2007 – zahájení dovozu jihoafrických vín společnosti Excelsior.

S majitelem a generálním ředitelem podniku Vinicola s.r.o. Ing. Karlem Průšou, CSc. se potkáváme při příležitosti přípravy desátého vydání Všudybylu, jehož hlavním tématem je gastronomie. Pane inženýre, Vinicola je asi největším, a když ne, tak jedním z největších importérů vín z nejvzdálenějších vinařských oblastí do České republiky. Nicméně rozhovor začneme tím, že vás loni oslovilo sdružení francouzských družstevních vinařských podniků, které se pod značkou Chamarré rozhodlo vstoupit na český trh.
Ano, svůj sortiment jsme od loňska rozšířili i o jeho produkty. Pod značkou Chamarré dodává nejen na český a další evropské trhy, ale také na americký a má snahu expandovat i do ostatního světa. Jedná se o sdružení zhruba padesáti družstevních vinařských podniků, které mají vinice ve všech produkčních oblastech Francie. V Bordeaux, Burgundsku, na Korsice aj., jež dohromady zabírají kolem osmnácti tisíc hektarů, což je zhruba celková plocha všech vinic České republiky. Značka Chamarré zahrnuje pět řad vín. Od základní sélection přes reservy až po gran reservy. Od většiny francouzských vín se odlišují svou čitelností. Na etiketě jsou uváděny odrůdy, ze kterých je víno vyrobeno. Vína nižších řad jsou určena do obchodních řetězců a vyšších pro gastronomii a privátní klientelu. Toto francouzské sdružení se sídlem v Paříži má maximální zájem propagovat svá vína i na českém trhu. Proto sází na degustace, reklamní akce a prezentace v tisku. Kampaň už běžela v našich časopisech, určených širokému portfoliu spotřebitelů. Spolupráci s časopisem Všudybyl a Ligou pro cestovní ruch bereme jako jednu z forem prosazování této značky vůči profesionálům cestovního ruchu a příznivcům kvalitních vín.

Proč jste se rozhodl obchodovat s vínem?
To vyplynulo z podstaty. Žiji na jižní Moravě. Na vysoké škole jsem studoval kvasné technologie a jako první, jediné a stálé povolání jsem si vybral práci s vínem. Pracuji s ním po celý život a mám jej rád i jako konzument. Baví mne objevovat další chuti, vinařské oblasti, nové výsadby, odrůdy a vše, co s ním souvisí.

Pane řediteli, podstatnou část vín dovážíte až z opačné strany zemského glóbu. To z hlediska uchování jeho kvality v procesu přepravy rozhodně nemůže být jednoduchá záležitost.
Co se týče dálných mimoevropských destinací, specializujeme se na dovoz vín zejména z tzv. Nového světa, např. z Kalifornie, Chile, Argentiny, Austrálie, Nového Zélandu a také z Jihoafrické republiky, odkud jeho cesta trvá měsíc až půldruhého měsíce. Námi dovážená vína nezřídka překračují rovník. A i když jsou klimatické změny, jimiž zásilky procházejí, podstatné, doposud se nestalo, že bychom měli problém s kvalitou. Vysvětluji si to mj. tím, že vína dovážíme ze zemí, kde hrozny dozrávají na vysoké cukernatosti. Tím pádem mají vyšší obsah alkoholu, mezi 13,5 až 14 %. Alkohol je velmi dobrý stabilizační prostředek. Všechna námi dovážená vína jsou tzv. suchá, mají minimální zbytkový cukr, takže v nich nemá co prokvášet. Tato kombinace spolu s kvalifikovaným šetrným zacházením během přepravy zajišťuje stabilitu jejich vysoké jakosti. U červených vín je také významným stabilizačním faktorem vysoký obsah třísloviny.

Víno se pro řadu lidí stalo vstupenkou do lepší společnosti, platformou pro stylizování se do rolí jeho milovníků a znalců.
Na tom nevidím nic špatného. Naopak. I to je to impulz jak s kvalitními víny začít. Také díky tomuto trendu se na českém trhu výrazně rozšířila nabídka v širokém spektru. Od stolních vín až po ta nejkvalitnější. K tomu přispěla i Vinicola. Potěšující je také to, že pod tlakem dovozců došlo k výraznému zlepšení kvality vín tuzemských producentů. Určitě je dobře, že řada lidí vínům začíná rozumět a dokáže odlišit dobré od špatného. Ze statistických šetření, která máme k dispozici, vyplývá, že spotřeba kvalitních vín roste na úkor vlastnostmi i cenou laciných. Vždy jsem tvrdil, že víno je nejušlechtilejší kvašením vznikající přírodní nápoj. Hroznová šťáva zkvasí pouze působením přírody (kvasinky se do vinného moštu ani nemusí přidávat), vysedimentuje a vyčistí se. Zásah člověka do tohoto procesu může být minimální. Pouze posbírat hrozny, vymačkat z nich šťávu, nechat přírodu konat a pak konzumovat.

Mnoho mých přátel a obchodních partnerů má vlastní archiv vín a tvrdí, že to jsou dobře investované peníze, které se jim výrazně zhodnocují.
Řada vín ležením nabývá nejen na kvalitě, plnosti a vyrovnanosti, ale i na ceně. Každý ročník je trochu jiný a někdy jedinečný. Tento způsob zhodnocování peněz má jedno podstatné úskalí. Otevřením lahve a vypitím vína se jeho peněžní hodnota mění v zážitkovou, pomíjivou. A tak je otázka, zdali je u superkvalitních drahých vín, opředených pověstí, vůbec žádoucí láhev otevírat. Každé víno ale má v určité etapě své existence vrchol, kdy jsou jeho kvalitativní znaky nejlepší, po němž nastává už pouze pokles. Proto je třeba pravidelně sledovat jeho vývoj a prochutnávat jej. Vystihnout dobu, kdy je rozumnější víno prodat nebo zkonzumovat. Tedy o další důvod více, proč si od každého kvalitního vína pořizovat víc lahví.

Dodáváte sběratelům pro archivaci i jiná než vámi běžně dovážená vína?
Nejen sběratelům. Většina producentů, s nimiž Vinicola spolupracuje, má několik jakostních řad. Od běžných vín až po špičku vysoce drahých kvalitních vín. A i tyto dovedeme nabídnout. Jsou to především vína červená, která v zemích, odkud je dovážíme, mají přece jen lepší podmínky než tuzemské červené odrůdy, a tedy i obrovský potenciál ke zrání, k ležení. Jsme schopni nabídnout i vína odrůd, které u nás nejsou běžně rozšířené. Třeba Syrah, Malbec, Pinotage a další specifická vína, která mají v zemích svého původu nejlepší podmínky, jako například v Chile Carmenere, a jsou pověstné tím, že tam dosahují vynikajících kvalit.

Na území Česka působí spousta filiálek zahraničních firem a ve vysokých manažerských funkcích nemálo cizinců ze zemí s vinařskou tradicí. Řada, a to nejen zahraničních firem, se vůči svým obchodním partnerům propaguje vlastními řadami vín. Dodáváte takovéto reklamní předměty? Popř. umíte dovézt klienty poptávaná vína z konkrétních zemí?
Ano, i ta, která nemáme ve svém standardním dovozovém portfoliu. A postaráme se i o ambaláž. Lahve jsme schopni doopatřit etiketami zákazníků, dát je do nosičů s logem objednatele apod. Velmi dobře jsou v této nabídce úspěšná í špičková vína již zmiňovaného francouzského sdružení Chamarré.

Když jsem zjara ve vaší vinotéce na Malém rynku v Praze slavil narozeniny, nejeden ze zvaných hostů si tam při odchodu od vás kupoval víno na doma.
Pražskou vinotéku bereme jako místo prezentace portfolia námi dovážených vín. Pořídili jsme si ji, aby si lidé na základě ochutnávky mohli víno vybrat a rovnou na místě koupit. Určité skladové zásoby proto držíme přímo v této vinotéce. Pokud by se ukázaly nedostatečné, máme velkosklad v Břeclavi. Do druhého dne jsme schopni uspokojit poptávku zákazníka a vybrané víno dopravit na požadované místo, tedy nejen do Prahy.

O kvalitě vámi obchodovaných vín svědčí řada ocenění.
To ale není pouze naše zásluha. Sláva patří především sklepmistrům a producentům vín. My můžeme za to, že jsme si vybrali kvalitní dodavatele, jejichž vína jsou v Česku úspěšná v konkurenci tuzemských výrobců vín a ostatních dovozců.



www.vinicola.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids