Menu

Cestu kolem světa má cenu propagovat!

31. 12. 2015

S Ing. Tomášem Cikánem se každým rokem koncem listopadu potkáváme na Pražském hradě.
Tome, spolu s manželkou Martinou jste převzali další ocenění v rámci prestižní ankety Českých 100 nejlepších.
Ano, už čtrnáctým rokem se nám daří figurovat mezi nejúspěšnějšími firmami Česka. ESO travel určitě není největší cestovní kanceláří, zato si dovolím tvrdit, že je nejprestižnější. Důsledně se zaměřuje na kvalitu a na nejnáročnější klientelu.

Dnešnímu večernímu slavnostnímu ceremoniálu předcházela dopolední konference „Klíčové faktory úspěchu“, rovněž organizovaná Panevropskou společností pro kulturu, vzdělávání a vědeckotechnickou spolupráci Comenius. Jaké jsou klíčové faktory úspěchu ESO travel?
Cílená dvaadvacetiletá práce. ESO travel je od počátku budován jako rodinná cestovní kancelář. Vzpomínám, jak jsme byli s mojí ženou v roce 1993 na thajském ostrůvku a říkali si: Pane Bože, kéž bychom se sem mohli vrátit.“ Tak jsme vymysleli, že založíme cestovní kancelář. Během několika příštích dní budeme s manželkou a dětmi na té samé pláži opět. Co se týče chodu firmy, já řídím ekonomiku, produktovou strategii a manželka zejména obchodní divizi. Ve firmě trávíme hodně hodin. Doma se ale umíme od práce odpojit.

A kdyby toho byznysu přece jen bylo málo, jsi viceprezidentem Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
Už dva roky. Naše asociace je největším oborovým sdružením cestovních kanceláří v České republice. Zastupujeme cestovní kanceláře Slezska, Moravy a Čech v Evropské asociaci cestovních kanceláří (ECTA) se sídlem v Bruselu, která je poradním orgánem Evropského parlamentu. V této celoevropské asociaci totiž může být vždy pouze jedna národní asociace z každého státu. Prezident AČCKA Roman Škrabánek je už šestým rokem v prezídiu Evropské asociace cestovních kanceláří. Minulý měsíc proběhlo celosvětové setkání prezidentů národních asociací cestovních kanceláří ve španělském Bilbau, jehož se pan Škrabánek zúčastnil spolu s prezidenty z dalších sto třiceti zemí.

Je konec listopadu 2015 a před chvilkou jsi tady ve Španělském sále komusi vysvětloval, že „Cesta kolem světa 2016“ (v Česku ojedinělý produkt cestovní kanceláře ESO travel) už je vyprodaná. Má vůbec cenu ji propagovat?
„Cestu kolem světa 2016“ jsme opravdu vyprodali. Obsadili jsme poslední z 64 míst v letadle. Nicméně, stále má cenu ji propagovat. Jedná se o ojedinělý produkt. Rád bych, aby nejméně pětina obyvatel Česka z vyšší střední a vysoké příjmové vrstvy tenhle produkt znala. Minulý týden jsme dokončili plán „Cesty kolem světa 2017“ a už jej propagujeme. Už jsme na tuto cestu, která odstartuje za necelého půldruhého roku, vzali první záznamy. „Cesta kolem světa“ v hodnotě téměř milion korun je unikátní projekt. Člověk by si ji měl vnitřně morálně zasloužit. Není o tom, že klient vezme peníze a řekne: „Tady je máte, starejte se!“ „Cesta kolem světa“ je pro lidi, kteří si váží svého času a kteří se na tento způsob seznamování se se svou planetou těší. Velice si jich vážím. Vážím si toho, že se z pasažérů našeho velkého business jetu každým rokem vytvoří skvělá parta. Už v roce 2012 si z dvaačtyřiceti českých účastníků první „Cesty kolem světa“ (to jsme ještě tento produkt prodávali i na Slovensku) po tři čtvrtě roce osmatřicet udělalo vánoční večírek. No není to skvělé?

Nicméně i u ESO travel v roce 2016 dojde také ke ztrátám. Přijdete o Arktidu. Čím jste ji nahradili?
Antarktidou! V roce 2015 se nám podařilo odjet skupinu dvaceti cestovatelů pod vedením Jiřího Kolbaby v roli průvodce atomovým ledoborcem na severní pól. Když jsem u plavební společnosti objednával kajuty a ta zjistila, že jsme z malého Česka, dvakrát nám napsala, jestli jsme si jisti, že chceme dvacet míst. Pro jistotu nám rok dopředu poslala první zálohovou fakturu ve výši 30 procent celkové ceny. Zájezd jsme naplnili v kompletní sestavě. Fantastický zážitek! Všichni byli nadšeni. A teď řeším, co nabídnout v dalším roce. Na základě poptávky jejích účastníků budeme zřejmě mít jako první česká cestovní kancelář expedici na jižní pól. Bude letecká a cena se bude pohybovat kolem 60 tisíc USD. V tuto chvíli už máme přihlášeno prvních šest „polárníků“, kteří chtějí strávit noc na jižním pólu na relativně luxusní americké vědecké základně v srdci Antarktidy.

Takže díky vám si nejen na severním pólu Češi vyzkoušejí: „Jdu na sever, jdu na jih…“
Poznávací zájezdy jsou zájezdy s vysokou přidanou hodnotou, kdy klientovi můžeme zajistit servis, jaký si představuje. Zajímavá je i struktura destinací. Na prvním místě jsou Spojené státy americké. Na druhém Čína, na třetím Thajsko a okolí – země jihovýchodní Asie.

Když jsem byl s cestovní kanceláří ESO travel v Číně, byl to zážitek! A nejen proto, že Bohumil Mathesius úžasně přebásnil „Zpěvy staré Číny“, jejichž verše se mi vybavovaly v tisíciletých kulisách Říše středu.
Nikdy bych nevěřil, že do Číny budeme na poznávací okruhy vysílat na patnáct set turistů ročně. Jelikož skupiny máme po dvaceti pětadvaceti klientech, létají tam prakticky každý týden. Že je Čína tak silnou cílovou destinací, je dáno nejen hloubkou prožitku, ale i poměrem kvalita/cena. Základní týdenní okruh Peking a okolí, Čínská zeď atd. s polopenzí v kvalitním hotelu prodáváme za 30 tisíc korun. Na opačném pólu se dnes nachází Jižní Amerika. Díky monopolizaci letecké přepravy a výraznému ekonomickému růstu latinskoamerických zemí se průměrná cena poznávacího zájezdu pohybuje kolem sta tisíc korun, a tak návštěvnost Jižní Ameriky zažívá celosvětově velký propad.

Snem řady cestovatelů je Francouzská Polynésie.
Také ta je díky monopolizaci přepravy pro průměrně situované české turisty nejen kilometrově, ale i cenově velmi vzdálená. Čtrnáctidenní pobyt ve slušném hotelu na Tahiti nebo Bora Bora začíná na sto dvaceti tisících korunách. To by pro mnohé z klientů cestovní kanceláře ESO travel nebyl až takový problém, spíš to, že letecká přeprava je otázkou minimálně třiceti hodin. Ať se letí přes USA, nebo přes Austrálii.

S cestovní kanceláří ESO travel za exotikou vycestovávají nejen individuální turisté, ale i skupiny.
Incentivní zájezdy jsem absolvoval s mnoha společnostmi širokého spektra oborů. Incentivy opravdu umějí upevňovat vzájemné osobní vazby. Pokud například strávíte týden na Maledivách se svými nejlepšími odběrateli, následná přátelství dopomáhají k pro vás vstřícnější cenotvorbě. K otevření se v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Zkrátka je to účinná motivační záležitost. Co navíc umocňuje začátek i završení in­centivních programů, je Letiště Praha-Ruzyně. Krásné, moderní, příjemné letiště, kde za poslední rok a půl šly služby ve vazbě na odlétající klienty úžasně nahoru. A to i díky snížení cen v tamních restauracích. Tradovalo se, že Ruzyně je předražená. Nesouhlasím. Nedávno jsem letěl ze Stockholmu, kde mě pivo v plastovém kelímku vyšlo na 420 Kč. V Praze na letišti si v krásných restauračních zařízeních mohu dát báječné tankové plzeňské mnohonásobně levněji. Ceny šly dolů, letištní obchody nabízejí nepřeberné množství sortimentu… Na ruzyňské letiště jsem pyšný! Je důstojnou vstupní branou do České republiky.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001