Menu

České Budějovice protistresově

31. 10. 2004

S tradicí výjimečného hotelu


Grand Hotel Zvon se nachází na hlavním náměstí Českých Budějovic. Díky poloze mají jeho hosté po ruce historické památky, divadla, kina, galerie, obchody a nákupní centra. Je kulturní památkou. Tvoří jej areál tří budov, o nichž se zmiňuje kronika z roku 1533. Jejich historickou hodnotu mj. dokládají fresky v hlavní hotelové chodbě i ručně vyřezávaný strop ze 17. století v restauraci Gourmet Symphony. Parkování osobních vozidel je zajištěno v patrových garážích přímo v budově hotelu.

Ze tří restaurací
Tři gastronomická střediska každoročně obslouží tisíce hostů z celého světa. V prvním patře se nachází Café Restaurant Mozart a Restaurant Gourmet Symphony. Z náměstí a hotelové pasáže je vchod do stylové Plzeňské pivnice se statusem Pilsner Urquel Original Restaurant. V letních měsících přivítá hosty příjemná atmosféra hotelové předzahrádky, jejíž celoplošná markýza skýtá návštěvníkům pohodlné stinné posezení.

Ubytování
Hotel momentálně disponuje 66 pokoji a 2 apartmány. Po ukončení rekonstrukce (tato probíhá plynule v mimosezonním období bez přerušení hotelového provozu) v roce 2007 nabídne Grand Hotel Zvon 73 pokojů a 2 apartmány, z čehož 28 pokojů bude v kategorii ***** a 47 pokojů v úrovni ****. Bude dále bohatší o relaxační centrum, obchodní pasáž a hotelové atrium s recepcí, která se posune do středu hotelu.

Konferenční možnosti
Grand Hotel Zvon nabízí rozsáhlé konferenční možnosti ve všech veřejných prostorách. Je možné si objednat přípravu malé prezentace pro úzký okruh posluchačů v salonku i rozsáhlou konferenci se souběžnými přednáškami v dalších prostorách.

Po loňském hospodářském oživení v hotelovém průmyslu jeho pozitivní dynamika v Česku přetrvává. Tímto konstatováním jsem zahájil rozhovor s ředitelkou Grand Hotelu Zvon paní Ing. Antonií Šaldovou.
Ano, a tento trend se projevuje i u nás v Českých Budějovicích. Ve srovnání s loňským rokem obsazenost Grand Hotelu Zvon vzrostla o čtyři procenta, obrat hotelu o 7 procent a průměrná cena za lůžko o 283 Kč. Hosté nakupují daleko více z hotelových služeb. Je patrné, že se počala měnit struktura hotelové klientely. Nárůst hotelového byznysu jsme zaznamenali zejména po vstupu Česka do Evropské unie. Po 1. květnu výrazně posílila německá klientela, která sice jezdila vždycky, ale nyní i ze vzdálenějších oblastí kolem Frankfurtu a Stuttgartu. Drtivá většina našich německých hostů byla v České republice poprvé. Sami přiznávají, že přijíždějí ze zvědavosti, aby se podívali, jak to u nás v rozšířené evropské rodině vypadá. Bývají to pěti i vícedenní pobyty, pro něž velmi často připravujeme kompletní pobytová aranžmá včetně fakultativních programů. Je to zajímavé i z hlediska využití širokého spektra nabídky hotelu a jeho partnerů a pochopitelně obchodu.

Odložit si vůz do druhého patra mne portýr Grand Hotelu Zvon vyvezl autovýtahem. Vzhledem k tomu, že se v historickém centru Českých Budějovic obtížně parkuje, jsou vaše parkovací stání velkou konkurenční výhodou.
Dotkl jste se problému, který se již řadu dlouhých let snažíme řešit. Kulminoval v loňském roce a dodnes s neztenčenou intenzitou trápí naše, především tělesně handicapované, hosty. Ano, máme hotelové garáže, nicméně stejně se potýkáme s problémem vjezdu automobilů, především pak autokarů s tělesně postiženými. Již druhým rokem se snažíme řešit paradoxní situaci, která diskriminuje handicapované lidi, jež k nám stále častěji zajíždějí zejména z Evropské unie. Grand Hotel Zvon je zřejmě jediným velkým městským čtyřhvězdičkovým hotelem dislokovaným v centru některé ze zemských metropolí Evropské unie, který nesmí mít před hlavním vchodem parkovací stání. Takže když přijede host a zastaví před objektem, který podle dobových kronik prokazatelně 471 let slouží jako ubytovací a hostinské zařízení, aby se ohlásil na recepci, už na něj čekají lidé od policie a chtějí mu dát tzv. botičku nebo jej potrestat pokutou. Obdobným problémem je vjezd autokarů s hotelovými hosty. Tyto vůbec nesmějí na náměstí. Takže je autokar doveze k Budvar aréně, což je zhruba patnáct minut pěšky od hotelu. Je-li příznivé počasí, může to být příjemná procházka, ale… ale těch ale je hodně. Hotelový transfer jim sice odveze zavazadla, ale klientela není vždy taková, aby v pohodě došla do hotelu. Pokud přijedou senioři nebo vozíčkáři, pak to, co je v ostatních městech Evropské unie samozřejmostí, není v Českých Budějovicích možné ani jako výjimka. Tedy, aby speciálně upravené vozidlo se zdvíhací plošinou, kterým přijeli, zavezlo tělesně postižené až k místu, kde jsou ubytováni. Nedávno se takhle do Grand Hotelu Zvon přesouvalo třicet nevidomých Francouzů.

Bohužel, tanečky kolem vjezdů autokarů s hosty k hotelům do historického centra pozoruji v Českých Budějovicích dlouho. Celé mi to připadá jako babylonské zmatení jazyků. Požadavek na výjimku, která by umožňovala konkrétní příjezd a odjezd ubytovaných, je diskutován jako paušální povolení vjezdu vozidel nad 3,5 tuny a už vůbec naruby jsou vnímány pojmy host a hostitelské město. Jako rodilý Jihočech jsem se ve svém rodném kraji s takovýmto příkladem diskriminace tělesně postižených jinde nesetkal, včetně náznaků vytvořit něco jako jejich překladiště. No, aspoň si lidé, kteří přijíždějí svými útratami podpořit hospodářskou a sociální stabilitu města, hned při příjezdu užijí historického náměstí. Nejen vozíčkáři díky dlažebním kostkám a fyzikálním zákonům, ale i nevidomí musí kroutit hlavou, protože to se hned tak jinde v rámci Evropské unie nevidí! Ale jiné téma. Kam se podle vás vyvíjí hotelový průmysl?
V Českých Budějovicích?

No, raději celkově…
Já ale mám České Budějovice hrozně ráda. Působím zde devátým rokem. Chytly mne za srdce. Jsou malebné, uklidňující a působí na mě protistresově – architekturou i povahou lidí. Co se týče hotelového průmyslu, jsem optimista. V hotelové branži již dělám přes dvacet let. Zažila jsem vlny recese, oživení i dynamického růstu. Řekla bych, že jsme na dobré cestě, a to i u nás v Českých Budějovicích. Cestovní ruch je na vzestupu. Letošní rok bude velmi dobrý a příští roky, pokud nenastanou nějaké fatální události, by mohly v tomto trendu pokračovat.

Paní Šaldová, v České republice pracuje řada velmi úspěšných ředitelek hotelů. Je výhodou, pokud hotel řídí žena?
Především je výhodou, pokud hotel řídí poctivý, organizačně schopný odborník a je úplně jedno, je-li to muž nebo žena. A pokud je to žena, pak i tento aspekt lze u řady lidí vnímat jako výhodu. Nechci mluvit jako nějaká feministka, nicméně ženy mívají široký záběr, vícekolejnou mysl a dokáží se soustředit na několik úkolů najednou. Mají předpoklad mít dobrý přehled o všech zaměstnancích a o všem, co se v hotelu děje. A to je z hlediska permanentní kontroly velmi důležitý aspekt. Neustále je nutné ověřovat, jestli úkoly, které byly zadány, byly také v požadovaném časovém termínu splněny atd. Je to i o srdci a duši ženy. Ženy mívají blíž k řešení lidských problémů. Je-li ředitelem hotelu žena, hotel mívá příjemnou rodinnější atmosféru. Ostatně lidé, s nimiž tu spolupracuji, jsou báječní. Nechci být sentimentální, ale vím, že se na všechny zaměstnance mohu spolehnout, a to je nesmírně důležité. Aby hotel fungoval tak, jak má, potřebujeme jeden druhého. Jsem ráda, že tu jsou.

Od roku 2000 má Grand Hotel Zvon nového majitele.
Ano. Pan majitel jej ale koupil již v roce 1999 a je jediným vlastníkem. Pro hotel to byla nejlepší volba, už proto, že pan majitel má řadu dalších obchodních aktivit, které mu do hotelu umožňují investovat. Peníze tu zůstávají a hotel je postupně rekonstruován. Příští rok se tak Grand Hotel Zvon posune do pěti hvězd. Jeho celková rekonstrukce pak bude zakončena v roce 2007.





www.hotel-zvon.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo