Menu

Česká republika: historicky nejlepší umístění v rámci světového kongresového průmyslu

27. 06. 2018

V loňském roce se v České republice uskutečnilo 187 mezinárodních asociačních mítinků, kterých se účastnilo přes 73 tisíc delegátů. Česká republika se dle statistik za rok 2017 prozatím drží na 23. místě celosvětového žebříčku destinací kongresového turismu, který každoročně vydává mezinárodní asociace ICCA (International Congress and Convention Association). Jedná se o její historicky nejlepší umístění.

V počtu akcí
tak za sebou Česká republika nechala destinace, jakými jsou například Norsko, Řecko, Spojené arabské emiráty, Chorvatsko, Indie či Rusko. V rámci zemí V4 si lépe vedlo jen Polsko (18. místo). 187 asociačních mítinků uspořádaných v roce 2017 představuje 13% nárůst akcí získaných pro Českou republiku oproti roku 2016.
„Po Praze, která si na poli mezinárodních asociačních mítinků drží stále prim, byly nejvyhledávanějšími regiony Jihomoravský kraj a Kraj Vysočina. Na ministerstvu pro místní rozvoj se proto dlouhodobě snažíme posilovat pozici našich regionů, aby byly pro oblast kongresového průmyslu ještě žádanější,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
Na špičce destinací kongresového a incentivního průmyslu zůstávají USA (941 akcí), Německo (682 akcí) a Velká Británie (592 akcí).

„Kongresový průmysl
je významným odvětvím cestovního ruchu v České republice. Útrata delegátů mířících na kongres je oproti běžnému turistovi několikanásob­ná,“ komentuje vedoucí Czech Convention Bureau agentury CzechTourism Zdeněk Giormani. Průměrná útrata delegáta jednoho mítinku vyčíslená mezinárodní asociací ICCA je na osobu a den 12 000 Kč (bez registračního poplatku přes 9 000 Kč), útrata běžného turisty se pohybuje kolem 2 300 Kč na osobu a den. Průměrná doba trvání jednoho asociačního mítinku je 3,72 dne. Česká republika si oproti minulému roku polepšila i co do počtu účastníků. Asociační kongresy přivítaly v České republice přes 73 tisíc delegátů, což představuje 30% nárůst oproti roku 2016.

Praha, kde se odehrává
většina akcí, se pak umístila v celosvětovém žebříčku na 8. místě, což je i její historický úspěch. Předčila metropole, jakými jsou například Hongkong, Lisabon, Tokio, Řím, Dubaj či Peking. Nejoblíbenějšími kongresovými městy světa jsou Barcelona, Paříž a Vídeň. O popularitě Prahy hovoří i skutečnost, že si vedla nejlépe také ve srovnání měst V4 – Budapešť obsadila 12. místo, Varšava 23. místo a Bratislavě patří 177. pozice. V žebříčku měst zabodovala i další města. Brno obsadilo 228. místo, a předčilo tak například Essen, Norimberk či Hannover; Plzeň (358. místo) se pak umístilo výše než třeba Besançon, Cannes či Brighton.

Statistiky ICCA
nicméně nepředstavují komplexní obraz o stavu kongresového průmyslu v Česku. Mezinárodní asociace ICCA ve svých statistikách monitoruje totiž pouze mítinky, které splňují tato kritéria:

  1. kongres je organizován mezinárodní asociací;
  2. akce rotuje mezi minimálně 3 zeměmi;
  3. akce se účastí alespoň 50 delegátů.

Statistiky ČSÚ
Dle údajů Českého statistického úřadu se v regionech České republiky v loňském roce odehrálo 12 542 akcí s více než 1,3 milionu účastníků. Mezi regiony drží prim hlavní město Praha. Odehrálo se zde přes 4 tisíc konferenčních akcí, kterých se zúčastnilo přes půl milionu delegátů. Zásadně rostly i počty účastníků akcí konaných v regionech České republiky. Po Praze byly na poli MICE nejoblíbenějšími regiony Jihomoravský, Olomoucký a Moravskoslezský. Počet účastníků prudce vzrostl například v Plzeň­ském kraji – ze 43 tisíc na 72 tisíc účastníků).

Czech Convention Bureau
při agentuře CzechTourism propaguje Českou republiku jakožto ideální kongresovou destinaci a rovněž od roku 2010 aktivně získává MICE akce pro Českou republiku. Je vyhledávaným primárním kontaktem pro zahraniční nákupčí služeb v segmentu kongresového průmyslu. V roce 2017 se Czech Convention Bureau v rámci jednoho ze svých nástrojů – kampaně kandidatur – aktivně podílelo na více než třiceti kampaních kandidatur pro pořádání mezinárodních akcí v České republice. V rámci tohoto programu Czech Convention Bureau spolupracuje s PCO (Professional Congress Organizer) agenturami, regionálními kongresovými kancelářemi, soukromými subjekty a tzv. kongresovými ambasadory. Aktivity Czech Convention Bureau přinesly dle metodiky analýzy KPMG za rok 2017 do státního rozpočtu 568 milionů korun.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids