Menu

Česká kuchyně a její prezentace v zahraničí

25. 05. 2010

S Vladimírem Šalanským se potkáváme od dob, co jsem se coby tiskový mluvčí Středoevropského veletrhu cestovního ruchu začal pohybovat ve veletržnictví, takže k datu, kdy spolu hovoříme (5. 5. 2010), je to dobrých osmnáct let.
Vláďo, na rozdíl ode mne jsi veletržním prezentacím, výstavám, workshopům a zahraničním podnikatelským misím prezentujícím Česko jako zemi, do níž se sluší jezdit utrácet peníze a obchodovat s ní, zůstal doposud věrný.
Dá se to tak říci. Co se týče cateringu, nezabezpečujeme výhradně akce prezentující Česko coby cílovou turistickou destinaci, přestože akcí cestovního ruchu děláme nejvíc. V cateringu pro národní účasti jsme začali podnikat v roce 1992 na World Travel Market v Londýně, kde jsme se spolu setkali poprvé. Tedy rok před tím, než vznikla Česká republika. Točili jsme tam české pivo, podávali vepřo-knedlo-zelo, měli Švejka s vojákem atd. Byla to naše vůbec první veletržní cateringová mise na národním stánku, ve kterých pokračujeme dodnes. Jejich cílem je prezentovat zahraničním návštěvníkům typicky českou (tedy i moravskou a slezskou) gastronomii včetně nápojů – piva a vína, a v neposlední řadě i muziky.

K dnešnímu dni jste pro Českou centrálu cestovního ruchu cateringově zajistili na tři sta zahraničních účastí.
To je pravda. Počínaje Evropou přes Spojené arabské emiráty, Austrálii a obě části amerického kontinentu. V posledních letech CzechTourism začal dělat zajímavé akce také společně s Ministerstvem zahraničních věcí ČR, a některé z nich jsme rovněž zajišťovali. Zřejmě jsme se osvědčili, a tak už catering v zahraničí děláme i u akcí samostatně pořádaných Ministerstvem zahraničních věcí ČR. Tyto prezentace se zpravidla odehrávají ve spolupráci s tamním renomovaným hotelem a vazbou na nějakou proslulou osobnost. Například v Mexico City v hotelu Niko, rok poté, co Taťána Kuchařová vyhrála Miss World, jsme se podíleli spolu s ní na reprezentaci České republiky. Účast byla obrovská, protože všichni měli zájem vidět nejkrásnější ženu světa. Vrátili jsme se tam i v roce 2008. V La Hacienda de los Morales – jedné z tamních nejluxusnějších restaurací – jsme společně s Asociací kuchařů a cukrářů ČR zabezpečovali Deset dní české gastronomie. Byl s námi jeden z nejlepších cukrářů České republiky pan Skála. Zde jsme získali ocenění za prezentaci české kuchyně. Další akce jsme dělali v Buenos Aires v Argentině na české ambasádě a také v hotelu Four Seasons, kde jsme připravovali raut pro šest set lidí. Dělali jsme i catering při slavnostním zahájení filmového festivalu v Pina Maru, na němž Česko představilo své dva filmy. V Chile jsme návštěvníkům obchodních center předváděli malé české gastronomické speciality, jako například lívanečky, bramboráky, a současně jim k tomu ve španělštině rozdávali recepty. Večer poté mohli vyzkoušet naše české šestichodové menu v restauraci Agua, kterou zajistila česká ambasáda, a díky tomu upevňovat kladný vztah k České republice. Setkal jsem se už s řadou turistů, kteří se na základě právě takového impulzu – střetu s českou gastronomií – do České republiky vydali. Díky tomu, že v Praze provozujeme i dva hotely, někteří z nich bydlí právě u nás.
Podíleli jsme se na velmi úspěšných akcích Ministerstva zahraničních věcí ČR v Thajsku v hotelu Dusit Thani, který je věhlasný tím, že tam na jídlo chodí královská rodina. Měl jsem tam tu čest setkat se s thajským princem, což je věcí vysoké prestiže, neboť královská rodina je tam nadevše. Poté jsme pokračovali na Filipínách v hotelu Sofitel, kde velké ovace, kromě naší české gastronomie, sklízely koncerty houslového virtuosa Jaroslava Svěceného i produkce Karla Vágnera a jeho syna pro mladší generaci. Spojení českého hudebního a gastronomického umění se ukázalo jako velmi funkční a atraktivní. Zajistilo vysokou návštěvnost a velkou popularitu všeho českého.
Spolupracujeme i s Českým olympijským výborem. Zřejmě nejhezčí akcí byly Zimní olympijské hry v Turíně v roce 2006. Cateringově jsme zabezpečovali Český dům v Brianconu, a co se stravování týče, pečovali i o naše sportovce včetně medailistů Kateřiny Neumanové a Lukáše Bauera.

Určitě je daleko rentabilnější, když spotřebitelé přijíždějí nakupovat do Česka, než když je zboží vyváženo za zákazníky. Nicméně i v této sféře zahraničního obchodu pomáháte českým exportujícím firmám uspět na zahraničních odbytištích.
Asi první velký úspěch, který jsme v této oblasti zaznamenali, se udál v Moskvě, kdy se nám podařilo prosadit Becherovku do Dumy. S jejím hospodářem jsem se seznámil na tamním večírku. Nejdříve jsme si vyměnili kravaty, pak čepice, a druhý den už jsme nastupovali do Dumy. Becherovka je dodnes v jejich stáncích a restauracích. Kromě českých destilátů a piva se už ale na zahraničních trzích začínají prosazovat i naše bílá vína.
Zajišťujeme catering při účasti České republiky na potravinářských veletrzích. V roce 1996 jsme byli na veletrhu Vacances v Bruselu v Atomiu. Zde se účastní restaurace prakticky z celého světa. Dalo by se říci, že je to takové pokračování Expa 1958, kdy Československo právě v této soutěži získalo zlatou medaili. Naše firma LEV k.s. ji tam pak v roce 1996 pro Česko vyhrála znovu. Loni jsme se Vacances opět zúčastnili, avšak s průřezem piv z České republiky. Mimo jiné jsme zde prezentovali speciální pivo z domácího pivovaru Matuška. Pivovarník Martin Matuška je několikanásobným držitelem ocenění „Sládek roku“.
V rámci spolupráce s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR se chceme do Bruselu vrátit i letos, a to s velkou českou restaurací.
Vzhledem k tomu že disponujeme rozsáhlým cateringovým mobiliářem a dopravou s chladicími vozy, jsme schopni catering zajistit i v české republice na firemních a dalších podobných akcích.

Je radostné podnikat s vizí a perspektivou. V rodinné firmě to obvykle závisí na schopnostech předávat si podnikatelskou štafetu z generace na generaci.
Svého nejstaršího syna Vladimíra, který je (zrovna tak jako já) vyučen v oboru kuchař a ve Velké klášterní restauraci úspěšně zastává roli šéfkuchaře, se snažím dostat do takové formy, aby tu pomyslnou „štafetu“ po mně mohl převzít. Ačkoliv podnikáme v gastronomii, podnikání není jen o ní, ale o celkovém zabezpečení chodu firmy. Klademe důraz na marketing, obchod a realizaci dalších aktivit. A na tom všem se podílí celá naše rodina.

Vaše hlavní působiště je v areálu Strahovského kláštera.
Ano. Na Strahovském nádvoří provozujeme Velkou klášterní restauraci, která má kapacitu 500 míst a letní zahradu se 150 místy. Je to rekonstruovaná restaurace v rustikálním stylu. Dýchá zde na vás taková staropražská atmosféra. Doplňuje ji jak dobové oblečení obsluhy, tak i naše každodenně pořádané večery s živou hudbou a na přání i ukázkou fol­klorních tanců. Díky své členitosti je vhodná pro malé i velké skupiny, jednotlivce, firemní akce, svatby a soukromé rodinné oslavy. Kuchyň restaurace je otevřená, a tak se přímo před hosty pečou selata, koláče, pizzy; připravují steaky a podobně. Nabízíme zde velký výběr vín a především piv, včetně onoho speciálního z již zmiňovaného domácího pivovaru Matuška.
V blízkosti Pražského hradu a Loretánského náměstí provozujeme velmi osobitý hotel Questenberk s nádherným výhledem na Prahu. Zajímavostí zde je, že jeho restaurace se nachází v odsvěcené kapli. Velmi vyhledávaným je i Hanavský pavilon v Letenských sadech, který se pyšní úžasným výhledem na celou stověžatou Prahu se všemi mosty. No a provozujeme i proslulý hotel s velkou tradicí na úpatí Karlova mostu. Je to hotel a restaurace U tří pštrosů na Malé Straně. Nejen v předchozích érách, ale i za dobu, kdy jej máme tu čest provozovat, hostil velmi vzácné hosty, jako například pana Tomáše Baťu s rodinou, japonskou císařovnu a další významné osobnosti.



Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new