Menu

Bulharsko i v roce 2015

28. 12. 2003

Parkam Holiday's


Cestovní kancelář Parkam Holiday's poskytuje od svého vzniku v roce 1994 komplexní služby zajištění dovolených v Bulharsku, Itálii, Rakousku a Chorvatsku. Vybrané lokality nerozšiřuje o další země, ale díky důsledné specializaci zlepšuje a zkvalitňuje poskytované služby v daných destinacích ke spokojenosti svých klientů.

Bulharsko
U Bulharska, kam cestovní kancelář Parkam Holiday's kaž­doročně přepravuje nejvíce turistů vlastními charterovými lety, si turisté mohou vybrat z jeho jižní části od známého Slunečního Pobřeží, až po civilizací a turismem nepříliš dotčenou přírodu v Achtopolu. Pro své převážně písečné pláže s pozvolným vstupem do moře a nízké ceny za služby a zboží je rekreace v Bulharsku vhodná především pro rodiny s dětmi. Stále častěji ji vyhledávají ti, kteří si chtějí dovolenou prožít u čistého moře a bez velkých finančních výdajů.

Itálie
Itálie je druhým místem, kde cestovní kancelář Parkam Holiday's zajišťuje od května až do září letní pobyty. Mimosezonní termíny (květen, červen, září) využívají především školy, sportovní kolektivy a lidé v důchodovém věku. V tomto období je zde menší turistický ruch a lze si vychutnat pěkné a klidné prostředí města lázeňského typu. V blízkém okolí pobytových míst je možno navštívit množství historických památek.

Rakousko
Rakousko je záležitostí zejména zimní sezóny – milovníků zimních sportů, i když, i počet letních turistů se neustále zvyšuje. Pestrostí sportovního vyžití a kvalitou letního odpočinku, patří Rakousko mezi nejkvalitněji připravené destinace. Proto nechybí ani v letní nabídce cestovní kanceláře Parkam Holiday's.

Chorvatsko
Chorvatsko se těší velkému zájmu českých turistů. Láká je průzračná voda, panenská příroda, dobré služby i relativně krátká cesta k moři. Lokalita, kde leží kapacity cestovní kanceláře Parkam Holiday's je vhodná i pro ty, kteří potřebují ozdravný pobyt u moře (astma, kožní choroby atd.), protože minerální složení vody a vliv slunce zde má léčebné účinky.

S panem Romanem Šimkem, ředitelem cestovní kanceláře Parkam Holiday's si povídáme o zemi Slunečního břehu, Plisky a kvalitního vína. Parkam Holiday's se dominantně profiluje jako touroperátor na Bulharsko. Bulharsko je z turistického hlediska velmi zajímavou a u českých občanů čím dál oblíbenější destinací. Pane Šimku, jaká byla vaše loňská sezona v Bulharsku?
Považuji ji za nejlepší, jakou jsme kdy měli. Každý týden jsme tam odlétali po dvou plně obsazených letadlech z Ostravy a Brna a po třech charterových letech z Prahy. Samo o sobě už navýšení počtu klientů svědčí o tom, že zájem o Bulharsko opět stoupl a že se naší cestovní kanceláři dařilo.

Čím bulharské pobřeží Černého moře českou klientelu tolik přitahuje?
Pokud to vztáhnu na sebe, do Bulharska jsem přijel poprvé v roce 1994. A přesto, že podmínky pro provozování aktivit cestovního ruchu, včetně jeho infrastruktury, od té doby k současnosti stouply o dvě stě procent, už tehdy, jako teď, to byla jakási všeobjímající pohoda, která okamžitě dýchne na českého turistu, přírodní a klimatické podmínky a pohostinnost místních lidí. Dále fakt, že si vzájemně rozumíme a že tam jsou pro nás velice příznivé cenové relace.

Na začátku jsem zmínil Sluneční břeh a Plisku.
To je tradiční věc a doufám, že zůstane i v nastávajících sezónách. Naši klienti si užívají černomořských slunečných břehů, ale i již zmíněných kvalitních bulharských brandy a vín. Zpravidla si je pak odváží sebou domů jako suvenýry „a“ vzpomínku na Bulharsko.

Ano, zpravidla jako prchavou vzpomínku na Bulharsko, takže se už velmi záhy těší na další letní dovolenou s cestovní kanceláří Parkam Holiday's u Černého moře, aby spolu s nasáváním místní atmosféry doplnili zásoby. Čeští (a i ostatní) turisté ale mají Bulharsko rádi nejen proto, že zde mohou mít levně nakoupeno, ale i kvůli opravdovým slunečním břehům, písečným plážím a neméně opravdovým mořským vlnám, které jinde u teplých evropských moří bývají zřídkakdy.
Ano tím je Bulharsko rovněž zajímavé. Málokdy je tam moře úplně bez vlnek. Povětšinou tam odpolední vítr, zvaný bris, žene vlny ke břehu. Dovádějí v nich děti i dospělí. Není výjimkou, že se zvedají do půldruhametrové výše. Všichni vyhlížejí ty největší. Moře je velice čisté už proto, že na pobřeží není žádná fabrika, která by jej znečišťovala.

Bulharsko se stalo nejen nejoblíbenější černomořskou koupací destinací pro českou klientelu, ale i pro evropskou a zejména západoevropskou. Spousta investorů z Německa a dalších zemí zde investuje do infrastruktury cestovního ruchu. Bulharsku je předpovídána velká budoucnost.
To je další věc a pro nás možná i trochu nebezpečná. Vyhlášené letovisko Sluneční Pobřeží už v roce 2004 nabízíme především klientům, kteří vědí, že je sice vyjde dráž, ale že jim tam budou poskytovány služby na evropské úrovni čtyř až pěti hvězdiček. Sluneční Pobřeží je už zcela přebudováno do západoevropské­ho stylu.

Ale Parkam Holiday's umí své klienty vozit nejen do luxusních zařízení, ale i do středisek, které si pro nás starší zachovaly až téměř nostalgicky původní kolorit. Do penzionků a soukromí, které mají sice osobnější ráz, ale zároveň jsou cenově daleko dostupnější. Zvláště v prvopočátku se České rodiny do Bulharska vypravovali nejen kvůli moři a jisté nostalgii, ale především kvůli výhodným cenovým relacím.
Pochopitelně, ceny mírně stoupají i v Bulharsku, ale řekl bych, že pomaleji, než rostou příjmy českých občanů. Vzhledem k tomu, že se tam ceny pohybují v desítkách korun, deset procent inflace není tak velké navýšení, aby české klienty odradilo a Bulharsko je přestalo zajímat.

Tak. A teď mi dovolte jednu opravdu záludnou otázku. Co jste připravili na sezónu roku 2015?
Věřím, že i tato sezóna přijde na pořad dne. Když jsme zakládali cestovní kancelář Parkam Holiday's a rozjížděli Bulharsko, budovali jsme ji poctivě, aby nám vydržela hodně dlouho. Do příštích let bychom chtěli stále udržovat to, co děláme doteď. Spíše brát pěkné penziony s kapacitou mezi dvaceti až čtyřiceti lůžky a ve velkých hotelech jen pár pokojů pro klientelu, která si je vysloveně žádá. Věřím, že i v roce 2015 si budeme s našimi provizními prodejci stejně dobrými a vítanými obchodními partnery, jako je tomu dnes. Proto bych jim chtěl i prostřednictvím prvního Všudybylu roku 2004 poděkovat, protože i do budoucna s námi dominantní část klientů pojede právě jejich prostřednictví. Nezakládáme vlastní pobočky. Sázíme na ně, protože právě jejich dovednost, kredit a znalost poměrů v místech, kde působí, nám v roce 2003 umožnily vypravovat sedm plně obsazených letadel z Česka do Bulharska týdně.

No, jejich dovednost a váš produkt a obchodní podmínky provizního prodeje. Zkrátka prodávat zájezdy cestovní kanceláře Parkam Holiday's byl pro ně v roce 2003 zajímavý byznys. Sezonu roku 2015 jsme ale zase zamluvili. Tak aspoň, jaká bude letní sezona roku 2004?
Věřím, že úspěšná jako v roce 2003. Z jedné věci ale obavy mám. Bulharsko je, co se týče zájmu turistů, sázkou na jistotu. Spousta cestovních kanceláří, která jej nikdy před tím nedělala, si je zařadila do své nabídky. A pokud se chce kdo prosadit oproti již zavedeným cestovním kancelářím na daném trhu, zpravidla tak činí cenou. Zákonitosti souvztažnosti mezi kvalitou, množstvím poskytovaných služeb a cenou, ale platí i v Bulharsku. Takže zpravidla musí někde něco šidit. Buď sebe a nebo klienty. Navíc v Bulharsku je už po dva roky pro české subjekty nezbytnou podmínkou jejich působení nutnost kooperovat s místními cestovními kancelářemi. Za dobu, co Parkam Holiday's v Bul­harsku působí, jsme vyzkoušeli několik tamních touroperátorů. Nyní již šestým rokem (od roku 1998) spolupracujeme s firmou, s níž jsme spokojeni nejen my, ale zejména naši čeští klienti. Náš bulharský partner, nejen že měl vždy snahu, ale také se naučil vycházet českým turistům maximálně vstříc.

Kromě Bulharska, Itálie, Rakouska a Chorvatska už nabízíte i tak strategicky významnou a úžasně perspektivní destinaci jako je Česko. Je tomu proto, že jste se rozhodli zachytit jeho drtivý nástup? Ostatně (vzdor mnou užitému výrazivu) v rámci domácího cestovního ruchu opravdu dochází k jakémusi českému národnímu obrození…
Momentálně propagujeme zimu a prodáváme Čechy – Krkonoše, v nichž cestovní kancelář Parkam Holidays koupila horskou chatu. Vše se jeví, že nezůstaneme u tohoto jediného pobytového místa a že se v daleko větší míře budeme v rámci domácího cestovního ruchu věnovat spolupráci s dalšími ubytovateli a poskytovateli služeb.





www.parkam.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001