Menu

Britské nízkonákladové společnosti tahouny

03. 07. 2005

Rok s rokem se sešel a já se při příležitosti leteckého Všudybylu zeptal obchodního ředitele společnosti Menzies Aviation Group (Czech), s.r.o. Ing. Ladislava Klimeše, co je u nich nového.
Máme nové zákazníky. Z nich z hlediska objemu největší jsou British Airways, které jsme začali odbavovat 13. června 2005. Dalšími novými zákazníky jsou Polský LOT, britský „low cost“ Thomsonfly, polský „low cost“ Centralwings – dceřiná společnost LOT Polish Airlines. Patří sem i společnosti, které k nám létají menšími letadly, jako je dánský Sun Air a švýcarský Fly Baboo.

Mezinárodní Letiště Praha-Ruzyně zažívá nebývalou konjunkturu. Jaké jsou podle vás důvody tohoto boomu?
Výrazně dynamický růst poptávky po letech z/do Česka (nejen do Prahy) zaznamenáváme v rámci evropské unijní dopravy. Není až tak způsoben dálkovými linkami. Je to o tom, že Praha je populární a že se začíná zhodnocovat úsilí krajů, na jejichž území působí mezinárodní letiště schopná přijímat velké dopravní a cargo stroje. Tahouny jsou zejména britské nízkonákladové společnosti, které své pasažéry do naší vlasti (pro ně nejen mlékem a strdím oplývající) vozí za předem definovanými cíli.

Již jsme dlouho nedělali osvětu na téma handling. A asi bychom měli, už proto, že Menzies Aviation Group je v tomto oboru na světové scéně výrazným specializovaným hráčem. Takže handling je, když…
Pokud někam jako cestující letíte, někdo vám musí zkontrolovat letenku, přidělit místo v letadle, zvážit zavazadla, označit je kódem, zavazadla se musí naložit do letadla, před tím vyložit zavazadla přiletivších pasažérů, doplnit v letadle pitnou vodu, vypustit palubní toalety, vyčistit a uklidit letadlo, manévrovat s letadlem po ploše, z hlediska bezpečnosti letu se postarat o vyvážení letadla, tzn. o rozmístění cestujících a nákladu. To všechno je handling. V zimním období je to také odmrazování povrchu letadel speciální kapalinou.

Tak, jak se modernizuje technika, činí pokroky i oblast bezpečnosti. Mezinárodní civilní letecká doprava je indikátorem pohody či napětí v mezinárodních vztazích. Bezpečnost letecké dopravy je do značné míry záležitostí fungování handlingových společností. To, že se v USA v oblasti bezpečnosti opakovaně stala řada incidentů, bylo zřejmě způsobeno tamním systémem odbavení a personálem.
Co se týče leteckého zboží, to, co se stalo v Americe, že se několik lidí proletělo v bedně jako zásilka z jednoho města do druhého, u nás není možné. Všechno se musí rentgenovat nebo fyzicky kontrolovat. Americké přístupy u nás nejsou aplikovatelné. Naopak Amerika v tomto dohání Evropu. Pokud jde o bezpečnost letadel, odbavování a bezpečnost na Letišti Praha-Ruzyně, pociťujeme více a více se zpřísňující požadavky České správy letišť. Ať už zvýšenou kontrolu při vstupu na plochu, do letadel nebo i požadavky v rámci naší firmy, které přicházejí z ústředí. Mohu-li srovnávat bezpečnostní kontroly před pěti lety a nyní, je to mnohem přísnější.

Již jsem zmínil, že Menzies Aviation Group funguje v řadě destinací světa. Je to výhoda?
Je. Čerstvým případem jsou již zmiňované British Airways. Spolu s Prahou je dalším významným letištěm v regionu střední a východní Evropy, kde působíme, Bukurešť. Zde již British Airways a Menzies Aviation spolupracují několik let. Pracovníci bukurešťského Menzies Aviation jsou nyní v Praze na dočasnou výpomoc v rámci zahájení spolupráce British Airways a Menzies Aviation zde na Letišti Praha-Ruzyně. Obdobně to funguje i v oblasti carga, kdy si v rámci naší celosvětové sítě vyměňujeme informace o zákaznících a můžeme si, takříkajíc, i některé zákazníky předávat. Čerstvým případem je společnost Polar Air, která je naším zákazníkem v Amsterodamu a plánuje rozšířit své aktivity i do Prahy, kam již přichází jako zákazník Menzies.

Jedno z našich každoročních interview neslo název „Šlo přes nás stádo antilop“…
Zvířata už se tolik nedopravují, ale mohl bych se zmínit o velkých zásilkách. Např. náklad sestávající z pěti kusů, jež celkem vážily 240 tun. Tvořily jej zemní stroje a přepravovaly se naráz jedním letadlem. Byly to ale i sladkosti, 100 tun bonbonů medvídků, přepravovaných z Prahy za oceán. Jistě sem patří i dva lety s pancéřovanými terénními automobily do Iráku. Tyto speciálně upravené vozy měly neprůstřelná skla, pancéřování i uvnitř, neprůstřelné pneumatiky, takže vážily o hodně tun více než na pohled zvenku stejné offroady.

Co odbavování charterových spojů cestovních kanceláří ke koupacím mořím?
Spolupracujeme s několika tureckými společnostmi – Freebird, Onur, Atlas nebo bulharskými Bulgarian Air Charter.

Ještě bychom mohli zmínit nějaké V.I.P., protože nám vlastencům dělá dobře vědomí, že Česko navštěvují lidé, jako je Bill Gates, ruský či americký prezident atd.
Tak třeba Bill Gates, německý prezident, německý kancléř…

Ale o nich už jsme hovořili před rokem.
Jenomže oni jsou tu stále. Takže znovu tu byl Bill Gates, německý premiér, dánský premiér aj., a to je dobře nejen pro Menzies Aviation Group (Czech), s.r.o.





www.menziesaviation.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001