Menu

Anketa

22. 03. 2001

Hlavním tématem dubnového vydání Všudybylu je pojišťovnictví. Pojišťovnictví v širokém, obecném pojetí prevence a podnikání. Tak, jako je cestovní ruch multioborovým vysoce průřezovým odvětvím (podnikáním, spotřebitelskou oblastí různorodých služeb i tzv. zbytnou sférou trávení volného času), tak i dílčí obory pojišťovnictví prostupují všemi oblastmi. V obou případech si zákazník kupuje cosi – v dobré víře, že to bude fungovat. U produktů cestovního ruchu zpravidla z pozitivních pohnutek týkajících se prožití věcí příštích a u produktů pojištění z obavy před nimi. Otázka, kterou dubnový Všudybyl klade směrodatným a vysoce postaveným lidem, kteří se spolupodílejí na formování českého pojistného trhu je:

Je český trh pro podnikání v pojišťovnictví perspektivní (či dokonce podpojištěný)?

Petr Prokop – výkonný ředitel České pojišťovny, a.s.
Říká se, že nejlepší pojistná událost je ta, která se nestala. Tato věta se však nejednou stala osudnou mnohým majitelům nemovitostí, automobilů i podnikatelům, kteří riziko krádeže, živlů a dalších nepřízní osudu zavrhují úvahou – mně se to přece stát nemůže. Snad právě proto stále není v naší republice, na rozdíl od zahraničí, pojištění vnímáno jako něco nezbytného a samozřejmého. Možná, že právě daňové zvýhodnění životních pojištění, které letos vstoupilo v platnost, bude jedním z impulsů ke změně v myšlení lidí. Česká pojišťovna je připravena vyhovět požadavkům svých klientů, a to v oblasti životních i neživotních pojištění. Chtěl bych se na tomto místě zmínit o jedné oblasti, ve které bychom stávajícím i potenciálním klientům právě teď rádi vyšli vstříc, a tou je pojištění malých a středních podniků. Právě tento segment trhu je považován za nejvíce podpojištěný. Jsme si vědomi toho, že v minulosti bylo uzavírání majetkových a odpovědnostních pojištění pro drobné firmy dost komplikované. Na základě připomínek klientů a analýzy trhu jsme sjednávání těchto pojištění podstatně zjednodušili a zájemci se o tom budou moci přesvědčit již ve druhé polovině letošního roku. Ve spolupráci s naší dceřinnou společností eBanka a dalšími partnery jsme připraveni nabídnout malým i větším firmám komplexní finanční servis, včetně úvěrů a leasingu, prostě skutečné propojení finančních služeb. Děláme vše proto, aby naši klienti neargumentovali slovy: Pojištění? To je věc, kterou nepotřebuji…

Ing. Jiří Borský – ředitel úseku marketingu České podnikatelské pojišťovny
To, že je některý trh podpojištěný, ještě neznamená, že musí být akutně perspektivní. A naopak, to že je pojistný trh vysoce saturován, vůbec nemusí znamenat, že je neperspektivní. Pojistný trh v USA patří k těm s nejvyšší propojištěností a zároveň také k nejperspektiv­nějším. Albánský, pak, zase k k těm s nejnižší propojištěností v Evropě, ale jeho perspektiva je kdesi v dlouhodobém horizontu. Český pojistný trh zdaleka nedosahuje úrovně propojištěnosti zemí západní Evropy a zároveň je velmi perspektivní. Tato skutečnost se pozitivně odráží v dynamice růstu hospodářských výsledků České podnikatelská pojišťovny, která oproti předchozímu roku zvýšila tržby o více než 250 %. Jsme sice univerzálním pojišťovacím ústavem, ale ve srovnání s dalšími pojišťovnami jsme na trhu relativně krátce (5 let) a navíc s ryze českým kapitálem. V současné době patříme na českém pojistném trhu do první desítky. Kromě už zmíněné perspektivnosti oboru na tom má pochopitelně velkou zásluhu zkušený management. Díky němu patří České podnikatelské pojišťovně i různá prvenství. Jako první jsme např. zahájili prodej prostřednictvím internetu. Týkal se cestovního pojištění, v němž velmi úzce spolupracujeme se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky. (Mimochodem, náš společný produkt cestovního pojištění využívá každý rok více než jeden a čtvrt milionu občanů.) K prodeji cestovního pojištění po internetu se posléze přidal i prodej povinného ručení za provoz motorového vozidla. Zní-li tedy anketní otázka, je-li český trh pro podnikání v pojišťovnictví perspektivní, pak už sama existence a dynamika růstu České podnikatelské pojišťovny dává jednoznačnou a pro nás potěšitelně kladnou odpověď: ano.

Ron van Oijen – generální ředitel ING Nationale-Nederlanden
Motorem pro životní pojištění je míra odpovědnosti za osudy nás i našich blízkých, stejně jako ekonomický růst pro životní úroveň. Pojišťovnictví je odvětví pracující s jedinými jistotami člověka – životem a smrtí. Ačkoli to zní trochu morbidně, dokud se budou lidé rodit a umírat, bude existovat prostor pro životní pojištění. A jelikož je potřeba bezpečí druhou nejdůležitější potřebou člověka, pojišťovnictví i přes svou ne příliš populární image velmi dobře prosperuje. Tolik filozofická úvaha.
Mám-li být pragmatický, český pojistný trh je z hlediska životního pojištění velice zajímavý a perspektivní. V této chvíli je však velmi podpojištěn. Na jednoho člověka nepřipadá ani jedna celá pojistka, což je v porovnání se západní Evropou opravdu málo. Mnoho lidí totiž stále nedoceňuje význam životního pojištění. Již si zvykli zabezpečit si prostřednictvím pojistky svou domácnost či automobil, řada z nich má i úrazové připojištění, ale na svůj život a jeho pojištění myslí málokdo. Položíme-li si prostou otázku, co je pro nás v životě nejdůležitější, mnozí asi odpoví, že děti, vlastní život, zdraví. Co máme ale pojištěné? My často říkáme, že pokud si uzavřete životní pojištění, ukážete, že Vám záleží na Vašich blízkých.
Všechny pojišťovny poskytují svým klientům zajištění v případě pojistné události. Způsob, jakým tak činí, se ovšem liší. Pro ING Nationale-Nederlanden je bezesporu specifické osobní finanční plánování. Klientům nenabízíme jednotlivé produkty jako většina pojišťoven, bank i dalších finančních institucí, ale komplexní řešení finanční situace. Naši poradci tedy při osobní schůzce klientům nenabídnou pojištění, ale nejprve vyslechnou jejich představy, zjistí jejich potřeby a poté provedou detailní analýzu finanční situace a poté nabídnou i vhodné řešení.

Ing. Július Kudla – předseda představenstva a generální ředitel ČESCOB, úvěrové pojišťovny, a.s.
Český trh, a to je zásadní věc, je perspektivní. Dosud nedošlo k jeho úplnému rozdělní. Tento proces bude pokračovat. ČESCOB, úvěrová pojišťovna, a.s. působí v oblasti neživotního pojištění, respektive v jeho specifické části, a to je pojištění dodavatelských úvěrů. Jak úvěrů ve vztahu k exportu, tak úvěrů na poli domácího obchodu. Jsme instituce, která nabízí pouze jeden produkt. Za tři a půl roku činnosti se nám podařilo získat poměrně zajímavou část českého trhu, který stále ještě nedosáhl úrovně zdravého propojištění E­vropské unie. To se v našem segmentu pohybuje mezi 15 – 17 %. V České republice je úroveň úvěrového propojištění ve výši 7 %. V exportu trochu více, ve sféře domácího obchodu méně. Důvody mohou být různé. Domnívám se, že kdo si chce důsledně hlídat platební toky, musí nástroj úvěrového pojištění používat. Nejlevnější peníze jsou totiž ty, které neztratíte, a neztratíte je, pokud dostanete včas zaplaceno. Díky tomu odpadá otázka potřeby shánění peněz navyšováním úvěrů bez dalších záruk, protože své peníze na cestě máte pojištěny. Cena pojištění je velmi přijatelná, proto si myslím, že v této oblasti dojde v Česku ještě k velkému nárůstu. Rád oceňuji, že i české banky už začaly úvěrové pojištění akceptovat (zahraniční to dělají běžně) jako dodatečné zajištění, což jejich managementu umožňuje realizovat racionálnější obchodní úvěrovou politiku, lépe a hlavě bezpečněji používat větší objem volných kapitálových zdrojů.

Ing. Miroslav Tacl, předseda představenstva a generální ředitel Allianz pojišťovny, a.s.
Český pojistný trh se dynamicky rozvíjí již od roku 1992 a to se projevilo i
loni. Na trhu působí aktivně přes 40 pojišťoven, které nabízejí široké spektrum
pojistných produktů srovnatelné s nabídkou ve vyspělých ekonomikách.
Česká republika ale zatím nedosáhla úroveň trhu západní Evropy, zejména  v oblasti
životního pojištění. Teprve teď, deset let po revoluci, si lidé začínají
uvědomovat, že se na stáří musí, alespoň částečně, zabezpečit sami.
Je pravděpodobné, že daňové úlevy zavedené od ledna 2001 na životní pojistky, růst v
této oblasti ještě umocní. Tuto zákonnou úpravu doprovázela poměrně široká veřejná diskuse k dané problematice, takže veřejnost je již poměrně informována a navíc je připojena i konkrétní motivace finanční.
Univerzální pojišťovna, jako je například Allianz, nabízí téměř všechny typy
produktů – kasko, povinné ručení, pojistky pro podnikatele i průmysl,
penzijní připojištění, cestovní pojištění, apod. Také se snažíme nabízet
univerzální servis pro klienta, neustále rozšiřujeme asistenční služby, některé pojistky prodáváme on-line prostřednictvím internetu a samozřejmě jsme svým klientům k dispozici ke konzultacím na bezplatné telefonní lince.
Na závěr bych chtěl uvést další aktuální důkaz vyspělosti českého pojistného trhu. Tím je, podle mého názoru, zavedení takzvaných pojistných poolů, ve kterých se účastní více
pojišťoven. Jedná se o pojištění klientů u kterých je potenciální škoda
velmi vysoká. Příkladem je nejen pool na pojištění cestovních kanceláří, ale například i
tzv. „jaderný“ pool.

JUDr. Vladimír Krajíček – generální ředitel Evropské Cestovní Pojišťovny
Český trh je jednoznačně perspektivní pro jakoukoliv pojišťovnu. V Česku je totiž asi poloviční propojištěnost proti vyspělým zemím západní Evropy, kde navíc úroveň propojištěnosti nadále stoupá. Myslím, že český trh je nejvíce perspektivní pro větší mezinárodní společnosti. Ty jsou schopny poskytnout komplexní servis ve všech oblastech pojištění a mohou lehčeji využívat zahraničních zdrojů, co se týče odborníků, dat, zajištění a podobně. V nespolední řadě jsem přesvědčen, že perspektivu na našem trhu mají pojišťovny specializované na úzký segment pojištění, kterému tak mohou věnovat veškerou pozornost a péči. Tím daný druh pojištění posouvají ve směru nejvyšších světových standardů vyspělých zemí. Na druhé straně menší perspektivu vidím pro nově zakládané, zcela české ústavy. Bývají zpravidla handicapovány kapitálovým zázemím, organizačně, i lidskými zdroji. A výchova lidí, odborníků, nemá-li daný pojišťovací ústav zázemí za zahraničí, je mnohem složitější.

Ing. Pavol Parízek – místopředseda představenstva a generální ředitel Exportní garanční a pojišťovací společnosti a.s. (EGAP)
Na základě zkušeností, které máme v EGAPu musím odpovědět kladně. Pro úvěrové pojištění, které je relativně mladou branží českého pojišťovnictví, je český trh nepochybně velmi dynamický a perspektivní. Od  roku 1992, kdy jsme začínali s nulovým objemem, jsme dosud souhrnně pojistili přes 220 miliard Kč pohledávek z úvěrů. Z této sumy to pouze za rok 2000 představovalo víc než 70 miliard Kč, tj. přes 6,3 % českého vývozu. Proti předchozímu roku to znamená přírůstek téměř 50 %. I v sumě předepsaného pojistného jsme v loňském roce poprvé přesáhli miliardu korun. Pokud ale český trh porovnáváme z trhy zemí s vyspělou tržní ekonomikou, míra pojištění úvěrů, a to jak exportních tak domácích, je na nich stále výrazně vyšší. Když jsme před lety začínali, nabízeli jsme něco, o čem převážná většina podniků slyšela poprvé. Nevěděla, co to je a jak to má použít. Proč si má objednávat pojištění a ještě za něj platit. Ke dnešnímu dni se nám je, a nejen dominantní exportéry, podařilo přesvědčit o tom, že úvěrové pojištění má pro ně, kromě ochrany proti nezaplacení, ještě přídavné efekty. Naše produkty jim totiž zpravidla velice pomáhají získávat financování jejich vývozu. Exportní garanční a pojišťovací společnost má i produkty, které přímo jsou určeny pro to, aby pomáhaly získávat financování výroby pro vývoz. Úvěrové pojištění je zkrátka perspektiva nejen pro český pojistný trh, ale zejména pro konkurence schopnost českého exportu.

Jaroslav Boček, generální ředitel Zürich Pojišťovny
Na otázku je-li český pojistný trh perspektivní, musím odpovědět jasným ano. Jinak bychom zde určitě nebyli a naše centrála by nemalé finanční prostředky, které do rozvoje českého trhu investuje, orientovala jinam.
Co se týče propojištěnosti českého trhu. Zürich Pojišťovna se dominantě pohybuje v oblasti pojištění průmyslu a podnikatelských rizik. Jsme toho názoru, že i v tomto segmentu není všechno řádně pojištěno. Na českém pojistném trhu se vyskytují značné deformace pojistných hodnot. I zde je značný prostor k dalšímu růstu. Nasvědčuje tomu i skutečnost, že naše průmyslové pojištění vzrostlo za minulý rok cca o 30 %, takže i v tomto velmi nekompromisně obsazeném tržním segmentu se nám daří prokazovat své kvality. Vývoj je pro Zürich Pojišťovnu velmi pozitivní. Jsme přesvědčeni, že se v něm odráží přímá souvislost s naším profesionálním a vysoce kvalifikovaným přístupem k průmyslovým rizikům.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001