Menu

VEBA patří k největším a nejvyspělejším výrobcům žakárských bavlněných textilií v Evropě. Zaměřuje se na produkci bytového a oděvního sortimentu. Zaměstnává 1330 lidí. Umožňuje zhodnocovat jejich um a odbornost. Výrobky VEBA jsou z devadesáti procent určeny na vývoz do mnoha států Evropy, Afriky i Ameriky. Mezi největší trhy v posledních letech patří země západní Afriky. Výhradně pro „černý kontinent“ VEBA vyvinula africký brokát se speciálními úpravami, jehož strmě rostoucí prodeje se na všech současných vývozech společnosti podílejí téměř osmdesáti procenty. Jako jediný bavlnářský podnik u nás i v širším prostoru střední Evropy nabízí žakárské damaškové ložní a stolní prádlo od šíře 130 cm až do šíře 290 cm. Ložní soupravy King Size a Queen Size dodává v kvalitách charakterizovaných nejvyššími materiálovými a konstrukčními parametry. Na přání zákazníků provádí speciální úpravy textilií, jako je nežehlivá úprava pro lůžkoviny, nešpinivá a vodoodpudivá pro ubrusoviny nebo antimikrobiální pro froté. Umí zpracovávat unikátní dezény a efekty, které třeba u froté zboží nikdo jiný při tkaní nedokáže. V České republice pouze VEBA disponuje technologií na mokrou úpravu froté zboží, která dává ručníkům větší jemnost a současně zajišťuje vyšší savost. Zvláštním segmentem je nabídka pro hotelový průmysl a veřejnou terciární sféru, a to v celém komplexu froté zboží, ložního i stolního prádla s garancemi kvality, dlouhé životnosti, stálobarevnosti i při praní v prostředcích obsahujících chlór.
Kvalitní zboží ze společnosti VEBA znají nejen africké a asijské celebrity, ale i newyorské butiky.

Aby prádlo, ve kterém stráví podstatnou část svého pobytu, bylo co nejkvalitnější

30. 06. 2008

Přiznávám, že než jsem dojel do Broumova, tak trochu jsem Vebu podceňoval, protože jsem se domníval, že celý český textilní průmysl prožívá hluboký útlum. Když totiž projíždím podhůřím Krkonoš, ale i Jizerských a Orlických hor, je to smutek. Smutek opuštěných a svými managementy zrazených textilek. V této souvislosti mi přichází na mysl sentence Antoine de Saint-Exupéryho o stromu na okraji pouště, který umřel, ne ale proto, že by uhodily zuřivější písečné bouře, větší sucha, vedra či mrazy (těch totiž za svůj život přestál nesčetně), ale protože to vzdal – přestal vzdorovat. Konkurence ve světě? Během těch více než sto padesáti let existence textilky v Broumově je čím dál tím víc stejně neúprosná, avšak současná VEBA, textilní závody a.s. s miliardovými obraty vzkvétá, dává práci spoustě lidí a vyváží tradiční české zboží. Jak to? Tak na to jsem se zeptal členky dozorčí rady a obchodní ředitelky zřejmě největší a nejúspěšnější české textilky Miluše Houskové a jejích kolegů, vedoucí odboru řízení jakosti Šárky Nadrchalové, Žofie Smetanové z operativního marketingu a Ivana Konečného z oddělení prodeje ČR.
Podnikáme v oboru, který je velmi komplikovaný, protože konkurence je obrovská. Díky naší strategii a firemní filozofii prosazované už v minulosti (protože jsme se trvale snažili dívat dopředu) jsme se vydali cestou, která nás odlišuje. Vždy jsme usilovali o to, abychom v něčem byli lepší než ti ostatní. Aby nás museli dohánět, a ne abychom se s nimi přetahovali. V minulosti jsme proto přistoupili nejen k výrobě, ale i úpravě superšíří. Dodnes jsme v rámci republiky jediní, kteří jsou schopni upravovat šíři tři metry. Zůstali jsme věrni své tradici žakárského vzorování a náročných technologií. Vydali jsme se cestou ne jednoduchou, protože jsou období, kdy kvalitní žakáry ustupují na úkor levnějších technologií, jako jsou tisky, krepy apod. Zákazníci se ale sami přesvědčují o jiné úrovni jakosti. Pokud se totiž na něčem párkrát spálí, takto poučeni se rádi vrací k tradičnímu kvalitnímu. V rámci našeho portfolia klasických sortimentů však jdeme dál. Orientujeme se na to, co ne každý umí (a současně rozvíjíme sortiment, který až tak nesouvisí s domácím trhem, ale lze jej využít pro české butiky a módní salony), na africký brokát, který je dnes nejdynamičtěji se rozvíjejícím produktem naší společnosti. Jsou to speciální technologie, know-how, ať už v tkalcovské práci a zejména ve speciálních úpravách a vzhledu, kde je VEBA v přední linii. Díky tomu jsme schopni eliminovat případné výkyvy poptávky u ostatních sortimentů.

Při orientaci řady zákazníků na šunt bez atestů a českým státem nepostihovaným pololegálním importům je to určitě rozumnější než vést cenovou válku s producenty levného textilu.
V segmentu hotelnictví a lázeňství vnímáme dva typy zájmu zákazníka. Jeden je s to nakoupit co nejlacinější zboží, protože to údajně jeho hostům stačí. Druhý jde cestou kvality a svůj podnik jako kvalitní vybavuje komfortním zbožím, aby se u něj host cítil co nejlépe. Aby prádlo, ve kterém stráví podstatnou část svého pobytu, bylo co nejlepší. Pro tyto zákazníky jsme tu my.

Produkce kvalitních, a ve vašem případě se nebojím použít termínu až luxusních textilií, sice není jednoduchou cestou k úspěchu, avšak kvalitu lze jen těžko dlouhodobě předstírat. A pokud, tak do opakovaného vyprání.
Určitě to není laciná cesta. Jsme ale přesvědčeni o tom, že jedině vysoká kvalita má budoucnost. Nekvalitu dokáže každý, byť to zrovna nemusí být cílem jeho snažení. Naším programem je neslevit z tradice a trvale si budovat image spolehlivého partnera, který je vždy schopen nabídnout něco víc nejen z pohledu vlastností výrobku, ale i kreativity našich vývojářů, designérů a následného servisu.

Africký brokát je, když…
Africký brokát, to je něco diametrálně odlišného. Jsou to materiály, které jsou s velkou oblibou používány na černém kontinentě k odívání. Je to unikátní žakárský výrobek založený na extrémně hustě dostavené bavlněné tkanině z nejjemnějších přízí z egyptských bavln. Součástí úspěšného výrobního know-how společnosti Veba jsou originální africké motivy, specifické vazby a zejména speciální úpravy, které rozhodují o úspěchu a postavení brokátu z Broumova na trhu. Tyto náročné technologie nás posunují dál i v klasickém sortimentu. Takže některé aplikace, ať už to jsou příze nebo dezény nebo barevnosti, postupně uplatňujeme i do klasických řad, což je damašek na ložní i stolní prádlo a nebo froté sortiment – ručníky, osušky, župany apod. Speciální program máme i pro hotelový segment.

Vašimi zákazníky jsou nejen hotely, penziony, ale ve velké míře i nemocnice, zařízení pro seniory aj. Všude tam je třeba dbát na to, aby prádlo obstálo při náročných opakovaných pracích cyklech.
Požadavky na údržbu ložního, koupelnového prádla a kuchyňských textilií vnímáme velmi pozorně. Máme vlastní zkušebnu příze a tkanin, spolupracujeme s průmyslovými prádelnami a vyříkáváme si, jaké parametry musí výrobek splňovat, aby byl opakovaně schopen obstát při údržbě. U ložního a stolního prádla totiž velkou položkou bývá cena za údržbu. Vnímáme, že výrobky sice musí být odlehčené, ale že musí dosahovat vysoké pevnosti, aby vydržely náročný proces mnohočetně opakovaného praní. V brzké době budeme schopni u našich výrobků garantovat označení „Professional“. Výrobky určené pro terciární sféru jsou testovány ve velkoprádelně, která pere dvanáct až patnáct tun prádla denně.

Když už jste zmínili hotelový program. Ve vašem předváděcím centru mne výrazně zaujaly vyvzorované trendové ložní a stolní soupravy, koupelnové a saunové sety.
VEBA má vlastní vývojové pracoviště a oddělení návrhářů, jež sledují světové trendy jak v barevnosti, tak vzorování. Pravidelně navštěvují renomované oborové veletrhy v Itálii a ve Francii, kde čerpají inspiraci. Každoročně se společnost VEBA účastní prestižních zahraničních i tuzemských veletrhů a představuje svou novou luxusní trendovou kolekci damaškových a froté výrobků. V letošním roce to byl set Romantik, inspirovaný historickou ornamentikou, u něhož jsme zvolili barevnost hnědou a fialkovou. Dalším je set Tremolo s motivem rozechvělé linky v rytmickém střídání s klidnými plochami hladkého atlasu v neutrální šedé a chladných odstínech modré a fialkově růžové. Součástí tohoto setu je ložní prádlo s aplikací nežehlivé úpravy prezentované pod značkou GEON Easy Care Collection. Vysoce luxusní sortiment prezentuje společnost VEBA pod značkou CAREZZA, což je nová registrovaná obchodní značka právě pro vysoce jakostní zboží. Velmi atraktivní jsou ale i trendové kolekce „Go-In“ pro mladé nebo set „Sauna“ pro spa & wellness. Každoročně nabídku vzorování směřujeme i pro sezonní záležitosti, jako jsou Vánoce, jaro apod. Vydáváme katalogy, kde jsou prezentovány speciálně vyvíjené a vyvzorované výrobky. Produkujeme všechny sortimenty ložního, stolního, kuchyňského a koupelnového prádla včetně předložek.
Reagujeme ale i na stesky spotřebitelů, kteří z důvodu údržby upřednostňují krep. Snadnou údržbu se tedy snažíme připravovat nejen pro domácenský sektor, ale aplikujeme ji i u některých šarží pro hotelový sektor. Máme designérské pracoviště, kde je třicet pracovníků vzorujících dezény a osm návrhářů, kteří pracují na vývoji tkanin, jak co se materiálové struktury týče, tak grafického zpracování. Jsme tak schopni na základě zadání zpracovat zákazníkův námět do konečné podoby včetně toho, že může definovat, jaké materiály by se měly použít. Předložit skicu, po jejím schválení realizovat výrobu.

V Česku nejenže platí normy Evropské unie, ale začínají se uplatňovat evropské zvyklosti. Zejména u špičkových hotelů je v kurzu co nejvyšší míra bezpečnosti. Ve svých interiérech proto aplikují textilie z tzv. nehořlavých přízí, striktně vyžadují zdravotní nezávadnost atd.
Veškeré naše výrobky jsou zdravotně nezávadné. Jsou testovány nezávislou zkušebnou. Více než devadesát procent jich je vhodných pro děti do tří let. Jsou testovány na přítomnost škodlivin jako jsou formaldehyd, těžké kovy. Máme certifikát ISO 9001:2000, jsme držiteli licence SOTEX s právem využívat značku „ZARUČENÁ KVALITA“ a certifikátu ISO 14001:2004, takže se šetrně chováme i k životnímu prostředí. Bereme to tak, že je to podmínka nutná, nikoliv postačující, na což slyší řada zákazníků včetně těch z řad státní sféry.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001