Menu

• pražské letiště – věc veřejná • oblíbené kuřo – knedlo – zelo • Gastro – Hroch zajišťuje drtivou většinu cateringu v české letecké charterové přepravě • letecký caterer musí splňovat nejpřísnější hygienické normy • se svým zvedacím chlazeným vozem Mercedes Atego na automobilovém veletrhu ve Frankfurtu • české i cizí společnosti chtějí šetřit • obavy z toho, že se palubní catering za mořem začíná stavět na hamburgerech a burácích •

A je to docela šlágr

25. 08. 2001

Letecká doprava je na rozdíl od většiny jiných druhů dopravy oblíbena, také proto, že se na palubách letadel podává teplé jídlo a nápoje, které jsou již zahrnuty v ceně letenky. Palubní catering je mj. důvodem, proč létám raději s českými společnostmi. Naposledy s Travel Servisem do turecké Antálye, a nejen po gastronomické stránce to byl let příjemný. Jednatele cateringové společnosti Gastro – Hroch, s.r.o., která Travel Servisu zajišťuje palubní catering, pány Jiřího Rejthara a Stanislava Macka jsem naposledy interviewoval přede dvěma roky. Vzhledem k tomu, jak dynamickým rozvojem za tu dobu ruzyňské letiště prošlo, bude to asi dlouhá doba i v životě vaší cateringové společnosti.
Gastro – Hroch obhospodařuje v současné době drtivou většinu cateringu české charterové letecké přepravy a nejen ji. V náš prospěch svědčí fakt, že chceme, jsme schopni a umíme okamžitě reagovat na požadavky klientů a zároveň poskytujeme vysoce kvalitní cateringové služby v příznivých cenových relacích. U cateringových společností je velmi důležité mít kvalitní dopravu. Chladící vozy. U nás navíc, jako převážně leteckého caterera, chladicí zvedací vozy. Udělat jídlo, to dneska umí kde kdo. Problémy bývají v tom okolo.

V čem je specifická výroba a příprava jídel pro palubní catering?
Jídlo se tepelně zpracuje a pak se musí zchladit šokem. Z bodu varu na 2° C. Ale ne do bodu či dokonce pod bod mrazu, to by se v něm vytvořily ledové krystaly, které by jej znehodnotily. Prudké ochlazení zabrání tvorbě bakterií. Pak se expeduje do letadel, přidává se pečivo, nápoje a další doplňky, které se servírují na palubách. Jinak je to vaření jako každé jiné. Specifika jsou tedy především ve skladování, dopravě a zvedání na paluby letadel. To všechno jsou služby, které vyžadují finančně velmi náročné vybavení. Máme 5 zvedacích vozů značky Mercedes. To je základ, abychom jídla uchovali v kvalitě, v níž byly vyrobena. Jako letecký caterer musíme splňovat nejpřísnější hygienické normy. To se samozřejmě pozitivně odráží i v našem pozemním cateringu.


Od cateringové společnosti by se dalo očekávat, že bude vystavovat na gastronomickém veletrhu a snad ještě na veletrhu cestovního ruchu. Ne tak Gastro – Hroch. Jak se česká cateringová společnost dostala k tomu prezentovat se na vysoce prestižním mezinárodním automobilovém veletrhu ve Frankurtu?
Loni za námi do Prahy lidé z německého ústředí firmy Mercedes. Značka Mercedes totiž připravovala multimediální program o svých vozech Mercedes Atego pro tento tradiční automobilový veletrh. Zjistili si, kde ve světě fungují jejich nejlepší speciály. Kromě Kanady, kde jezdí jako silniční záchranný vůz a Španělska, kde mají hasičský, se vydali také k nám do Čech. Vybrali si nás, protože náš Mercedes Atego jezdí na ruzyňském letišti jako cateringový speciál – zvedací chlazený vůz. Natočili zde dokumentární film a tak se stalo, že ve Frankfurtu byla propagována nejen německá značka Mercedes, ale i česká Gastro – Hroch. Po třech letech mohu konstatovat, že jsme stále jediní, kteří na letišti v Praze zvedací chlazený vůz používají. Ve světě už na ně přecházejí všechny renomované cateringové společnosti. Tento trend souvisí se snahou poskytovat maximálně kvalitní servis a hygienickou ochranou jídla v režimu, který dovolí rozpojit přepravní řetězec chlazeného jídla až na samém konci, kdy se překládá přímo do letadla.

Značka Gastro – Hroch nebyla jen ve Frankfurtu. Létá do celého světa. Mohou za to zejména společnosti Fischer Air a Travel Servis.
Ano, již několik let spolupracujeme s těmito dvěmi největšími českými charterovými leteckými společnostmi. Fischer Air a Travel Servis začaly létat také z a do Polska, Maďarska a Slovenska. I odtud máme dobré ohlasy. Jídla podle našich receptur a české nápoje chutnají i Maďarům, Polákům a pochopitelně také slovenským pasažérům. Nejsme jen v Praze. Máme své spojence i na dalších letištích. V Brně catering pro letecké společnosti, které obsluhujeme, zajišťuje náš partner pan Filip. V Ostravě pan Podhorný. Oba podle našich receptur.
Postupně se nám daří rozšiřovat portfolio o další letecké společnosti. Ať už to je Air Ukraine, Belavia, Air Ural… Ozvala se gruzínská letecká společnost a také společnosti, které sem létají spíše sporadicky se sportovními týmy, pěveckými sbory apod. To nás přimělo ke strategickému rozhodnutí postavit si v areálu letiště vlastní cateringové provozy, které umožní další rozvoj firmy. Už máme stavební povolení a brzy bychom měli stavět.

Kdysi začátkem devadesátých let, ještě coby ředitel cestovní kanceláře, jsem společně s významným českým sociologem doktorem Ivo Sedláčkem vymýšlel způsob, jak vyjít vstříc takovým, jako jste vy – věčně nepostradatelným. Osobnost doktora Sedláčka i aktuální témata byly důvodem, že jeho kursy v oblasti interaktivních dovedností, např. „umění vyjednávat“, „manager – přesvědčivá osobnost“, „jak čelit hrozbám a tlaku“ apod. byly hojně vyhledávány. Kromě vysoce postavených politiků trénoval i řadu lidí z podnikatelské sféry. Mezi nimi velkou část těch, kteří už téměř zapomněli, co to je mít volný čas či jet s rodinou na dovolenou. Drtivou většinu času, kterou normální lidé věnují svým rodinám (zvláště pak ti, kteří docházejí do zaměstnání pro podporu v zaměstnanosti), totiž propodnikali. Jednoho dne za mnou Ivo přišel a povídá: „Víš, že newyorští zmrzlináři tráví celou zimu na Floridě na vzdělávacích seminářích a přednáškách a že to vykazují jako nákladovou položku? A když na ně "vlítne berňák“ řeknou mu: ,Ne, ne, ne. V našem oborou je tolik nových změn vyhlášek, hygienických norem apod., že bychom to v kratším čase nezvládli,'" a pokračoval: „Co kdybychom společně s vaší cestovkou udělali něco obdobného? Lidé, kteří navštěvují mé kursy si zpravidla neberou dovolenou, nemají moc času ani na své nejbližší, ale chtějí být úspěšní a jsou jej ochotni investovat do zvyšování své kvalifikace.“ A tak jsme vymysleli produkt pobytových seminářů, které lidem umožnili, pracovat na svém zdokonalování a zároveň být se svými rodinami deset dní u moře a ještě část výdajů s tím spojených úspěšně vykázat jako nákladovou položku. Tak, jako prodej zmrzliny v New Yorku, je i palubní catering pro charterovou leteckou přepravu v České republice výrazně sezónní záležitostí. Takže pánové, jezdíte se na půl roku vzdělávat na Floridu nebo na Havaii?
Nic takového. Jednak jsme máme štěstí na zákazníky – letecké společnosti, které náš palubní catering využívají nepřetržitě, tzn. i v „mimosezóně“ a za druhé se ve velké míře zabýváme výrobou a rozvozem jídel pro banky a další firmy. Šokové zchlazení dokáže jídlo při teplotě kolem 5°C uchovat v ledničce až 4 dny.

Jako již tradičně spolu hovoříme v restauraci, kterou provozujete na pražském letišti v objektu Terminálu Jih 2. Několikrát jsem se přesvědčil, že společnost Gastro – Hroch catering na zemi umí.
Přesto, že se cítíme být především leteckým catererem, zajišťujeme různé akce pro mnoho svých přátel Např. nedávno jsme v Karlových Varech v rámci filmového festivalu zajišťovali raut pro šest set lidí. Nebo již dříve catering při příležitosti oslav stého výročí Českého olympijského výboru v pražském Karolínu. Byli jsme ve Vladštejnském paláci, ve Španělském sále Pražského hradu a jinde. Co se týče pozemního cateringu, je nám nejbližší česká kuchyně – lidovější receptury. Od zabíjačky, pečení prasat apod. Spolupracujeme i s dalšími caterery, pro něž je výhodnější se obracet na nás, jako na specialisty na určitý sortiment či velkoproducenta chlazených jídel. Bohužel, nejvíce požadavků na zajištění cateringu mimo letiště je v létě, ale to máme nejvíce práce na letišti a musíme odmítat.

Před deseti lety si zřejmě málokdo uvědomoval, že by v roce 2001 letiště Praha-Ruzyně mohlo odbavit přes šest milionů cestujících. V souvislosti s bezradným přešlapováním kolem integrace pražského letiště do systému dopravní obslužnosti České republiky mne napadá citát Olivera Cormwella: „Nyní mi nepůsobí starost darebáci, ale hlupáci.“
Naštěstí už před těmi deseti lety byli tací, kteří měli dost vůle a síly začít ruzyňské letiště na dnešní realitu připravovat. Udělat něco pro nás pro všechny. Říkáme-li pro nás pro všechny, pak, vzhledem ke strategickému významu letecké dopravy a snaze o začleňování Česka do evropských a světových demokratických struktur, máme na mysli celou českou věc veřejnou – celou republiku. Především díky nim dnes Česká republika neleží na okraji letových tras nebo letiště nezažívá permanentní kolaps. Je to úžasná věc. Nejen nové odbavovací haly, Terminál Jih 2, nástupní prsty a bridge, nová vícepodlažní parkoviště, pozemní komunikace apod. Oba dva se těšíme na náš nový catering, který bude rovněž součástí areálu letiště. Stále stoupající zájem o leteckou přepravu z Česka a do Česka vnímáme, z hlediska jeho hospodářského rozvoje i mezinárodní prestiže, jako nesmírně pozitivní signál. A navíc, pro naši cateringovou firmu, čím více lidí projde pražským letištěm, tím více může být zájemců o naše služby. Jsme přesvědčeni, že poměr kvality a ceny našeho servisu je bezkonkurenční.

Významný podíl na překotném růstu počtu cestujících na pražském letišti mají na svědomí právě charterové lety českých turistů na dovolené. Podíl leteckých zájezdů se má dále zvyšovat. Ale co jste si „navařili“… Jaké jsou trendy v leteckém cateringu?
Snižovat náklady. Naše i cizí společnosti chtějí šetřit. To, co se podává v byznys třídě, je něco jiného, ale v turistické třídě charterových spojů, kde je největší objem pasažérů? Za daných okolností se snažíme dělat to nejlepší, co se dá. Preferujeme kuřecí maso, racionální zdravou výživu. Snažíme se hodně vycházet ze sýrů a zeleniny. Přílohou je většinou těstovina nebo rýže. Teď je však oblíbené kuřo – knedlo – zelo. Podává se, když se lidé vrací od moře a je to docela šlágr.
Spoustu společností si u nás objednává catering se svými recepturami jako např. telecí steak na citronu. Když chtějí kuřecí prsa na chřestu, také to umíme. Trochu ale máme obavy z toho, že se palubní catering za mořem začíná stavět na hamburgerech a burácích.







Gastro – Hroch Catering

kancelář:

Terminál jih II

160 08 Letiště Praha Ruzyně

tel.: 02/2011 2974

tel./fax: 02/2011 1920

mobil: 0602 386 281

e-mail: gastro-hroch@volny.cz

http://www.gastro-hroch.cz


výrobna:

Kříženeckého nám. 22

150 00 Praha 5 – Barrandov

tel: 02/6707 2489

fax: 02/6707 3480

mobil: 0602 386 271

Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new