Menu

Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé konstruktéry a inženýry z celého světa k tomu, aby hledali nové přístupy k trvale udržitelné mobilitě. Jde především o:
- podporu a posílení inovací a nápadů týkajících se úsporné spotřeby paliv a budoucnosti moderní dopravy;
- pomoc technickým institucím získat talentované jedince se zájmem o obor;
- propagaci technických oborů mezi mladými lidmi po celém světě.

25. ročník Shell Eco-marathon Europe

17. 04. 2009

Přípravy na start
25. ročníku Shell Eco-marathon Europe 2009, jedné z nejslavnějších technických soutěží studentských vozidel, jsou v plném proudu. Na dvě stě týmů z Evropy i dalších částí světa bude 7. až 9. května 2009 na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v Německu soutěžit v dosažení nejnižší spotřeby paliva. Dosavadní rekord z roku 2005 drží švýcarský tým ETH Zürich, kterému se podařilo ujet s vodíkovým pohonem 3836 km (přepočteno na ekvivalent jednoho litru standardního benzínu).

Dosud nejpestřejší směsice národností
Shell Eco-marathon Europe 2009 přivítá týmy z více než pětadvaceti evropských zemí, ale také ze severní Afriky a Asie. Mezi novými účastnickými zeměmi jsou mj. Rakousko, Lucembursko, Malajsie, Maroko, Pákistán, Thajsko a Ukrajina. Přítomnost dvanácti asijských týmů svědčí o rostoucí popularitě soutěže na tomto kontinentu. I z tohoto důvodu je naplánováno rozšíření soutěže o Shell Eco-marathon Asia v roce 2010. V minulých letech se Shell Eco-marathon rozrostl do široké mezinárodní iniciativy. Závody se tak konají i v Americe. Mezi 5. až 18. dubnem 2009 se uskuteční třetí ročník Shell Eco-marathon Americas na rychlodráze California Speedway ve Fontaně v USA.

Ostrava za Českou republiku
Shell Eco-marathon Europe je tradiční příležitostí k setkání studentů ze středních i vysokých škol a univerzit. V tomto roce se soutěže po krátké odmlce zúčastní tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. V letošním ročníku nasadí svůj vůz opět do kategorie prototypů a bude se spoléhat na pohon vodíkovým článkem, jehož využitím se Katedra měřicí a řidicí techniky dlouhodobě zabývá.

Jeroen van der Veer,
generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc, který je pravidelným návštěvníkem Shell Eco-marathonu, k soutěži uvedl: „Společnost Shell již tradičně podporuje budoucí generace inženýrů, aby vyvíjeli technologie, které mohou přispět k úspornému využívání energie. Letošní v pořadí již 25. ročník Shell Eco-marathon Europe svědčí o našem dlouhodobém úsilí prosazovat energeticky úspornou mobilitu. Skutečnost, že se soutěže zúčastní tolik národů, ukazuje, že technické a energetické problémy spojené s trvale udržitelnou mobilitou zajímají studenty napříč mnoha zeměmi. Navíc tahle soutěž je také o zábavě a budoucnosti!“

Rostoucí oblíbenost kategorie „UrbanConcept“
Týmy mohou přihlásit vozidla využívající tradiční i netradiční paliva ve dvou kategoriích: „Prototypy” nebo „UrbanConcept” (vozidla určená pro běžný městský provoz). Kategorie „Prototypů” je určena pro opravdové speciály s aerodynamickými tvary a futuristickým designem. Vozidla z kategorie „UrbanConcept“ jsou zase konstruována podle kritérií
pro tradiční silniční vozidla, a proto vypadají více jako automobily, které jsme zvyklí vídat na silnicích. Oblíbenost kategorie „UrbanConcept“ roste každým rokem od doby, kdy byla v roce 2003 zavedena. Pro rok 2009 je v kategorii „UrbanConcept“ přihlášeno 28 % soutěžních vozidel, což představuje nárůst o 20 % v porovnání s jejich počtem v roce 2008.

Trvale udržitelná mobilita
Úspornější spotřeba paliva a trvale udržitelná mobilita jsou a vždy byly hlavní důvody existence Shell Eco-marathonu. Tato výzva není přítomna pouze na trati. Jedním z hlavních cílů soutěže je podpořit zúčastněné studenty v rozvoji jejich kariéry v technologiích zaměřených na efektivnější využívání stávajících i nových typů paliv. Shell Eco-marathon dává studentům možnost podílet se na vývoji úspornějších forem přepravy a nabízí jim skvělou praktickou zkušenost v rámci jejich akademického studia.


Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new