Menu

24 let ojedinělých zážitků z Olomouce

23. 10. 2017

Podzimní festival duchovní hudby vznikl z iniciativy svého prvního uměleckého šéfa Stanislava Macury a Dobromily Hamplové, která jej doteď organizačně a dramaturgicky vede. Už 24 let otevírá v Olomouci brány chrámů a naplňuje je ojedinělými hudebními zážitky. Spojení vzácných sakrálních prostor a duchovní hudby už čtvrt století vytváří nadčasové hodnoty. V roce 2017 pod záštitou arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského Mons. Jana Graubnera, ministra kultury ČR Daniela Hermana, hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka a primátora města Olomouce Antonína Staňka jeho dramaturgie opět vycházela z tradice velkých vokálně-instrumentálních děl, nabídla dva koncerty staré hudby a také hudbu současnou a jazzovou.

Koncert v chrámu sv. Mořice 24. září stavěl na pilířích oratorní tvorby, na oratoriu Kristus na Hoře olivetské Ludwiga van Beethovena a kantátě Otče náš Leoše Janáčka. Díla nastudoval Slovenský filharmonický sbor (sbormistr Jozef Chabroň) společně se sólisty Marií Fajtovou (soprán), Jaroslavem Březinou (tenor) a Peterem Mikulášem (bas). Sólově i doprovodně zazněly harfa Anastázie Tomečkové a varhany Karla Martínka. Komorní filharmonii Pardubice řídil Marko Ivanovič.

V Arcibiskupském paláci zněla o tři dny později duchovní a světská hudba Antonia Vivaldiho. Pěveckou perlou byla španělská mezzosopranistka Marta Infante, která zpěv studovala mimo jiné také v Ostravě. Doprovodil ji španělský soubor Vespres d’Arnadí s cembalistou a dirigentem Danim Espasou.

Stylovou změnou byla první říjnový den v Husově sboru Africká mše Normana Luboffa, kde jako sólistka vystoupila Terézia Kružliaková a pěvecký sbor Lúčnica (Elena Matušová sbormistr). Zazněla i Nesmyslná válka (Amao Omi) gruzínského skladatele Giyai Kanchelliho a instrumentální Petite quator pour saxophones Jeana Francaixe interpretovaná saxofonovým kvartetem ATAM.

Poutní bazilika na Svatém Kopečku poskytla 4. října prostor hudbě piaristických klášterů Čech a Moravy. Nastudování a provedení se ujal Robert Hugo se svým souborem Capella Regia Praha společně s pražským chlapeckým sborem Pueri gaudentes.

Další pilíř letošní dramaturgie stál na rekonstrukci původní podoby oratoria Arthura Honneggera Král David. K provedení druhou říjnovou neděli do dómu sv. Václava byl pozván nejlepší český soubor orientující se na soudobou hudbu Orchestr Berg s dirigentem Peterem Vrábelem. Původní podoba oratoria počítá s komorním dechovým orchestrem (flétny, klarinety, fagoty, lesní roh, trubky, pozoun), kontrabasem, klavírem a bicími nástroji (velký a malý buben, tympány, bicí, gong, tamtam). Vokálním partnerem mu byl smíšený brněnský sbor Ars Brunensis a sólisté Irena Troupová (soprán), Jan Mikušek (kontratenor) a Tomáš Kořínek (tenor). Oratoriem provázel Petr Kubes z Moravského divadla Olomouc.

V kostele sv. Cyrila a Metoděje v Olomouci-Hejčíně byla 11. října v podání Pražského jazzového sexteta s uměleckým vedoucím a kontrabasistou Petrem Kořínkem k slyšení jeho jazzová suita Kronika kláštera žďárského a verše v podání Alfréda Strejčka.

Vrcholem festivalu byl 14. října závěrečný koncert v chrámu Panny Marie Sněžné, kde zazněla Vocalise Sergeje Rachmaninova se sopranistkou Kateřinou Kalvachovou a Messa di Gloria Pietra Mascagniho. Coby sólisté vystoupili Tomáš Černý (tenor) a Jiří Brückler (bas). Pod taktovkou Jaromíra M. Krygela výtečně zněla Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala).


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

HW 2025