Menu

Společnost STOMIX razí výrobní strategii postavenou na kvalitních zateplovacích systémech (ETICS). Té podřídila přísný výběr dodavatelů surovin, výstupní kontrolu, výzkum a vývoj, výrobní technologie i zákaznický servis. V případě zateplovacích systémů hraje důležitou roli aplikace. Proto všichni zákazníci STOMIXu dostanou nejen výrobek, ale také odborný servis a bezplatnou pomoc při realizaci.

15 let úspěšného úsilí o renesanci podané ruky a čestného slova

30. 06. 2008

17. dubna 2008 v rámci slavnostního vyvrcholení patnáctého ročníku soutěže „Manažer roku“ byl v kategorii „Manažer odvětví“ „Výroba stavebních a chemických materiálů“ vyhlášen vítězem generální ředitel společnosti STOMIX, s.r.o. a předseda Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Ing. Bořivoj Minář, jehož jsem vzápětí po vyhlášení požádal o rozhovor.
Je to velké uznání toho, co STOMIX za patnáct let své existence dokázal. Tedy i práce mých kolegů. Když mě nominovali do soutěže, vůbec mě nenapadlo, že bych mohl nějakou cenu získat. Mile mne to překvapilo. A stalo se tak v době, kdy STOMIX slaví patnáct let od svého založení. O to větší důvod k oslavě.

Vaše firma z obce (jež byla nedávno povýšena na město) Žulová na úpatí Rychlebských hor a Jeseníků expandovala nejen v rámci Evropy, ale až za Ural do Asie.
Ano, v současné době působíme na rozhodně větším prostoru, než o jakém jsme kdy v jejích začátcích uvažovali. Když jsme ji před patnácti lety zakládali (a dnes, když jsem přebíral cenu, jsem si na to znovu vzpomněl), představovali jsme si, že budeme firmou s regionální působností. Vůbec nás nenapadlo, že z Žulové budeme řídit dceřiné společnosti po celé republice, natož po Evropě, a už vůbec ne, že bychom kdy překročili hranice Evropy. V současné době máme čtyřiadvacet obchodních společností pod obchodní značkou STOMIX. Kromě jedenácti v Česku tři na Slovensku, po jedné v Litvě, Polsku a na Ukrajině, v Ázerbajdžánu a Kazachstánu a pět v Ruské federaci, kde jsme si postavili závod na výrobu suchých směsí.

To mj. znamená, že jste téměř stále na služebních cestách, protože stěžejním posláním v hierarchii velké firmy nejvýše postaveného manažera je vytvářet své společnosti prostor na trzích. Zkrátka dělat obchodní politiku, přednášet na odborných konferencích a kongresech (ostatně i na nich se čas od času potkáváme), navazovat formální i neformální vztahy se směrodatnými osobnostmi regionů a zemí.
No, doma moc nepobudu. Na cestách strávím hodně času a v centrále v Žulové jsem stále méně a méně. Byl jsem sice oceněným manažerem odvětví za společnost STOMIX, ale firmu de facto řídí top manažeři kolem mne. Já dělám vše pro to, aby měli práci. Aby bylo kde realizovat produkci STOMIXu a kam expandovat.

Patnáct let existence firmy STOMIX, to byl velmi intenzivně využitý čas.
Po celou dobu se snažíme reagovat na trendy, které jsou ve světě in. Děláme nejen zateplování, ale i omítky, barvy, lepicí hmoty, laky a základní nátěry a vyrábíme materiály i pro sanace. Do své nabídky jsme tak každoročně začleňovali další nové technologie, zateplovací fasádní systémy, barvy a reliéfní tapety i progresivní aplikační postupy. Ve prospěch STOMIXu se nám totiž podařilo angažovat (dnes už se neobávám říci) světové kapacity výzkumu a vývoje našich oborů. Máme vlastní vývojové a výzkumné zázemí. Samozřejmě tím, jak se STOMIX stává čím dál známější, je stále větší nutností být krok před konkurencí. Teď proto zahajujeme výstavbu nového střediska výzkumu a vývoje. To by mělo být hotovo do konce roku. V současné době do své nabídky připravujeme zařazení zateplovacích technologií nové generace na bázi speciálního izolantu a pracujeme na dalších supermateriálech. Díky tomu můžeme realizovat nové produkty v duchu celofiremního směrování STOMIXu – být významným evropským producentem a dodavatelem zateplovacích systémů.

Protože se už nějakou tu dobu známe, snad mi odpustíte prostořeké konstatování (aniž bych co zlehčoval), že je to všechno pravda, ale že největší předností, to, čím především si získáváte nové zákazníky a trhy a udržujete dlouhodobé partnery, je bezplatné poradenství a servis. Tedy že stěžejní pilíř úspěchu a vysoce dynamické expanze STOMIXu je o přístupu lidí k lidem.
To si uvědomujeme. V našem byznysu, který je velmi složitý a jehož produkty jsou nepříliš levné, zákazníkům a partnerům vytváříme takové podmínky, aby byli schopni realizovat produkty STOMIXu s maximální účinností. Dovolil bych si uvést aktuální podobenství o tom, že vynikající nástroj (a naše produkty splňují nejvyšší certifikáty světové kvality) ještě nemusí znamenat vynikající výkon. Na závěr dnešního slavnostního ceremoniálu předávání cen „Manažer roku 2007“ nám hrál houslový virtuos Václav Hudeček. Jeho interpretace „Čtvera ročních období“ od Antonia Vivaldiho byla vynikající. Určitě nikdo alespoň nepatrně soudný nepochybuje o tom, že to nebylo pouze proto, že jeho housle – Guarnerky – jsou vynikajícím nástrojem. Zákazníkovi či partnerovi (stavební realizační firmě) vytváříme takový prostor a podmínky, aby byl náš výrobek s to realizovat v maximální kvalitě, tj. s co nejvyšší účinností. Tzn., že jej tzv. vezmeme za ruku a provedeme labyrintem pro něj možných složitostí našeho oboru.

V tomto vydání publikuji rozhovor s držitelem ocenění „Manažer roku“ z jednoho z předchozích ročníků JUDr. Martinem Romanem, předsedou představenstva a generálním ředitelem ČEZ, a.s., v němž říká: „Každá země, která bude mít dostatek elektrické energie, bude mít velkou výhodu, což je bezpochyby i o její strategické bezpečnosti.“ Nicméně jeden moudrý a velmi movitý člověk mi kdysi na dotaz, co je klíčem k jeho úspěchu, řekl: „Bohatí lidé jsou bohatí ne proto, že by tolik vydělávali, ale že zbytečně neutrácejí.“ A tímto se vracím do vašeho oboru, k tomu, že neplýtvat energiemi je racionální a že díky růstu cen energií mají investice do tepelných auditů a zateplování budov čím dál rychlejší návratnost.
Samozřejmě je nepříjemné, že ceny energií rostou, a jenom bloud by si mohl myslet, že se to dá administrativně zastavit. Jestli žijeme v otevřeném ekonomickém prostoru, je růst energií daný už tím, že roste poptávka a energií je nedostatek. Takže očekávat snižování jejich cen je nesmysl. Z toho titulu je v současné době určitě nejlepším vkladem investice do úspor energií. Určitě bych neinvestoval do polštáře, ale do zateplování budov a snižování energetické náročnosti.

Pane generální řediteli, ještě bych se vás zeptal, co Olomoucký kraj a Hospodářská komora.
Velkým tématem posledního období, nejen v Olomouckém kraji, ale v Česku a v dalších zemích Evropské unie, je nedostatek pracovních sil. Česká ekonomika nabírá stále větší a větší obrátky a její dynamiku brzdí nedostatek pracovníků. V oblasti přípravy lidských zdrojů podnikatelé z našeho regionu našli podporu u hejtmanství Olomouckého kraje. Společnými silami se snažíme vytvářet podmínky pro to, aby se tato situace lepšila. Chceme toho dosáhnout zefektivňováním vzdělávací soustavy Olomouckého kraje a popularizací místních podnikatelů, aby se lidé, kteří z našeho regionu odcházejí za prací jinam, o práci ucházeli i v Olomouckém kraji. To je velmi významnou výzvou i pro STOMIX. Nezřídka se setkávám s tím, že nás lidé ještě neznají. Popularizace a zviditelňování českých firem, to je záležitost, které se nám ve srovnání se zahraničními firmami a podnikateli v západoevropských zemích nedostává. Určitě se nemáme za co stydět, ale trochu nám překáží skromnost, která v tomto případě není na místě. Malá schopnost prosazovat se do obecného povědomí tam, kde podnikáme.

Co dalšího kromě nové generace zateplovacích materiálů a technologií ještě STOMIX dostane ke svým narozeninám?
„Manažer roku“ a řízení vůbec je o tom, dosahovat úspěchu prostřednictvím lidí, které řídíte. Abychom mohli efektivně pracovat, musíme investovat do rozvoje lidských zdrojů, do vzdělávání lidí. Mezi základními hodnotami, které STOMIX vnímá, je respekt vůči zaměstnancům a zákazníkům, rozvoj lidí a růst společnosti. Usilujeme o renesanci podané ruky a čestného slova, o to, aby, když už jsme něco řekli, to tak i bylo. Proto, abychom měli kde vzdělávat své pracovníky, školit obchodní partnery a zákazníky, jsme se rozhodli rekonstruovat nádherný secesní objekt v městě Žulová (rekonstrukce bude dokončena v květnu t.r.). Zároveň bude komfortním zázemím pro naše partnery. Jeho součástí je relaxační centrum zahrnující mj. fitness, saunu a tenisové kurty, které budou využívat naši zaměstnanci.

Čím si získáváte klienty v Ruské federaci, Kazachstánu atd.?
Naivní člověk by si mohl myslet, že se tam dá prodat cokoliv. Opak je pravdou. Rusové, stejně jako Kazachstánci a další lidé z těchto zemí si jsou ochotni připlatit za kvalitu. Tím, že STOMIX nabízí materiály s vysokou přidanou hodnotou vysoké kvality, je začátek vždy o tom, že se musíme obracet na cílovou skupinu, která tyto atributy vyžaduje. Pak už je postup na trhu velmi zajímavý. Musíte si vybudovat dobré jméno, ne nejnižší cenou, ale nejvyšší kvalitou. STOMIX respektuje konkurenci, ale nemá z ní obavy. Meziválečné Československo bylo jednou z nejprůmyslo­vějších zemí světa. Retardace, kterou jsme utrpěli za komunismu, a i devastace našeho průmyslu krátce po sametové revoluci, kdy jsme ze zištných důvodů vrcholových představitelů firem, včetně firmy zvané Československo, překotně opouštěli svá tradiční odbytiště, leckdy budovaná už od dob Rakouska-Uherska, se díky podnikatelským aktivitám soukromého sektoru ubrzdila. Ne náhodou proto česká ekonomika zažívá výrazné oživení. Konstatoval jsem, že máme problém s tím, že se neumíme pochválit. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že je to naší velkou konkurenční výhodou. Že se na nikoho nevytahujeme a nikoho nepodceňujeme. Uspět na trzích Ruské federace nebylo vůbec snadné, protože vlády západoevropských zemí, např. Německa, vytvořily pro své dodavatelské firmy takové podmínky a image, že si Rusové dlouho mysleli, že pouze to, co je německé či západní, je kvalitní. Obchodní výsledky současných českých firem na ruských trzích ale napovídají, že jsme je přesvědčili, že to byl pouhý mýtus.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001