Menu

Podnikatelé v cestovním ruchu volají po řešení energetické krize

14. 09. 2022

Vysoké ceny energií ohrožují cestovní ruch. Obavy z omezení nebo dokonce ukončení provozu mají lyžařská střediska, aquacentra, lázně a wellness aj. Složitá sociálně-ekonomická situace dopadá na řadu podnikatelů v turismu. Volají po stabilizaci a jasném řešení energetické krize. Poukazují na fakt, že růst cen elektřiny a plynu a také inflace mohou přinést i zvýšení cen služeb pro širokou veřejnost. Cestovní ruch přitom spotřebovává méně energie než například průmysl, podpořit ho tedy může být jednou z cest, jak se dostat ze současné situace.   

Turismus zažívá hodně turbulentní dobu. Kvůli pandemii covid-19, válce na Ukrajině, rostoucí nákladům na energie a vysokým cenám obecně nepřichází tolik potřebná stabilizace sektoru, natož návrat k normálu.

Ekonomika a cestovní ruch
„Česká ekonomika je energeticky velmi náročná, a to i ve srovnání s takovými průmyslovými zeměmi, jako je Německo. Cestovní ruch a služby obecně přitom spotřebovávají polovinu energie jako průmysl. Podpora tohoto sektoru tedy může být jednou z cest, jak se dostat ven z energetické krize. I když mnoho tuzemských domácností už jede tzv. na doraz, tedy bez úspor, v minulosti platilo, že Češi za kulturu, rekreaci, restaurace a hotely ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie utráceli nadprůměrně. Jednoduše: chtěli si užít a zapomenout tak na problémy všedního dne. I to je možná cesta ze současné krize a také pamatovat na fakt, že během recese, i když obyvatelé České republiky šetří, mají stále rádi „levný luxus“, za který jsou ochotní utrácet,“ říká hlavní ekonom České Spořitelny David Navrátil.  

Z analýzy Institutu turismu agentury CzechTourism vyplynulo, že podzimní dovolenou v Česku letos plánuje téměř stejný počet obyvatel Česka jako loni - 53 %. Loni, kdy ještě platila řada omezení kvůli pandemii covid-19, se jednalo o 55 %. Nejvíc se během podzimního volna chtějí věnovat pěší turistice (69 %), lehčím procházkám (66 %), kratším cyklistickým výletům (32 %), vodním sportům a návštěvám aquaparků (24 %).

„Pro cestovní ruch jsou domácí hosté velmi důležití, aktuálně jsou jeho hnacím motorem. I proto roste víc než dřív význam různých výhod při, které provozovatelé turistických atrakcí spolu s veřejnou správou a akademických sektorem nabízejí. Ať už se jedná o slevové a zážitkové karty, turistické balíčky, vouchery apod., jejichž přehled přinášíme na zřejmě největším turistickém portále v Evropě Kudy z nudy. Bohužel však platí, že se podnikatelé v cestovním ruchu u nás musí připravit na hodně drsný podzim a zimu kvůli neúnosně vysokým cenám energií. Hrozí, že se třeba zavřou aquaparky, do nich se přitom chce na podzim vydat až 24 % Čechů. Tak snad to ještě stihnou. Většina provozovatelů těchto zařízení má zafixované ceny do konce roku, největší hrozba zavírání se tak dá čekat v roce novém. Podle Asociace bazénů a saun jsou aquacentra jako volnočasová aktivita stejně jako za pandemie covid-19 první na ráně. Obavy z budoucnosti mají i lyžařská střediska, lázně a wellness aj.,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.    

Lyžařská střediska už zahájila předsezónní přípravy. Asociace lanové dopravy upozorňuje, že zatímco u pandemie covid-19 jsou domluveni na preventivních opatřeních s Ministerstvem zdravotnictví, u rostoucích cen energií je jasných informací jen málo. „Mezi provozovateli skiareálů panuje uvědomění, že maximální možné zdražení pro tuto sezónu je 10–25 %, a to zejména vzhledem k tomu, že dojde k poklesu koupěschopnosti obyvatelstva v důsledku energetické krize,“ upřesňuje prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka. „Pokud nedojde k zastropování cen energií i pro velkoodběratele, hrozí omezení provozu v lyžařských střediscích, což by zásadně negativně poznamenalo zaměstnanost a životaschopnost horských obcí a celých regionů,“ dodává Ředitel Asociace horských středisek Libor Knot

Velké obavy ze sociálně-ekonomické situaci vyjadřují i provozovatelé lázní a lázeňská místa. Už covid-19 tuto oblast velmi zasáhl - 571 tisíc lidí, kteří do lázní přijeli, v roce 2021 znamenalo pokles návštěvnosti ve srovnání s rokem 2019 o 35 %. Samotní provozovatelé lázní říkají, že jim teď chybí hosté z Ruska a Německa. Je také vyšší podíl mladších návštěvníků, kteří však do lázní jezdí na kratší dobu.

„Během covidu 19 menším lázním významně pomohly státní vouchery programu COVID – lázně, které spolu s mnoha aktivitami lázní přilákaly mladší klientelu. Ta ale tradiční starší pacienty nahradit zcela nedokáže. Obavy z koronaviru jsou tady stále, a navíc zejména na západě Čech nám chybí klientela ze zahraničí. Jako zdravotníci, jejichž ceny jsou věcně či absolutně zastropovány již od devadesátých let, nechápeme, proč vláda tak dlouho otálela se stejným zastropováním cen a zisků energobaronů. V pondělí oznámené zastropování, vítáme, byť nejspíš nezabrání řadě zimních uzavírek našich provozů, které jsou energeticky velmi náročné.  Způsob, jakým se ceny energií tvoří, je vzhledem k jejich významu pro fungování a zdraví společnosti absurdní. Jejich regulace je nezbytná,“ říká prezident Svazu léčebných lázní České republiky.

Podobný názor má i Sdružení lázeňských míst České republiky. Jeho předseda Jan Kuchař říká: „Lázeňské samosprávy a provoz jsou spojené nádoby, jedno bez druhého nemůže existovat. Lázně mají nezastupitelnou roli v českém zdravotním systému, pomáhají zejména v oblasti prevence lidského zdraví. Je třeba společně hledat cesty, jak lázeňství pomoci a dostat se tak z aktuální energetické krize. Samozřejmě pomůže i to, když do Česka bude jezdit a utrácet u nás víc zahraničních turistů.“

Lákat turisty do Česka je úkolem CzechTourismu. Už za nedlouho spustí 2. část on-line kampaně v zahraničí. Vychází z dlouhodobého konceptu „tradice“ – Přijeďte zažít tradiční i nové. CzechTourism kampaň spustí 15. září, poběží do 15. listopadu a bude se věnovat gastru, sklu, pivu, turistickým trasám, lázním, Vánocům a zimě na horách. Uskuteční se ve 14 zemích podle bonity. Jarní vlna se konala od 12. května do 12. července a při investici cca 13,2 mil. Kč do Facebooku a Instagramu a cca 8,5 mil. Kč do sítě Teads zasáhla téměř 100 milionů lidí.
Připravila Štěpánka Filipová.

www.czechtourism.cz
www.visitczechrepublic.com



Archiv