Menu

O autobusové spojení z Tanvaldu na Smědavu je zájem

16. 09. 2019

Krátké, avšak unikátní autobusové spojení mělo za cíl ověřit, jaká bude po autobusovém spojení dosud dopravně oddělených částí Jizerských hor poptávka, a také to, jak bude pro autobus silnice mezi Smědavou a Souší průjezdná.


„Jediná silnice mezi Frýdlantskem a Tanvaldskem po hřebenech Jizerek vede částečně v prvním ochranném pásmu kolem vodní nádrže Souš, kde je provoz omezen pouze pro vozidla do 3,5 tuny a udělení výjimky předcházel velmi složitý proces schvalování,“ vysvětlil Jan Sviták, náměstek hejtmana pro rezort dopravy, investic a veřejných zakázek fakt, že linka jezdila jen měsíc.

Dopravce ČSAD Liberec na linku vypravil malokapacitní elektrobus, který splňuje jednak ekologičnost a zároveň svou velikostí bezpečnost provozu na místy užší komunikaci — to bylo předmětem podmínky Policie ČR, která měla výhrady k případnému nasazení autobusu standardní velikosti.

„Pět víkendů zkušebního provozu umožnilo vytvořit rámcovou představu o potenciálu linky a nutnosti vyřešení řady úkolů pro sezónu 2020,“  zhodnotil data z provozu Jan Sviták. „Pozitivním výsledkem je, že po nabídce nového spojení je mezi cestujícími poptávka. I přes zahájení provozu až v polovině prázdnin linku využilo 552 cestujících. Bezproblémový byl také průjezd autobusu mezi Smědavou a Souší.“

Jako problematická se ukázala kapacita malého elektrobusu, který má celkovou kapacitu 29 míst, z toho 16 k sezení. Na sezonních linkách se poptávka vyznačuje značným výkyvem podle počasí a v některých dnech docházelo k tomu, že autobus byl přeplněný.

Nebylo to pohodlné pro cestující a zároveň se z toho důvodu přetěžovaly elektrické součástky vozidla při překonávání velkého výškového rozdílu mezi Tanvaldem a Souší. V některých případech se autobus musel odstavit, aby se namáhané součástky ochladily. Z hlediska spolehlivosti by proto bylo vhodnější zvolit jiné ekologické vozidlo, například na zemní plyn.

Trasa linky 790 musela být také přizpůsobena možnostem nabíjení. Vhodných míst s potřebnou dobíjecí kapacitou není příliš, a také přestupování na Smědavě nenabízí odpovídající komfort. Atraktivnější pro cestující by spíše bylo přímé spojení Frýdlantska s Harrachovem nebo jinou částí Krkonoš. V minulosti takové sezónní autobusové spojení existovalo a místní obce by jej obnovily rády. 

Letošní zkušební provoz lze považovat jako úspěšný výchozí bod k navazujícím krokům, vedoucím v příští sezóně ke zřízení plnohodnotné turistické linky zajištěné standardním autobusem s alternativním ekologickým pohonem.
Připravil Jan Mikulička.

www.liberecky-kraj.cz

 

 



Archiv