GASK představuje výstavní a programové plány pro rok 2026
07. 12. 2025
GASK představuje hlavní výstavní projekty roku 2026, které propojují historické souvislosti, současné umělecké tendence i novomediální přístupy. Program zahrnuje retrospektivní pohled na tvorbu Milana Mölzera, Františka Kyncla a Jiřího Hilmara – českých konstruktivistů působících v západním Německu, mezinárodní dialog renesančního myšlení s novými médii, rozsáhlou instalaci Lukáše Machalického reflektující proměny reality i výběr koláží ze sbírky Pražské plynárenské. Plán na příští rok doplňují projekty v dalších prostorách GASK, designové akce, vzdělávací programy, zahájení provozu nového penzionu a výhled na připravované mezinárodní spolupráce. Hlavní výstavy roku 2026 Mölzer, Kyncl, Hilmar: 1968–1978 Galerie 1 | 12. 4. – 13. 9. 2026 Kurátoři: Pavel Kappel, Monika Immrová, Veronika Marešová (GASK)
Projekt poprvé systematicky představí tvorbu a životní příběh tří výrazných osobností poválečného konstruktivního umění – Milana Mölzera, Františka Kyncla a Jiřího Hilmara v období jejich působení v západním Německu. Výstava přibližuje vstup českých autorů na mezinárodní uměleckou scénu a jejich dialog s osobnostmi soustředěnými kolem Düsseldorfu. Odhalí nové souvislosti prostřednictvím archivních materiálů a ukáže díla ikonická i díla dosud neznámá. Důraz bude kladen na papírové reliéfní práce a objekty, které podtrhují experimentální charakter jejich přístupu. „Výstava otevírá dialog mezi českou a evropskou uměleckou scénou 70. let a nabízí nový pohled na autory, jejichž tvorba dalece přesahovala hranice domácího prostředí,“ říká Jana Šorfová.
Renesanční odkaz v umění nových médií Galerie 1 | 18. 10. 2026 – 14. 3. 2027 Kurátorky: Dr. Anett Holzheid (ZKM), Veronika Marešová (GASK), Adriana Primusová (GASK)
Mezinárodní projekt vznikající ve spolupráci s ZKM Karlsruhe propojuje renesanční myšlení s tvorbou současných novomediálních umělců pracujících s umělou inteligencí, robotikou, biotechnologiemi a environmentálními přístupy. „V expozici se představí díla 33 českých a zahraničních tvůrců, která prostřednictvím nových technologií zkoumají podoby vztahu mezi člověkem, technologií a přírodou s výhledem do budoucnosti,“ doplňují kurátorky výstavy. Výstava otvírá otázku, zda může současné umění inspirované vědou nabídnout nové vize udržitelné budoucnosti. Součástí projektu bude také audioprůvodce vytvořený s využitím umělé inteligence, který rozšíří interpretaci vystavených děl.
Nová rozsáhlá site-specific instalace Lukáše Machalického, která reaguje na architekturu jezuitské koleje, se zabývá tématem vnímání reality v době, kdy se vytrácí hranice mezi skutečností a simulací. „Divák do tohoto prostředí vstupuje, jako by vstupoval do virtuální reality, která je však hmotná. Divák tak vstupuje fyzicky do reálného, meta‘ prostředí a stává se jeho součástí,“ říká Adriana Primusová, kurátorka projektu. Projekt navazuje na Machalického předchozí práce reflektující eklektickou vizualitu současnosti. S myšlenkou „nic není takové, jak se zdá“ reaguje na umělou inteligenci a současnou dobu, v níž se zdá být hranice mezi skutečností a představou stále méně zřetelná.
Ze sbírek Pražské plynárenské – koláže Přesahy grafiky & Blackbox | od 1. 11. 2026 Kurátor: Jiří Machalický, Vanda Skálová (GASK)
Výběr ze sbírky Pražské plynárenské představí koláže českých autorů napříč dekádami – od surrealismu a experimentálních tendencí šedesátých let až po současnou mladou generaci. Sbírka se od svých počátků průběžně rozšiřuje a představuje tak ucelený soubor děl klíčových osobností českého umění, mimo jiné Toyen, Jindřicha Štyrského, Aleše Veselého, Jana Švankmajera, Libora Fáry, Jiřího Koláře či Zbyňka Sekala. Kolekce byla opakovaně s úspěchem představena doma i v zahraničí. Výstava připravená pro GASK v Kutné Hoře navazuje na projekt Stopy paměti v bruselském Pražském domě. „Tentokrát je však výběr z těch nejlepších děl ze sbírky širší a naznačuje, co všechno se v depozitářích skrývá,“ dodává ředitelka GASK Jana Šorfová. Výstavu doprovází rozsáhlá publikace dokumentující tuto výjimečnou sbírku.
Projectroom Radim Langer, 22. 3. 2026 – 23. 8. 2026 Milan Cais, od 20. 9. 2026 → 2027
Whitebox Jakub Berdych, 22. 3. 2026 – 23. 8. 2026 Ludmila Šikolová, od 20. 9. 2026 → 2027
Experimentální prostor 1 a 2 Petr Válek, 22. 3. 2026 – 23. 8. 2026 Milan Cais, od 20. 9. 2026 → 2027
Café Fatal Marcela Vichrová, 1. 3. 2026 – 31. 5. 2026 Filip Černý, 28. 6. 2026 – 4. 10. 2026 Ivan Komárek, od 1. 11. 2026 → 2027
Design a veřejné akce Jarní část roku otevře 18. dubna tradiční akce JARO-DESIGN-GASK, která představí současný autorský design v galerijním prostoru. Na ni naváže 15. května Muzejní noc s večerním programem v interiérech i zahradách GASK. Letní sezóna vyvrcholí 27. června festivalem A Day of Sound, jenž propojí zvukové instalace, koncerty a audiovizuální intervence v celé budově jezuitské koleje, v chrámu sv. Barbory a v kapli Božího těla v dramaturgii Michala Rataje. Podzimní období uzavře 28. listopadu adventní setkání ADVENT-DESIGN-GASK věnované předvánočnímu designu a autorské tvorbě.
Edukace a doprovodné programy Lektorské centrum nabízí programy, které přibližují umění dětem, školám, rodinám, teenagerům, seniorům i návštěvníkům se specifickými potřebami. Pro širokou veřejnost připravuje výtvarné workshopy, celodenní program ke stálé expozici Labyrintem přírody, komorní besedy v knihovně, cyklus Tvář baroka věnovaný historii jezuitské koleje, filmová a hudební setkání, ne/kroužky pro děti, letní ne/tábory a intervence do výstav zaměřené na dětské publikum. V příštím roce zároveň vyvrcholí krajská výtvarná soutěž Zapni světlo pro Pešánka, do níž se zapojují školy Středočeského kraje. V roce 2026 se v GASK uskuteční FestivAL100 pořádaný k 100. výročí narození Arnošta Lustiga. Galerie jako festivalový partner nabídne 20. května odbornou diskuzi věnovanou jeho odkazu.
Penzion V areálu galerie se v létě příštího roku otevře penzion s pěti samostatnými ubytovacími jednotkami. Nové zázemí má sloužit umělcům, odborným hostům i partnerským institucím, ale také veřejnosti a komerčním akcím. „Penzion doplní zázemí pro umělce i odborné hosty, a zároveň zpřístupní jedinečný prostor GASK širší veřejnosti,“ říká ředitelka galerie.
Budoucí projekty Na rok 2027 chystá GASK výstavu Terra Incognita, která vzniká ve spolupráci s kurátorem vídeňského Belvedere Miroslavem Halákem. Projekt představí výběr československého umění z let 1948–1989 v konfrontaci se sbírkou Liaunig. Výstava otevře nový pohled na tvorbu vznikající za železnou oponou i na její vztah k evropskému kontextu. „Tento galerijní počin vnímám jako příležitost obohatit naše publikum o širší perspektivu středoevropského umění,“ dodává Jana Šorfová. Připravila Alena Sedláčková.