Menu

Euroregion Praděd projektem česko-polské přeshraniční spolupráce

13. 09. 2020

slezska_harta_dji_0679-hdr-pano

S náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje Janem Krkoškou se potkávám začátkem září během presstripu pořádaném Euroregionem Praděd po české straně Jeseníků.

Jsem velmi rád, že takovéto akce s novináři pokračují i v této době, kdy je cestovní ruch těžce zasažen dopady pandemie Covid-19. Je proto potřeba i za přispění novinářů ukazovat, co máme z hlediska cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji zajímavého.
Nacházíme se v Jeseníkách, které díky letošní preferenci domácího cestovního ruchu pojaly (troufám si říct) nejvíc turistů a návštěvníků v novodobé historii. Je to díky tomu, že Jeseníky jsou nejen nádherné, ale i dopravně dobře dostupné a disponují slušnou infrastrukturou cestovního ruchu. Ať to jsou ubytovací zařízení – hotely, penziony, kempy nebo priváty; turistické trasy a cyklostezky vybavené odpočívkami se sítí nabíjecích stanic pro elektrokola propojující atraktivní cíle. Máme tu kvalitně vybavené komplexy k trávení dovolených i víkendových pobytů vycházející vstříc potřebám a požadavkům rodin s dětmi včetně bike parků a lyžařských areálů.

Pokud jsem měl možnost hovořit s provozovateli zařízení cestovního ruchu, dosavadní průběh letní turistické sezony na území Jeseníků co do návštěvnosti a tržeb – tedy výkonnosti univerzální tržní platformy cestovního ruchu – je zdařilý. A aby tomu tak bylo i v podzimních měsících, přišel Moravskoslezský kraj (jak informoval i e-Vsudybyl.cz) s marketingovou kampaní „Objevuj Moravskoslezský kraj zdarma“.
Ano, zapojila se do ní řada osobností moravskoslezského kraje, jako například Jaromír Nohavica, skupiny Mirai, Tři tygři aj. Natočili videoklipy, aby prezentovali svůj kraj. Na základě toho se Moravskoslezský kraj rozhodl podpořit prodloužení turistické sezony a vytvořil dotační titul akcelerující výkonnost cestovního ruchu v měsících září a říjnu. Vstupy zdarma jsou dnes do šestatřiceti atraktivit, jejichž přehled najdete na webových stránkách www.vstupyzdarma.cz.

Pane vicehejtmane, přestože velká část obyvatelů Česka akceptuje veřejnou podporu exportu a s tím spjaté investice vkládané do získávání odbytišť zahrnující i vysoce nákladné výjezdy vládních a parlamentních delegací za hranice všedních dnů, tak univerzální tržní platformu cestovního ruchu chápou jen jako zbytnou volnočasovou oblast – jako cestování spjaté s utrácením v Česku vydělaných peněz v zahraničí. Zejména kvůli nim si dovolím položit otázku: Proč Moravskoslezský kraj investoval do kampaně „Objevuj Moravskoslezský kraj zdarma“? Co lidem ve vašem kraji a České republice přinese?
To samé co investice v případě exportu: Realizaci výrobků a služeb, protože cestovní ruch nejen že zvyšuje poptávku a kupní sílu na vnitřním trhu, ale obdobně jako export také generuje zahraniční inkaso. To, co přinese tedy je, udržení a tvorbu pracovních míst a podnikatelských příležitostí, a s tím spjatý příliv tržeb do systému, od čehož se (snad v jakémkoliv tržním hospodářství) odvíjí sociální jistoty obyvatel země. Moravskoslezský kraj touto formou investoval od udržení kupní síly na svém území, která je významným faktorem umožňujícím čelit vylidňování restrukturalizací postižených regionů Slezska a Moravy. Investice Moravskoslezského kraje sice umožňuje navštívit zdarma některý z deklarovaných turistických cílů, avšak především stimuluje turistu, návštěvníka nebo výletníka přijet a pobývat v našich regionech, což je (pochopitelně) spjato s jeho dalšími výdaji. Ostatně rozdíl mezi potřebami stálého obyvatele navštěvovaného místa a turistou být žádný velký nemusí. Zpravidla jen ten, že turista či výletník kvůli uspokojení těch samých potřeb utrácí několikanásobně větší částky peněz, než za ně vydává stálý obyvatel. A obvykle se to týká nejen výdajů za dopravu, ubytování či stravu. Na produkci pro potřeby cestovního ruchu a tržby z této činnosti je primárně a sekundárně navázána existence neskutečného množství živnostníků i zaměstnanců a majitelů větších podnikatelských subjektů a jejich rodin.

Euroregion Praděd je projektem česko-polské přeshraniční spolupráce.
Není to tak dávno, co jsem na česko-slovenských hranicích slavnostně otevíral nový turistům zpřístupněný historický areál Návštěvnického centra Opevnění Šance v Mostech u Jablunkova. Jsem přesvědčen, že příhraniční lokality je třeba propagovat a ukazovat nastupujícím generacím. Zkrátka budovat dobré sousedské vztahy. Historie těchto míst bývá nesmírně zajímavá a zpravidla poučná. Euroregion Praděd propojuje dva státy a tři regiony Evropské unie, Dolnoslezské vojvodství, Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj. Společně tvoříme a realizujeme projekty týkající se cykloturistiky, církevní turistiky, agroturistiky a dalších oblastí cestovního ruchu na podporu hospodářského rozvoje příhraničních území na obou stranách česko-polské hranice.
S Janem Krkoškou hovořil Jaromír Kainc.

www.europraded.cz
https://severnimorava.travel

www.vstupyzdarma.cz



Nepřehlédněte


Gastro Z domova

Osmý ročník Vinobraní u Máchova jezera se vydařil a nepokazila ho ani nepřízeň počasí

Burčáky, výborná vína z Jihu Moravy a zábava pro celou rodinu přivádějí každoročně na půldruhého tisíce návštěvníků do areálu hotelu Port.

04. 09. 2019

číst dál


Z domova Rozhovory

Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se!

„Cílem celostátní soutěže Vesnice roku není najít vítěze, ale stmelit lidi v obcích a podporovat je,“ souhlasí ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová...

22. 09. 2019

číst dál


Archiv