Menu

Czech Airlines Technics s novým hangárem

20. 11. 2018

Společnost Czech Airlines Technics (CSAT), dceřiná společnost Letiště Praha, slavnostně zahájila další sezónu údržby a oprav letadel. V areálu pražského letiště má od letošního roku k dispozici nový hangár pro traťovou údržbu. Díky vybudování prostor naproti stávajícímu hangáru F se zvýšila kapacita také pro těžkou údržbu letadel. Za loňský rok provedli pracovníci přes 120 těchto revizí pro celou řadu aerolinek. Do budoucna plánuje společnost další investice do nových prostor, nákupu podvozkových sad nebo do certifikací na další typy letadel.

csat_hangars_outside

„Společnost postupuje podle dlouhodobé strategie, kterou jsme nastavili a která se zaměřuje na rozvoj všech čtyř hlavních divizí služeb – těžké údržby, traťové údržby, údržby komponentů i podvozků. Ekonomické výsledky i zájem o vysoce kvalitní služby ze stran aerolinek potvrzují, že je nastaven správný směr. Investice do výstavby nového hangáru, speciálních strojů, IT technologií, podvozkových sad, ale i do vybavení další stojánky pro těžkou údržbu jsou klíčové pro zvyšování konkurenceschopnosti na trhu údržby letadel,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva společnosti Letiště Praha, a. s., která je akcionářem CSAT. „Za několik let se nám podařilo transformovat společnost do plně nezávislé organizace, které nabízí komplexní služby celé řadě významných zákazníků,“ dodal.
Pro potřeby traťové údržby se rozhodla společnost vystavět v areálu pražského letiště nový hangár, který je umístěný v bezprostřední blízkosti toho stávajícího. Tento hangáry je primárně určený pro provádění nižších stupňů údržby letadel. Lze do něj umístit jedno letadlo typu Boeing 737, Airbus A320 Family nebo ATR. Stavba nového hangáru, který je označený písmenem S, byla zahájena v září 2017 a dokončena na jaře letošního roku. Po kolaudaci a schválení provozu Úřadem pro civilní letectví byl nový hangár postupně zaváděn do provozu. Během náročné letní sezóny tak již úspěšně prošel zkušebním provozem.
„Traťovou údržbu letadel se snažíme rozvíjet v České republice, ale i na Slovensku, kde působíme také. Na letišti v Praze poskytujeme naše služby více než 85 % leteckým společnostem a důležitost tohoto segmentu pro CSAT potvrzuje i nově otevřený hangár. Tyto služby poskytujeme širokému portfoliu zákazníků od pravidelných a nepravidelných letů až po vládní lety. V tomto segmentu se také staráme o mnoho typů letadel – úzkotrupé i ty široktrupé,“ sdělil Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines Technics.
Našim zákazníkům rovněž nabízíme otevření stanice s našimi mechaniky mimo Českou republiku nebo tzv. on-wing tým, který je připravený odletět do destinace kamkoli po světě a vyřešit na letadle případný technický problém,“ doplnil Haleš.
Díky přesunu traťové údržby do vystavěných prostor se mohla rozšířit i kapacita těžké údržby letadel, která tvoří téměř polovinu tržeb Czech Airlines Technics. V hangáru F otevřeného v 60. letech je provoz aktuálně koncipován pro pět standardních linek pro těžkou údržbu a na lince šesté probíhají drobnější údržbové práce. „Počet linek těžké údržby jsme za poslední čtyři roky rozšířili ze tří linek na současných pět. I přes toto navýšení máme kapacitu hangáru téměř celou vyblokovanou až na několik let dopředu. V dlouhodobém horizontu tak plánujeme výstavbu dalšího hangáru s cílem provádění těžké údržby jak pro úzkotrupá letadla, tak i pro širokotrupá letadla,“ nastínil plány Haleš.
Rozdělení údržby mezi dva hangáry je procesně i časově efektivnější. V hangáru S se také mohou provádět méně náročné práce i v rámci těžké údržby, pokud nebude využitý pro údržbu traťovou. Pracovníci CSAT v loňském roce provedli přes 120 zakázek těžké údržby na letadlech typu B737, A320 Family a ATR, přičemž podstatná část těchto zakázek byla realizována pro zahraniční zákazníky. Těžká údržba se provádí převážně během zimních měsíců, kdy je vytížení strojů nižší než během letní sezóny. Údržbová sezóna trvá vždy od začátku října do konce dubna.

Traťová údržba letadel
se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu. 
V rámci těžké údržby letadel se provádějí pravidelné předepsané revizní prohlídky, náročnější opravy, modifikace letadlových systémů a konstrukcí, výměny motorů, výměny podvozků a modifikace interiérů kabiny. 

Czech Airlines Technics
je dceřinou společností skupiny Letiště Praha. Zaměřuje se zejména na opravy a údržbu letadel a letecké techniky na úrovni těžké údržby (base maintenance), traťové údržby (line maintenance), údržby letadlových celků (components maintenance), podpory provozovatelů (engineering) a údržby letadlových podvozků (landing gear maintenance). V roce 2018 také společnost vstoupila na trh s prodejem spotřebního materiálů, např. náhradních dílů na letadla. Společnost provedla v loňském roce přes 120 zakázek těžké údržby na letadlech typu B737, A320 Family a ATR, přičemž podstatná část těchto zakázek byla realizována na letadlech zahraničních zákazníků. Mezi nejvýznamnější zákazníky CSAT patří Transavia Airlines, Finnair, Germania, České aerolinie a Travel Service, NEOS a další. Nad rámec běžné údržby patří do portfolia poskytovaných služeb CSAT například realizace různých modifikací a servisních bulletinů, strukturálních oprav, výměn motorů, výměn a oprav letadlových podvozků a jiných letadlových komponentů. Za zmínku rovněž stojí modifikace Split Scimitar Winglets na letounech Boeing 737NG, kterou CSAT provedla jako první v kontinentální Evropě, a Sharklets na letounech Airbus A320. Pro jednoho ze zákazníků také provádí na flotile letadel typu Airbus A320 Family velmi rozsáhlou modifikaci pro zástavbu antény SATCOM (satelitní data/internet), palubního Wi-fi systému a modifikace kabiny „Spaceflex“. Na řadě revizí spolupracuje přímo s výrobci.
Připravila Kateřina Pavlíková. 

www.csatechnics.com



Archiv