Češi si stále pletou cestovní pojištění a pojištění storna
29. 10. 2022
V letošním roce, kdy obyvatelé Česka začali opět masivně cestovat, zaznamenala ERV Evropská pojišťovna zvýšený počet dotazů týkajících se rozdílů mezi klasickým cestovním pojištěním a pojištěním storna. Z dotazů je patrné, že si Češi tato pojištění stále pletou. Základním rozdílem je, že pojištění storna je určeno pro případ, kdy klient musí svůj zájezd zrušit ještě před cestou, především kvůli zdravotním problémům. Platí od zakoupení pojištění do data odjezdu. Cestovní pojištění naopak pomůže, když má klient potíže v zahraničí, a platí tedy od začátku zahraniční cesty do jejího konce.
Storno chrání v době před cestou do zahraničí Storno je v posledních letech stále častější součástí cestovního pojištění. Standardně ho lze uplatnit v případě, kdy klient nemůže do zahraničí vyrazit ze zdravotních důvodů, tzn. kdy má potíže ještě v Česku. Ve variantě Storno Plus ho pak lze využít z téměř jakéhokoli doložitelného důvodu. Vztahuje se na ztrátu zaměstnání, rozvodové řízení, poškození bydliště, zrušení schůzky obchodním partnerem, dopravní nehodu cestou na letiště nebo třeba předvolání k soudu. „Někteří klienti se však mylně domnívají, že pojištění storna lze využít i v případě, kdy se jim na dovolenou prostě jen nechce jet. Stejně tak není možné stornovat dovolenou, na které již klient je a část z ní absolvoval,“ říká Vlastimil Divoký.
V souvislosti s COVID-19 je možné storno uplatnit v případě, kdy je klientovi nařízena osobní preventivní karanténa zasahující do původně plánovaného termínu cesty. Nadále pak storno platí pro situaci, kdy bude klient nucen zrušit cestu z důvodu onemocnění COVID-19 nebo v případě, že nesplní zdravotní podmínky pro vycestování z Česka, např. při kontrole na letišti.
„Běžná spoluúčast je 20 %, když má klient sjednánu variantu Storno Plus, tak při hospitalizaci cestujícího dokonce dostane zpět 100 % zaplacených prostředků. Je možné ho koupit nejen na celý zájezd, ale i na jednotlivé cestovní služby jako například letenky nebo ubytování,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Pozor na termíny sjednání Při nákupu dovolené v cestovní kanceláři je nejjednodušší sjednat si storno v balíčku s cestovním pojištění rovnou při uhrazení první zálohy. Nejpozdějším termínem pro pojištění zájezdu na storno je datum doplatku.
Jiná situace je v případě, kdy si lidé svou dovolenou zařizují individuálně bez CK. Pokud si člověk skládá svoji zahraniční cestu sám, je nutné pojištění storna sjednat do tří pracovních dnů od objednání první cestovní služby, tedy například letenky či ubytování. „Když dovolenou objednáváte méně než 15 dní před datem odjezdu, je nutné storno sjednat v den objednání, existuje i možnost dokupovat storno průběžně,“ říká Vlastimil Divoký.
V praxi to funguje tak, že když si člověk nejprve koupí pouze letenky, sjedná si pojištění storna na ně. Následně, když si zarezervuje hotel, pojištění storna si rozšíří právě o cenu ubytování.
Pokud si člověk rezervuje ubytování přes agenturu pro online rezervaci ubytování, jako je například booking.com, je nutné sjednat storno již v okamžiku, kdy je ubytování objednáváno (např. zadáváno číslo karty), i když k jeho zaplacení dojde až následně či dokonce až v místě ubytování.
Cestovní pojištění se o vás postará v zahraničí Cestovní pojištění člověka chrání po dobu pobytu v zahraničí. Klienti si však někdy nesprávně myslí, že cestovní pojištění lze využít na úhradu léčení v Česku, aby na dovolenou mohli odjet. Z Cestovního pojištění ale nelze hradit ani léčbu po návratu do Česka.
Základním parametrem cestovního pojištění jsou léčebné výlohy. V rámci nich pojišťovna uhradí náklady na ošetření, léky a potřebné zdravotnické pomůcky, transport, hospitalizaci či repatriaci. Pokrývá ale i další rizika spojená s cestováním jako například úrazové pojištění, pojištění zavazadel či odpovědnosti. Zcela zásadní součástí cestovního pojištění je nonstop asistenční služba, kterou ERV Evropská již v základu poskytuje v rámci všech jeho variant. „Na asistenční službu by se měl klient obrátit neprodleně při vzniku potíží. Právě díky této službě se člověk dostane do rukou prověřených lékařů a bude mu poskytnuta kvalitní péče,“ říká Vlastimil Divoký. Připravil Michal Štefl.