Menu

V roce 2020 se Moravská galerie zaměřila na podporu současného designu

23. 01. 2021

Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno
Pražákův palác, Husova 18, Brno
Místodržitelský palác, Moravské náměstí 1a, Brno
Jurkovičova vila, Jana Nečase 2, Brno-Žabovřesky
Rodný dům Josefa Hoffmanna, Brtnice u Jihlavy
Depozitář, Terezy Novákové 64a, Brno-Řečkovice


Moravská galerie věnovala rok 2020 přípravě nových stálých expozic a rekonstrukci Uměleckoprůmyslového muzea. Zahájené výstavy Rajlich 100 a Rafani byly digitálně zprostředkovány, společně s prezentací sbírek galerie. Moravská galerie se také intenzivně věnovala přímé finanční podpoře umělců a nakoupila prostřednictvím otevřené výzvy díla současných designérů za 2,5 milionu korun. Následky krizového stavu očekává galerie ještě v několika dalších letech.
    
Komplikace roku 2020 spojené s pandemií COVID-19 očekává Moravská galerie v letošním i následujícím roce, jak komentuje ředitel Moravské galerie Jan Press: „Řada projektů je závislá na dlouhodobé přípravě a financování. Vrátit se zpět ke standardu a ke stejným cílům z doby před pandemií už nejspíš možné pro kulturní instituce nebude. Nenávratně se proměnily priority, a co bylo před pandemií obecně považováno za úspěch, může být dnes rizikovým chováním. Nejzásadněji se to týká návštěvnosti výstav, vernisáží, nákladných projektů založených na zahraničních zápůjčkách, konferencí, krátkodobých akcí bez možnosti prodloužení jejich trvání či všech projektů závislých na mezinárodní spolupráci a publiku. Díky naší profilaci změna nepřinesla drastické přeorientování, ale utříbení si priorit.“ V období pandemie se Moravská galerie věnovala budování sbírek, jejich online prezentaci, přípravě nových stálých expozic a rozšiřování těch současných. „Ukázalo se, že edukační a popularizační charakter výstav pracující s vlastními sbírkami je devízou. Díky nim můžeme pružně reagovat na pandemické vlny, klimatické změny a v případě změny termínu či jejich uzavření nepředstavují ekonomickou ztrátu,“ komentuje Jan Press. V návaznosti na to přinese jarní sezóna novinku ve stálé expozici Brno předměstí Vídně, která bude rozšířena o jednu místnost věnovanou nejvýznamnějšímu dílu Moravské galerie Hlava Medusy od Petere Paula Rubense.

Mimořádně důležitým projektem roku 2020 byly rozsáhlé přípravy nových prostor a expozic Uměleckoprůmyslového muzea a rozšíření sbírek designu. Příprava a realizace probíhá se současnými designéry a architekty, jako je Marek Štěpán, Eva Eisler, Maxim Velčovský, OlgojChorchoj, David Karásek či Kryštof Kintera. V rámci kritického období pandemie se Moravská galerie rozhodla podpořit designéry pracující na území Česka a na začátku léta 2020 vyhlásila ojedinělý open call na díla ze všech odvětví designu. Přímá koupě měla designérům zajistit alespoň minimální finanční jistotu, v současné době nutné sebevědomí při realizaci dalších produktů a také prestižní zastoupení ve sbírkách galerie. Z celkového počtu 600 děl vybrala odborná porota 68 realizací z odvětví módy, šperku, produktového a průmyslového designu v celkové hodnotě 2,5 milionů korun. Všechna vybraná díla poputují do nových stálých expozic Uměleckoprůmyslového muzea v Brně. „Otevřená výzva, její demokratizace a přímá koupě děl byla v současné nestabilní situaci velmi prospěšná, rezonovala mezi designéry i ve společnosti. Právě přímá finanční podpora byla jeden z hlavních důvodů, proč jsme se v současné situaci rozhodli rozšířit sbírky právě tímto způsobem,“ upřesňuje ředitel Moravské galerie Jan Press. Ve snaze o propojení muzea, tvůrců a firem stála Moravská galerie jako jedna ze dvou státních institucí u vzniku Asociace českého průmyslového designu. Práce na rekonstrukci je prováděna za mimořádně ztížených podmínek v období uzavřených hranic, omezených dodávek materiálů a online komunikace. Galerie přesto pevně věří, že se podaří práce dokončit v plánovaném termínu s otevřením v červnu, o čemž bude informovat tisková zpráva vydaná do konce měsíce února.

Jedním z největších úspěchů minulého roku bylo získání prestižního ocenění za mimořádný počin roku v oblasti designu, které si Moravská galerie odnesla z Designbloku 2020 za výstavu prezentující nově zakoupené akvizice. Během tří dnů výstavu zhlédlo více než 15 000 návštěvníků.

Mezinárodní ocenění získala Moravská galerie také na festivalu FAIMP (organizuje již od roku 1996 AVICOM, přidružená organizace ICOM) za interaktivní hru Dobrodružství sběratele umění v expozici Brno předměstí Vídně.

Zahájení jarní sezóny s dlouhodobě plánovaným výstavním projektem Rajlich 100 bylo nutné z důvodu pandemie přesunout z dubnového termínu na září. Stejně tak byla přesunuta první z šesti plánovaných výstav umělecké skupiny Rafani. Obě vernisáže proběhly úspěšně 24. Září. Díky práci s vlastními sbírkami a díly vytvořenými speciálně pro prostory Moravské galerie je bylo obě výstavy prodloužit o několik měsíců. V období karantény se galerie soustředila na online prezentaci svých sbírek prostřednictvím videí a interaktivních vzdělávacích programů pro dospělé i děti. Již několik let nabízí galerie pro široké publikum Kurzy dějin umění, které jsou nadále zprostředkovávány online formou. Sociální distanc, který kulturní svět zažíval v jarních měsících, se galerie rozhodla v létě kompenzovat pop-upovým projektem Beer is Here. Na venkovním Výčepu u Pražáků pravidelně vystupovali pouliční umělci, kterým galerie zajistila touto formou nejen prostor, ale také přímou finanční odměnu od návštěvníků. Výčep obsluhovali po pracovní době sami zaměstnanci galerie a za výtěžek z prodeje nápojů se rozhodli zakoupit do sbírek sérii grafik od Naděždy Plíškové, symbolicky s pivní tématikou.

Rok 2020 prožitý v přítomnosti nového viru Covid-19 byl stejně jako pro veškeré kulturní instituce ztrátový v počtu návštěvníků, v průběhu roku přišla galerie o 40 % otevíracích dnů. Celkově navštívilo Moravskou galerii 67 808 návštěvníků. Veřejná solidarita a chuť podporovat kulturu se však u veřejnosti ukázala více než kdy dříve. Důkazem je výše finančního obnosu za dobrovolné vstupné, které se v letošním roce sešlo dvakrát větší než v roce předcházejícím. Více než 40 000 Kč se vybralo ve stálé expozici Brno předměstí Vídně, která je do současnosti nejnavštěvovanější stálou expozicí galerie. Celková suma 62 570 Kč je nejvyšší vybranou částkou od roku 2014, kdy Moravská galerie zrušila povinné vstupné do všech stálých expozic. Speciální finanční kompenzaci od státu galerie využila jen v první polovině roku.

Díky dlouhodobé koncepční práci a schopnosti Moravské galerie reagovat na investiční příležitosti se nám podařilo připravit a uspět v projektech financovaných z Evropské unie, jejichž cílem bude renovace objektů a zlepšení návštěvnického komfortu. „Klíčovým úspěchem minulého roku bylo získání finančních prostředků za více než sto milionů korun z fondu Evropské unie na rekonstrukci Místodržitelského paláce, jehož stavební a technický stav je v kritický. Před Moravskou galerií takto stojí tři velké investiční projekty, na které budou navazovat různé druhy prezentace sbírek, které nám zajišťují dostatek práce v dalších nelehkých post pandemických časech,“ komentuje ředitel Moravské galerie Jan Press.

Připravila Daniela Křižanová, foto archiv Moravské galerie v Brně.

www.moravska-galerie.cz
 



Archiv