Smartwings Group zůstává největším dopravcem na pražském letišti
13. 01. 2021
Kvůli bezprecedentní situaci v letectví zapříčiněné pandemií koronaviru zaznamenala skupina Smartwings Group v loňském roce propad přepravních výkonů. Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA přepravila více než 1,3 milionu cestujících, meziročně o 83,7 % méně. Dalších 451 tisíc pasažérů skupina Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce. Služeb Smartwings Group tak loni využilo 1,8 milionu cestujících (- 81,47 %). Trh letecké dopravy v Česku je podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) nejvíce postiženým evropským trhem pandemií koronaviru a restrikcemi v cestování.
Smartwings Group v loňském roce realizovala 13,5 tisíce letů (- 78,4 %) a letadla v barvách Smartwings a ČSA přistávala na 263 letištích po celém světě. Lety skupina provozovala kromě Česka také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů. Flotila Smartwings Group v současné době čítá 47 letadel.
„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněné mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings.
V důsledku pandemie nemoci Covid-19 a navazujících opatření vlády ČR i ostatních evropských zemí došlo v roce 2020 k historicky naprosto bezprecedentnímu omezení letů, propadu počtu cestujících, a tedy i příjmů společnosti. V jarních měsících nouzového stavu byla letecká doprava zcela zastavena. Po jeho skončení se provoz neobnovil ani na 20 % původní úrovně. Dopady epidemie koronaviru způsobily propad tržeb, a to až o 90 % ve srovnání s rokem 2019. Do vypuknutí pandemie koronaviru byly Smartwings i ČSA ziskové společnosti. Kromě propadu zájmu o leteckou dopravu musí Smartwings a ČSA čelit také nerovné konkurenci ze strany těch leteckých společností, které získaly státní podporu. V EU přímou či nepřímou státní pomoc schválenou Evropskou komisí obdržela již naprostá většina leteckých společností. Smartwings a ČSA dodnes žádnou cílenou podporou nedisponují.
„Nyní je zásadním faktorem pro návrat k cestování úspěšné zvládnutí proočkování populace. Naším cílem je být zase významným hráčem na evropském trhu letecké přepravy a konkurenceschopnou leteckou společností. Stále věříme, že to dokážeme. Hlavně díky našim zaměstnancům, kteří v této krizi obstáli a patří jím za to velký dík," dodává Roman Vik.
I přes drastické dopady pandemie koronaviru na cestování obsluhuje Smartwings Group z Česka nejvíc destinací (aktuálně 11) a na letišti Václava Havla Praha je největším dopravcem. Kromě pravidelných a charterových letů pod značkami Smartwings a ČSA zajišťuje i celou řadu speciálních letů pro různé významné organizace, sportovní kluby, aj. Společnost se dlouhodobě podílí na zajišťování letů financovaných OSN a NATO pro armády skandinávských zemí do Afghánistánu a Mali. Kromě letů z Česka provozuje Smartwings také lety ze svých zahraničích základen v Polsku, Francii, na Kanárských ostrovech, Slovensku nebo v Maďarsku. Na jaře v době nouzového stavu skupina Smartwings Group okamžitě reagovala na potřeby občanů Česka a na požadavky vlády a podílela se na zajištění dopravy potřebného zdravotnického materiálu z Číny a na repatriaci českých občanů do Česka z Kanady, USA, Filipín, Peru, Mexika, Kuby, Panamy, Hondurasu, Dominikánské republiky, Kolumbie, Kostariky, Kanárských ostrovů a Egypta. Připravila Vlaďka Dufková.