Menu

Poslední výprava žlutého cirkusu Trabantem tam a zase zpátky

18. 03. 2019

ustr_fo

Poslední výprava jednoho z nejznámějších českých cestovatelů Dana Přibáně nazvaná Trabantem tam a zase zpátky po dvanácti letech uzavírá cesty žlutých trabantů napříč kontinenty. Během divoké jízdy
putuje osmičlenná smečka mužů z jižní Indie přes Nepál, Pákistán, Čínu, Kyrgyzstán do Uzbekistánu a odtud přes Rusko, Ukrajinu až k triumfálnímu návratu na Slovensko a do Česka. Do kin snímek vstupuje 11. dubna. Teaser zde: https://youtu.be/mUTmWFtmKS0
Na filmovou cestu Trabantem tam a zase zpátky vzal Dan Přibáň opět mezinárodní česko-polsko-slovenskou posádku, dva trabanty, polský Fiat 126p řečený maluch a českou motorku Jawu 250. Tým tvoří známé tváře žlutého cirkusu včetně nesmrtelného motocyklisty a optimisty Marka Slobodníka, notorického ztráceče pasů Radka Jony i hlavního "cirkusového" hudebníka Marka Duranského. Všehoschopnou hlavní sestavu skvěle doplnil nováček a hasič Honza Setvín a novopečený řidič sbírající první motoristické zkušenosti v divokém provozu Indie Lukáš Venclík. Poprvé po letech v týmu nebyla žádná žena. „Jet v čistě pánské sestavě bylo čistě pragmatické rozhodnutí. Chtěli jsme si to po náročné minulé cestě co nejvíce zjednodušit a vrátit se zpátky ke kořenům první výpravy, kdy jsme jeli jen tři kluci," komentuje Dan Přibáň.


krajin

Velká cesta domů začala na jihu Indie, zamířila k severu mezi pohřební hranice magického Váránasí, aby pokračovala dál do Nepálu a podhůří Himaláje, kde trabanty ve výšce 5328 m. n. m. stanovily výškový rekord dvoutaktního auta. Himaláje prověřily žlutý cirkus způsobem, jaký ještě výprava nezažila – byl to boj s přírodou na úzkých kamenitých stezkách vinoucími se nad hlubokými srázy. Komplikace navíc způsobovalo bahno, sníh a spousta vody valící se přes stezky v nadmořských výškách, kde ztrácejí výkon motory i lidé. Následně cestovatelé překonali hory mystického malého Tibetu, sjeli na hranice Pákistánu a po slavné horské silnici Karakoram Highway dorazili do Číny. Zde se žlutá výprava ocitla pod permanentním dohledem. "Když jsme zpod tisíců kamer a neustálé policejní kontroly utekli mezi kyrgyzské jurty, abychom konečně v uzbeckém Samarkandu dokončili cestu kolem světa, byli jsme vážně rádi,popisuje pocity z opuštění Číny Přibáň.
Samarkand byl nejvýchodnějším bodem první cesty v roce 2007. Od té doby žluté trabanty projely Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a jihovýchodní Asii a když se nyní do města vrátily z východu, kruh cesty kolem světa se uzavřel. Dál výprava pokračovala napříč Uzbekistánem, mezi opuštěné lodě na „dno pouště“ k vyschlému Aralskému jezeru, do Kazachstánu, do Ruska na Ukrajinu a Slovensko. Od překročení hranic až domů do Prahy jela výprava v čele několikakilometrové kolony trabantů i mnoha dalších strojů se stovkami fanoušků kolem silnic. Návrat to byl doslova epický a podle Přibáně předčil vše, co cestovatel dosud zažil. "Poslední tisícovka kilometrů od ukrajinsko-slovenských hranic byla krásná, silná a dojemná. Všude nás lidé vítali, stáli podél silnic a mávali... Něco takového už asi nezažijeme. V době sociálních sítí si takového obrovského zájmu a osobního kontaktu neskutečně cením," uzavírá Přibáň. Dlouhých 17 237 kilometrů posádka zdolala za pět měsíců.

sloni

Ve snímku Trabantem tam a zase zpátky, jenž se nese na hladině vysokých obrátek motorů i adrenalinu Přibáň se svým týmem definitivně dokazuje, že k projetí světa není potřeba drahých terénních vozů. "Každá naše cesta byla těžší než ta předchozí a každá jinak. Na první jsme nevěděli, co dělat, na poslední jsme to věděli naprosto přesně, ale dělali jsme toho až moc. Ovšem na ironii a černý humor, někdy na hranici politické korektnosti, byla spousta prostoru vždy," říká Dan Přibáň. Myšlenka na uspořádání výpravy v trabantech se u něj zrodila v roce 2006, kdy chtěl rozbít zakořeněnou představu, že na dlouhou a náročnou cestu je potřeba nákladné vybavení a drahé auto. Trabant byl jasnou volbou coby nejlevnější dostupné vozidlo a symbol jednoduchosti. "Trabant je nositelem spousty příběhů, spousta lidí s ním jezdila, vlastnili ho jejich rodiče, bylo to jejich první auto. Ohromné množství lidí s ním má nějaký zážitek a pro ty, kdo jej nemají, je trabant prostě roztomilé legrační autíčko," uzavírá Dan Přibáň.
Film Trabantem tam a zase zpátky završuje Přibáňovy cestovatelské projekty nesoucí hromadný název Trabantem napříč kontinenty. V červenci 2007 se vydal na svou první „trabantí“ cestu a vznikl film Trabantem hedvábnou stezkou o výpravě do pouští střední Asie. V roce 2009 navázal filmem Trabantem napříč Afrikou o cestě přes celý černý kontinent, v říjnu 2012 se vydal na expedici Jižní Amerikou, ze které vznikl snímek Trabantem až na konec světa a duben 2015 se nesl v duchu zahájení expedice z Austrálie do Asie, kterou viděli diváci v kinech jako dokument Trabantem do posledního dechu. Poslední Přibáňův snímek vidělo v kinech více než 73 000 diváků.
Producentem filmu je Jiří Konečný ze společnosti Endorfilm, koproducenty filmu jsou Česká televize a Dan Přibáň. Distributorem aktuálního Přibáňova dokumentu Trabantem Tam a zase zpátky je společnost Aerofilms. Film vzniká za podpory Státního fondu kinematografie.
Připravila Martina Chvojka Reková.

www.transtrabant.cz



Nepřehlédněte


Z domova

Praha bude slavit Mezinárodní den flamenka

Día del Flamenco, Den flamenka, to je 16. listopad, kdy bylo v roce 2010 flamenco zapsáno na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Česká republika se připojí...

18. 09. 2017

číst dál


Doprava

Být respektovanou zemí střední Evropy

Českým drahám roste počet pasažérů. Za prvních devět měsíců letošního roku to bylo meziročně přes dva miliony. A nejen v dálkové dopravě, ale i v...

24. 10. 2017

číst dál


Czech specials new
Restaurace Novoměstský pivovar