Menu

Paddock v Národním hřebčíně Kladruby nad Labem otevřen veřejnosti

01. 10. 2020

Obnova části stájí Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem, který patří od loňského roku mezi památky UNESCO, je u konce. Paddock bude nově sloužit pro ustájení starokladrubských chovných klisen. Na projekt rekonstrukce stájí národní kulturní památky dohlížel architektonický ateliér Masák & Partner

Památková obnova paddocku začala v červnu 2019. „Jednou z podmínek pro zařazení Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem mezi památky UNESCO byl silný důraz na citlivou rekonstrukci staveb. K projekci historických budov využíváme metodu Building Information Management, která nám pomáhá zachovat jedinečnost kulturních památek s co největší přesností,“ říká Jakub Masák, zakladatel ateliéru Masák & Partner, jehož hlavní specializací je obnova památek a rekonstrukce historických budov. 

Navrácení původního stavu 
Stáje byly postaveny v roce 1865 na pastvině za zámeckou zahradou pro oddělené ustájení anglických plnokrevníků. Nyní budou sloužit jako domov starokladrubských chovných klisen. 

Rekonstrukcí klasicistního paddocku se projektanti ateliéru Masák & Partner snažili o zachování stylové čistoty budovy a její navrácení do podoby z roku jejího vzniku. Největší důraz kladli na obnovu historicky cenných prvků stáje a nové prvky zapracovali tak, aby nerušily celkový dojem památky. Vybrána proto byla žlutá nátěrová barva a na půdě použita dlažba z historické fary v Kladrubech nad Labem.

Velký důraz byl kladen i na funkčnost stáje, na realizaci proto spolupracovala i chovatelka koní. „Podílet se na tomto projektu pro mě bylo skoro za odměnu. Dokázala jsem v rámci funkčnosti stájí hodně přispět a převést tak do praxe své vlastní zkušenosti s chovem koní,“ popisuje svou práci Simona Trnková, projektantka ateliéru Masák & Partner a zároveň chovatelka koní. Jediným zcela novým prvkem je dřevěný domek vedle stájí paddocku, který bude sloužit jako seník. Vznikl z čistě praktických důvodů, aby krmení pro koně bylo vždy při ruce. 

Hodnotný exteriér 
Celý kladrubský areál je součástí památkové zóny Kladrubské Polabí a představuje tak unikátní kulturní krajinu. Srdce areálu tvoří hlavní stáje, zámek a kostel. Stáje představují klasicistní soubor budov skládající se ze stáje plemenných hřebců, volných stájí chovných klisen, stájí pro mladé koně ve výcviku, porodny hříbat, jízdárny a dalších funkčních staveb. Klasicistní vzhled hřebčínu navrátila rekonstrukce v roce 2015.

Jedním z posledních způsobů využití paddocku bylo ve druhé polovině 20. století ustájení přestárlých starokladrubských koní. V posledních desetiletích objekt spíše chátral. „Citlivou rehabilitací tohoto památkově chráněného objektu tak vznikl další kvalitní prvek, který v budoucnu nabídne pohledy ze zámecké zahrady na hodnotný exteriér objektu. Stáj bude opět sloužit k běžnému provozu hřebčína,“ přibližuje Jiří Machek, ředitel Národního hřebčína Kladruby nad Labem. Rekonstrukce paddocku byla financována z investičních prostředků národního hřebčína, respektive Ministerstva zemědělství jakožto jeho zřizovatele.   

Postupná rekonstrukce areálu 
Celý národní hřebčín v Kladrubech nad Labem, který je od roku 2002 národní kulturní památkou a v loňském roce se stal součástí UNESCO, prochází postupnou rekonstrukcí. Ateliér Masák & Partner připravoval projektovou dokumentaci pro obnovu celkem 7 objektů – revitalizaci budov vrátnice, třech stodol (Na Miláčku, Františkov-Selmice a v Josefově), stáje paddocku a podílel se na zahradních úpravách a obnově komunikací v okolí těchto objektů. Dosud byla kromě stájí paddocku dokončena ještě stodola Františkov-Selmice. „Jsme rádi, že i naším přispěním se loni Kladruby nad Labem do UNESCO dostaly," dodává Jakub Masák.
Připravila Kateřina Tůmová.

www.masak-partner.com
www.nhkladruby.cz



Nepřehlédněte


Doprava

Travel Service získal první Boeing 737 MAX

Letecká společnost Travel Service zařadila do své flotily první Boeing 737 MAX 8 a patří mezi první letecké společnosti na světě, které 737 MAX získaly.

02. 02. 2018

číst dál


Z domova

V Bechyni je rozhodně nejlíp

Na Bechyni jsem stále vzpomínal, protože se mi tady líbilo, žila tu moje maminka a příbuzenstvo. Jezdit zpátky jsem ale mohl teprve poté, co jsem získal švýcarské...

04. 08. 2017

číst dál


czech specials 2