Vizuální identita letošních Brněnských Vánoc vás zahřeje jako svetr od babičky. Pletené vzory z dílny brněnských designerů z NEON STUDIA zdobí nejen zbrusu novou kolekci suvenýrů, ale samozřejmě taky vizuální marketingové výstupy v on-line i veřejném prostoru. Na výrazné a v mnoha ohledech netradiční vizuální identitě Brněnských Vánoc pracuje TIC BRNO už od roku 2015.
Když designeři z mladého brněnského NEON STUDIA někdy o prázdninách zpracovávali svůj návrh na vizuální identitu letošních Brněnských Vánoc, netušili, že Vánoce roku 2020 budou nejen pletené, ale kvůli koronavirovým opatřením taky dost popletené. Vizuální styl tak předběhl dobu a v adventním období v Brně vše hezky (nejen graficky) propojuje.
Rozhodli se použít typický vánoční vizuální prvek – motiv pletených svetrů. „Vánoční svetr. Sentimentální kýč nebo hrdý rituál? Dekorovaný vánoční svetr se pro nás stal jasnou inspirací. Každé Vánoce se předháníme s přáteli, kdo přijde na večírek s nápaditějším vzorem. Přesto ale tušíme, že jedině ten s láskou upletený od babičky je pravým duchem Vánoc,“ nastiňuje první myšlenky Jakub Konvica z NEON STUDIA.
Motiv, který symbolizuje přátelství, rodinu a teplo je použit v typických vánočních barvách: „Inspirace svetry je jasná, jen my na nich nevyplétáme soby a vánoční hvězdy, ale brněnské kulty jako třeba šalinu, brněnského draka, Jošta nebo orloj s koulemi. A používáme čeveno-bílou barevnost, která je vánoční a odkazuje ke korporátním barvám města Brna a naší organizace,“ dodává k vybranému návrhu Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO.
Pletené dárky a marketing To, co k Vánocům neodmyslitelně patří, jsou dárky. Motivem letošní brněnské kolekce jsou, jak jinak, červeno-bílé pletené vzory. „Brno se pyšní označením Moravský Manchester, které získalo díky textilnímu průmyslu, který zde dominoval už od poloviny 17. století a jehož bylo Brno, po dvě stě let, hlavním centrem. Vizuální identita také proto letos vychází z klasického pleteného vzoru, který nám slouží jako síť / pattern pro vytváření vlastních ilustrací. Kromě brněnských ikon na nich pleteme i brněnské reálie jako pivo i víno a mnoho dalších,“ popisuje Jakub Konvica. Ve vánoční kolekci nemohu chybět hrnky, letos opět se třemi různými motivy, a samozřejmě brněnské vánoční kuličky, které budou padat z orloje po dobu adventu a je možné je zakoupit i v e-shopu. Dále je doplní stylové šály, roušky, čokolády nebo mentolky. „Vše samozřejmě od lokálních tvůrců a výrobců, neboť jejich podpora a zapojení do tvorby brněnských suvenýrů je pro nás klíčová,“ dodává k suvenýrům Jana Janulíková.
Vánoční kolekce je k zakoupení na e-shopu www.darkyzbrna.cz a pokud dojde k rozvonění epidemiologických pravidel, tak bude k dispozici také v infocentrech a ve stylovém ekologickém elektro automobilu na náměstí Svobody.
E-shop nabízí velký výběr stylových dárků, kromě vánoční kolekce například také novou kolekci #PripravBrno, jejímž zakoupením lidé a firmy přispějí na péči o městskou zeleň.
Červeno-bílé pletené vzory se samozřejmě promítly i do vizuálních výstupů marketingu. „Pletené“ jsou webové stránky Brněnských Vánoc, inzeráty v tištěných médiích, pohlednice, vouchery na BRNOPAS, bannery v on-line propagaci, grafika na sociálních sítích, outdoorová propagace a tak dále.
Pohled do historie Na změnách v organizaci a propagaci Brněnských Vánoc začal TIC BRNO intenzivně pracovat v roce 2015. První ročník po vizuální stránce docela vybočoval. „S agenturou Etnetera jsme vymysleli takový fórek – brněnské ano, pražské ne. Vizuálně se Vánoce moc povedly, vyvolávaly ale spoustu protichůdných emocí. Uvědomili jsme si, že nechceme do Vánoc vnášet žádný konflikt, nýbrž naopak harmonii. Od roku 2016 po současnost už pracujeme s tématem „bez skopičin“ a koncepčně,“ vzpomíná na začátky tvorby originální vizuality Brněnských Vánoc Janulíková.
Od roku 2016 do loňského spolupracoval TIC BRNO s brněnskou agenturou Pixle. Ve vizualitě Brněnských Vánoc byl rozvíjen princip kaleidoskopů, které komunikovaly vizuálně typické vánoční i brněnské symboly. Objevil se i princip zrcadla, zrcadlení, kdy se ve vizuálech odrážel doslova okolní svět – části outdoorové propagace byly vyrobeny ze zrcadlící fólie. V roce 2019 se vizuální styl poprvé promítl i na autorské hrníčky, které jsou nedílnou součástí kolekce vánočních dárků a v letech 2016-2019 je postupně navrhli Petr Kvíčala, Vendula Chalánková, TIMO a Petr Hayek. Ty poslední zdobily puntíky v několika barvách, stejně jako kampaň. To byl ten moment, kdy vizuál propojoval kompletně celé Brněnské Vánoce. Dokonce novináři je nazývali Vánocemi puntíkovanými, což potvrdilo správnost cesty.
NEON STUDIO letos přišlo s Vánocemi pletenými. O jejich úspěšnosti už nyní mluví to, že lidé se ptali po vánoční kolekci daleko předtím, než byla nasazena do prodeje. Vizualita odráží tradici, zároveň je současná a svěží a komunikuje známé brněnské ikony a reálie ve vánočních a brněnských barvách. Co víc si (pod stromeček) přát? Připravila Adéla Nováková.