Související články
Devastace cestovního ruchu pokračuje
18. 11. 2020
Česká unie cestovního ruchu (ČUCR) jednoznačně odmítá chystaná opatření v rámci protiepidemického systému (PES), která v rozporu s vývojem epidemie covid-19 nezmírní, ale paradoxně zpřísní podmínky pro subjekty podnikající v cestovním ruchu. ČUCR chápe povinnost Ministerstva zdravotnictví chránit veřejné zdraví a je připravena respektovat vládní nařízení. Ovšem chystaná opatření, v podobě, v jaké jsou nyní na Ministerstvu zdravotnictví na stole, ČUCR odmítá jako nepřijatelný jednostranný diktát. „Nový ministr zdravotnictví Jan Blatný sliboval, že bude komunikovat a vysvětlovat. K tomu ale nedošlo. Naše připomínky byly bez dalšího odmítnuty, nikdo se s námi nebavil. Výsledkem jsou další devastující opatření, která jsou de facto obětováním cestovního ruchu ve prospěch uvolnění v jiných odvětvích,“ říká Martin Plachý, viceprezident České unie cestovního ruchu a spolumajitel lázeňské skupiny Royal Spa.
Česká unie cestovního ruchu vnímá jako velmi problematická zejména navrhovaná opatření týkající se provozu bazénů, aquaparků a welness center, které se mají řídit režimem hromadných akcí ve vnitřních a venkovních prostorech. Pokud dojde při zlepšující se epidemiologické situaci k posunu na třetí stupeň, může být uvnitř bazénů jenom 10 lidí, ve stupni číslo dva to bude 50 lidí. To jim prakticky neumožňuje otevřít. „Dosavadní opatření vlády tato zařízení vážně zasáhla, do dnešního dne jsou zavřena již celkem 115 dní a na rozdíl od jiných sektorů nedostaly od státu téměř žádnou pomoc. Nová omezení, navrhovaná ministerstvem, která budou trvat s největší pravděpodobností další měsíce, budou pro tyto subjekty likvidační,“ říká Pavel Košnar, předseda představenstva Asociace bazénů a saun ČR.
„Velmi znepokojivá je také skutečnost, že zatímco v divadlech a na sportovních stadionech se bude moci při druhém stupni ohrožení sejít až 500 respektive 250 lidí, jiné shromažďovací akce ve vnitřních prostorách, například kongresy a konference, budou nadále omezeny na 50 lidí. Hotelům stát upírá možnost hostit kongresy a konference, ale jinde se lidé setkávat budou. Jaký to má smysl? Opatření navrhovaná Ministerstvem zdravotnictví bohužel nemají logiku. A tu nekoncepčnost, jak se zdá, bohužel opět odnese cestovní ruch, který už tak patří k nejvíce zasaženým odvětvím,“ říká Viliam Sivek, prezident ČUCR a generální ředitel rodinného podniku Sivek Hotels.
Další z řady nekoncepčností, jichž se ministerstvo zdravotnictví v návrhu opatření PES dopouští, se týká provozu lázní. Jejich fungování je omezováno již od prvního stupně, zatímco poskytování ubytovacích služeb je až do třetího stupně bez omezení. Navíc jsou poskytovatelé lázeňské léčebné rehabilitační péče omezováni jako jediný segment následné zdravotní péče, přičemž v řadě léčebných indikací léčí stejné pacienty jako například odborné léčebné ústavy. „I přes složitou situaci, která tady trvá již od února, se snažíme ze všech sil udržet naše podniky při životě, zachovat pracovní místa a respektovat všechna vládní nařízení. Proč se ale při nadějném epidemiologickém vývoji opatření ještě zpřísňují, to lze pochopit jen těžko,“ říká Martin Plachý, viceprezident České unie cestovního ruchu a spolumajitel lázeňské skupiny Royal Spa.
O České unii cestovního ruchu:
Česká unie cestovního ruchu, bývalé Fórum cestovního ruchu, dnes spojuje 16 profesních sdružení, v nichž je členem 7 780 subjektů, které reprezentují 181 000 pracovních míst. Unie tak pokrývá výraznou většinu odvětví, v němž v České republice ještě na jaře letošního roku pracovalo 250 000 lidí a které v roce 2019 generovalo 3 % HDP.
Původní Fórum cestovního ruchu se přejmenovalo na Českou unii cestovního ruchu v říjnu letošního roku. Nový název vyjadřuje jednotu a odhodlanost, s níž platforma formuluje a prosazuje zájmy celého odvětví. Česká unie cestovního ruchu stále sílí – naposledy se rozrostla před měsícem, a to o významnou Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur.
Připravila Kristýna Válková
www.forumcr.cz
Nepřehlédněte
První s ověřeným obchodním účtem WhatsApp
Zákazníci KLM po celém světě obdrží informace o letu prostřednictvím služby WhatsApp.
08. 09. 2017