Související články
Chladné jaro ohrožuje choulostivé dřeviny
Jak je možné poškození zabránit, radí kurátor Botanické zahrady hl. m. Prahy.
01. 04. 2020
04. 09. 2025
Víc než polovina Čechů se i letos chystá strávit podzimní dovolenou v tuzemsku. Oproti loňsku jde sice o pokles o dva procentní body, zájem
o cestování po Česku v tomto ročním období je však stále vysoký. Lidé jsou navíc ochotni si připlatit – plánují utratit průměrně 7 962 korun na osobu. V průměru se chystají vyrazit za odpočinkem na šest dní Roste obliba penzionů i plateb kartou. Nejvíc táhnou Jižní Čechy (15 %) a Jižní Morava (11 %), následované Středními Čechami a Libereckem (po 10 %). Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Institutu turismu.
Prim hraje aktivní odpočinek
Podzimní dovolenou si Češi nejčastěji spojují s relaxací doplněnou pohybem. Volí ji 31 % dotázaných, častěji ženy. V rámci aktivit pak vede pěší turistika, kterou preferuje 72 % cestovatelů, a lehčí procházky s rodinou či přáteli. Ty volí 58 % respondentů. Oblíbené jsou i cyklistické výlety (29 %) či návštěvy aquaparků a dalších vodních atrakcí (21 %). Šestnáct procent dotázaných se chystá vyrazit za kulturními památkami, stejně jako do měst nebo si dopřát čistě pasivní odpočinek. Dalších 13 % dává přednost atrakcím pro rodiny s dětmi. Významnou roli hraje i podzimní vinařská sezóna, kdy na řadě míst probíhá vinobraní, a návštěvu vinných sklípků si nenechá ujít 66 % Čechů. Téměř polovina návštěvníků volí při cestách za vínem nejčastěji dvoudenní pobyt. Na rozhodování domácích turistů o cíli cesty má čím dál větší vliv i ohled na životní prostředí – při výběru ubytování dávají často přednost ekologicky certifikovaným zařízením. „Češi o dovolené v tuzemsku uvažují stále častěji. To svědčí o rostoucí atraktivitě našich regionů i kvalitě služeb,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Pozitivní je také trend udržitelnosti – 30 % turistů by při výběru upřednostnilo ubytování s ekologickou certifikací a 31 % je ochotno si za něj připlatit. Největší zájem přitom projevují mladší lidé ve věku 18–29 let. Je vidět, že ekologické myšlení proniká i do plánování dovolených a certifikovaná ubytování se tak stávají stále atraktivnější volbou.“
Plánované útraty rostou, v kurzu jsou penziony
Průměrná plánovaná útrata 7 962 korun je o 180 korun vyšší než loni. Největší část rozpočtu padne na ubytování (49 %) a stravování v restauracích (19 %). Dalších 11 % směřuje na vstupy do památek, sportovní aktivity nebo pojištění a 7 % na dopravu či nákupy. Více než loni chce utratit 16 % lidí, naopak méně jen 7 %. Nejpreferovanějším ubytováním na podzimní dovolené v Česku jsou penziony, které vyhledává polovina cestovatelů. Více než čtvrtina dotázaných si při cestách vybírá ubytování v hotelech vyšší kategorie. Při volbě ubytování rozhoduje vlastní zkušenost (88 %), informace na webu a cena (shodně 87 %), stejně jako lokalita (86 %). Podzimní dovolenou v Česku tráví lidé nejčastěji s partnerem či partnerkou (41 %) nebo s rodinou (34 %). Do tuzemských destinací míří především lidé ve věku 30–39 let (56 %) a vysokoškoláci (55 %). Nejčastějším dopravním prostředkem zůstává auto či motorka (67 %), vlak využívá pětina cestovatelů a 12 % vyrazí autobusem.
Bezhotovostní platby na vzestupu
Platby kartou si upevňují pozici i na dovolených – v Česku je používá 66 % domácích cestovatelů (loni 61 %), v zahraničí pak 56 % respondentů (loni 50 %). Kartu lidé v tuzemsku nejčastěji vytahují při placení ubytování, tankování pohonných hmot nebo v restauracích. Tento způsob platby preferují především mladší respondenti a lidé s vysokoškolským vzděláním. „Možnost platit bezhotovostně je dnes v cestovním ruchu naprostý standard. Nejen Češi oceňují rychlost a pohodlí plateb kartou – ať už při úhradě ubytování, dopravy nebo třeba stravování. Přesto se u nás stále objevují místa, kde se dá zaplatit jen hotově, typicky v menších prodejnách suvenýrů či lokálních produktů. Stejně tak se to ale někdy stává i v podnicích v turisticky atraktivních oblastech. Právě tam by širší dostupnost platebních terminálů mohla cestování zpříjemnit a zároveň podpořit místní podnikatele,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu Petr Janeček.
Zahraniční dovolená láká hlavně mladší generaci
Do zahraničí se na podzim chystá 44 % Čechů, což je o procentní bod více než loni. Nejvíce láká cizina mladé ve věku 18–29 let (53 %) a také vysokoškoláky (57 %). Ti, kteří naopak zůstávají doma, uvádějí nejčastěji jako důvod nedostatek financí (52 %) nebo to, že v tomto období na zahraniční dovolené jednoduše nejezdí (47 %).
Mapy.cz a doporučení blízkých – hlavní průvodci podzimní dovolené
Při plánování podzimní dovolené Češi nejčastěji spoléhají na doporučení rodiny a přátel (48 %). Velkou roli hrají také mapy s vyznačením turisticky zajímavých míst (39 %), sociální sítě (34 %) a tematické či cestovatelské weby (33 %). Na cestách pak lidé nejvíce využívají aplikaci Mapy.cz, kterou používá 59 % cestovatelů. S výrazným odstupem následují Booking (9 %) a Google Mapy (8 %).
Připravila Kateřina Beránková.
www.czechtourism.cz
www.kudyznudy.cz
www.visitczechrepublic.com

Související články
Jak je možné poškození zabránit, radí kurátor Botanické zahrady hl. m. Prahy.
01. 04. 2020
Nepřehlédněte
Peníze, které dnes ve fungujících fabrikách vyděláváme, bychom měli investovat do vědy a výzkumu, do nových technologií a vědeckých kádrů, říká senátor...
09. 08. 2017