Menu

Útěk do Egypta, křišťálový chrám i Karlův odpočinek. To vše nabídne Kunratické Švýcarsko

19. 03. 2022

kamenn_olt_nejsvtj_trojice

Dnes už se příliš nepoužívá, ale historický název malebné krajiny podhůří Lužických hor zní libozvučně: Kunratické Švýcarsko. Samy Lužické hory
mají návštěvníkům co nabídnout: příkré zalesněné stráně a hluboká údolí, lidovou architekturu, církevní památky a ohromující skalní reliéfy, nebo historická města s hrady a zámky.

Výlet Kunratickým Švýcarskem lze začít začíná nedaleko návsi v Kunraticích u Cvikova, kde stojí za návštěvu skleněná zahrada výtvarníka Jiřího Pačinka a v případě, že bude otevřený, tak i křišťálový chrám v kunratickém kostele Povýšení svatého Kříže. Cesta pak odtamtud pokračuje po zelené až na rozcestí Pod kloboukem, kde se nalézá odpočinkové místo se smírčím křížem.

„V této oblasti se snoubí historie a krásná krajina s neméně krásnou tradicí sklářského umění. Je to tak ideální místo pro odpočinek i poznání,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Na rozcestí se barva trasy změní na žlutou a podél klikatící se řeky Svitavky dovede až ke Kunratickým rybníkům a prvnímu ze skalních reliéfů – kamennému oltáři Nejsvětější Trojice, který byl vytvořen v roce 1740. Ze stejného roku pochází i další reliéf Útěk do Egypta, který se nalézá hned o kousek dál.

Trasa výletu dál pokračuje podél přírodní památky Rašeliniště Mařeničky dále přes Mařeničky až k neznačené odbočce doprava na konci Dolního rybníka. Lesní pěšinka zavede znovu na žlutou značku, po které turisté dojdou k osm metrů hluboké jeskyni Waltro, pojmenované podle místního obyvatele Waltera Hoffmanna, který tu za druhé světové války ukrýval uprchlé ruské zajatce. K návštěvě láká i kamenná lavička Karlův odpočinek a malebné zákoutí se skalní kapličkou.

Zpět do Kunratic svede cesta skalním úvozem, z Drnovce pak po cyklostezce a neznačené místní komunikaci.