Související články
Turistická oblast Králický Sněžník
02. 03. 2020
Služby cestovního ruchu v regionu Králického Sněžníku by měly být v budoucnu dostupnější a pro návštěvníky komfortnější. Zajistit to chce nově obnovená destinace „Region Králický Sněžník“, do které se zapojilo 6 obcí a měst s několika podnikateli. Princip známý ze zahraničí, kde v turistických oblastech sdružují prostředky obce i podnikatelé, je v Česku ojedinělý, a to kvůli chybějícímu zákonu o podpoře rozvoje cestovního ruchu.
OPS Králický Sněžník, jehož nástupnickou organizací je zapsaný ústav se stejným názvem, sdružuje 3 obce, 1 městys a 2 města v okolí Dolní Moravy již 12 let. Tato spolupráce ale nyní dostává nový impuls. „Cestovní ruch je hlavním zdrojem příjmů tohoto regionu. Každý rok tuto oblast navštíví více než 1,1 mil. turistů. Přesto se obcím nedaří v dostatečné míře vybírat rekreační a ubytovací poplatky. Chybí tak peníze například na cyklobusy, skibusy, fungování infocenter, úpravu běžeckých stop nebo na společnou propagaci jednotlivých produktů,“ říká místostarosta Dolní Moravy Petr Vrzal, který za chystanými změnami stojí.
K lepšímu výběru poplatků má přispět společná karta oblasti - SněžníkPass, se kterou budou mít turisté levnější skipas či lanovky, budou moci bezplatně využít skibus nebo čerpat slevy u dalších subjektů. Zkušenosti z jiných turistických oblastí ukazují, že pokud karta nabídne atraktivní slevy a služby, zákazníci ji po svém ubytovateli chtějí.
Karta bude fungovat na bázi aplikace v chytrém telefonu a každý návštěvník, který se v regionu ubytuje, ji získá přihlášením do aplikace a po zaplacení pobytového poplatku. Systém výběru pobytového poplatku byly obce nuceny zavést kvůli novele zákona o místních poplatcích, která bude účinná od 1.1.2020 a zavádí některé zásadní změny ve výběru tohoto poplatku. Obec Dolní Morava, která je iniciátorem vývoje softwaru, se rozhodla pro moderní elektronické řešení s motivační pobídkou ve formě slev pro návštěvníky.
Projekt by neměl šanci bez spolupráce s hlavními podnikateli v cestovním ruchu. „My tuto aktivitu vítáme. Dolní Morava je nejen oblíbeným lyžařským střediskem, díky velkému množství turistických lákadel je již několik let atraktivní a vyhledávanou destinací také v letní sezoně. Návštěvníci zde plánují zůstat delší dobu a právě vícedenní pobyty je potřeba podpořit formou vybraných benefitů. Věříme, že se nám všem společné úsilí do budoucna vyplatí v podobě spokojeného a pravidelně se vracejícího hosta,“ uvádí Martin Palán, obchodní ředitel Relax&Sport Resort Dolní Morava – provozovatele Stezky v oblacích, či nově Mamutí horské dráhy.
V Česku je sdružení prostředků obcí i podnikatelů v turistických oblastech ojedinělé a nemá oporu v zákoně. Ve všech okolních zemích včetně Rakouska či Slovenska funguje a stojí za rychlým rozvojem turistických oblastí. Ke sdruženým prostředkům od obcí a podnikatelů přidává svůj díl také stát. Turistické oblasti mají tak peníze například na financování infocenter, skibusů, úpravu běžeckých tras, či společnou marketingovou kampaň. „Za určitě úspěšnou můžeme považovat například oblast Trentino v Itálii. Tento region disponuje takovým ročním rozpočtem na marketing, který odpovídá úhrnu všech prostředků využívaných k podobnému účelu v celé České republice. Přitom v ČR už nyní – i bez srovnatelné marketingové podpory – generuje cestovní ruch v Česku ročně přes 120 mld. Kč pro veřejné rozpočty. Zpět na podporu odvětví cestovního ruchu se v rámci veřejných rozpočtů vrací do podpory jen necelé procento z této částky,“ říká Ondřej Špaček, analytik v oblasti cestovního ruchu.
Připravil Petr Vrzal, místostarosta obce Dolní Morava, foto Lenka Pekárková.
www.kralickysneznik.net
Nepřehlédněte